kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۱۹۸
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۴

آغاز پیش‌فروش بلیت قطارهای تابستانی از امروز

 
 
راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: پیش‌فروش بلیت قطارهای مسافری تابستان از امروز ۲۹ خردادماه آغاز می‌شود.
بر اساس اعلام راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران؛ پیش فروش بلیت قطارهای مسافری برای بازه زمانی اول تا 15 تیر، از ساعت هشت صبح امروز سه‌شنبه؛ 29 خرداد آغاز می‌شود. پیش‌فروش بلیت برای بازه زمانی یاد شده در همه محورها (مسیرهای رفت تا تاریخ 15 تیر و مسیرهای برگشت تا 16 تیر) صورت می‌گیرد و از طریق سکوهای مجاز فروش اینترنتی بلیت آغاز می‌شود.
پیش‌فروش حضوری بلیت‌های این بازه زمانی، سه ساعت بعد؛ یعنی از ساعت 11 امروز سه‌شنبه 29 خرداد از طریق مراکز مجاز فروش حضوری و از میان بلیت‌های باقی مانده انجام می‌شود.
گفتنی است، طبق روال هر سال تا قبل از 25 خردادماه هر سال راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اطلاعیه مربوط به پیش‌فروش بلیت قطارهای تابستانی را منتشر می‌کرد.  بر این اساس 
راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران 25 خردادماه سال گذشته از آغاز پیش‌فروش غیرحضوری (سایت‌های مجاز) بلیت قطارهای مسافری برای بازه زمانی اول تیر تا 10 شهریورماه از ساعت 14 همان روز خبر داده بود.
رای عجیب دیوان عدالت درباره قیمت بلیت هواپیما!
دیوان عدالت اداری در اقدامی عجیب، تعیین قیمت بلیت هواپیما را از وزارت راه و شهرسازی سلب کرد؛ آن‌هم در حالی که صنعت هوائی ایران تحریم و در شرایط انحصاری است و ارزان‌ترین بنزین دنیا را هم در اختیار ایرلاین‌ها قرار می‌گیرد.
خبرگزاری تسنیم گزارش داد که شرکت‌های هواپیمایی داخلی از اواخر آذر 1402 با استناد به رای دیوان عدالت اداری اقدام به افزایش قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی کردند. در واکنش به این اتفاق، وزارت راه و شهرسازی نامه‌ای درخصوص اعمال ماده 91 برای رأی دیوان ارسال کرد که رئیس دیوان نیز رأی را تا اطلاع ثانوی موقوف‌الاجرا کرد تا پس ‌از برگزاری جلسات کارشناسی شده، مجدد رأی نهائی اعلام شود.
این در حالی است که 26 خرداد 1403، رئیس دیوان عدالت اداری در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی، درخواست اعمال ماده 91 قانون نسبت به رأی مذکور در هیئت تخصصی را واجد ایراد قانونی تشخیص نداد. بر این اساس با شکایت برخی شرکت‌های هواپیمایی، دیوان عدالت اداری رای داد که ستاد تنظیم بازار مجاز به نرخ‌گذاری در بخش حمل‌ونقل هوائی داخلی نیست. 
طبق آخرین اقدام در طرح دعوا در دیوان عدالت اداری، دیوان اقدام به ابطال مصوبه ستاد تنظیم بازار کرد که بر اساس آن مقرر شده است «حمل‌ونقل بار و مسافر هوائی مشمول قیمت‌گذاری بوده و افزایش قیمت آن منوط به هماهنگی با ستاد مزبور می‌باشد».
از این پس با اعلام رای نهائی دیوان عدالت وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی هواپیمایی اجازه کنترل در قیمت بلیت هواپیما را ندارند.
مجوزی که صادر شده مبنی بر این است که ستاد تنظیم بازار و شورای عالی هواپیمایی نقشی در تعیین قیمت بلیت پروازهای داخلی ندارند. با این حال به نظر می‌رسد حل موضوع‌، نیازمند طرح در نشست سران قواست. 
این اقدام دیوان عدالت اداری را ه را برای گرانی سرسام‌آور بلیت هواپیما در چند روز اخیر باز کرده در حالی‌که هیچ مجوزی از طرف شورای عالی هواپیمایی وزارت راه و شهرسازی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما صادر نشده است.