kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۲۰۹
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۸
هشدار انتخاباتی پلیس فتا

انتشار نظرسنجی‌های کاذب جرم است

 

رئیس پلیس فتا فراجا گفت: بازنشر و انتشار نظرسنجی‌های انتخاباتی و یا نظرسازی کاذب که از مجاری غیررسمی انعکاس پیدا می‌کند و مبدأ آن مشخص نمی‌باشد، جرم است.
به گزارش ایسنا، سردار وحید مجید در یک برنامه رادیویی اظهار داشت: تنظیم فعالیت کاربران باید بر مبنای قوانین باشد. کاربران باید دقت کنند که انتشار و بازنشر هرگونه محتوا به منظور تشویق، تحریک و یا ترغیب درخصوص کاهش و تحریم مشارکت دارای معاذیر قانونی و جرم است‌. همچنین دعوت به تجمع و تحصن و یا هر اقدامی که اخلال در انتخابات را به همراه داشته باشد و در فضای سایبر انجام شود جرم محسوب می‌شود.
مجید افزود: بازنشر و انتشار یک‌سری نظرسنجی‌ها و یا نظرسازی کاذب که از مجاری غیررسمی انعکاس پیدا می‌کند و مبدأ آن مشخص نمی‌باشد، درخصوص انتخابات و یا نامزدهای انتخاباتی و یا انتشار مطالب علیه نامزدهای انتخاباتی تخریب، تهمت، توهین، افترا و بیان مطالب غیرواقع و یا غیراخلاقی‌هایی که درخصوص حریم شخصی نامزدها می‌تواند اتفاق بیفتد جرم است.
وی ادامه داد: انتشار محتوای درخصوص تطمیع، ترغیب و یا تهدید افراد به خرید و فروش آراء و یا انتشار محتوا برای ایجاد رعب و وحشت برای کسانی که می‌خواهند رای بدهند. همچنین انتشار محتوا درخصوص نتایج آراء، شمارش آراء و نتایج انتخابات خارج از مراجع صلاحیت‌دار، این محورهای اصلی است که کاربران در مواجهه با اخبار و مطالب گفته شده دقت لازم را انجام دهند و به مراجع اصلی خبر توجه کنند.
رئیس پلیس فتای فراجا عنوان کرد: نقدهای سازنده برای یک انتخاباتی که باید با رقابت سالم و مشارکت برگزار شود، لازم است. البته قانون اعلام کرده که یک‌سری شبکه‌های اجتماعی توسط قانون فیلتر شده که باید این موارد رعایت شود. البته در حال حاضر فضای انتخابات خوب و آرام است و تاکنون شکایت زیادی در این رابطه نداشتیم‌ چون در این سال‌ها چندین انتخابات داشتیم و قوانین تعریف شده و کاربران هم آگاه شدند که اخبار دروغ و صحیح را تشخیص
دهند.