kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۱۹۶
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۱
علی‌رغم تخصیص ارز دولتی به واردات مواد اولیه تولید

صادرات روغن‌ خوراکی آزاد شد!

 
 
 
سازمان توسعه تجارت، رای دیوان عدالت اداری درخصوص رفع اثر ممنوعیت صادرات انواع روغن خوراکی را ابلاغ کرد. 
به گزارش خبرگزاری فارس، سازمان توسعه تجارت در نامه‌ای به گمرک درخصوص دادنامه هیئت عمومی دیوان عدالت اداری موضوع رفع اثر ممنوعیت صادرات انواع روغن خوراکی نوشت: به استناد نامه شماره ۲۴۹۰۱۰۸ مورخ 1403/01/25 دفتر حقوقی وزارت متبوع منضم به ابلاغیه شماره ۱۴۰۲۳۱۱۰۰۰۱۱۰۲۷۲۵۰ مورخ 1402/12/27 هیئت عمومی دیوان عدالت اداری و دادنامه شماره ۱۴۰۲۳۱۳۹۰۰۰۳۲۷۶۹۵۵ درخصوص ابطال نامه شماره ۶۰.۱۱۹۱۵۲ مورخ 1397/05/08 وزیر وقت وزارت متبوع با موضوع ممنوعیت صادرات انواع روغن خوراکی‌، رفع اثر بخشنامه مذکور و ابطال آن و موضوع لغو ممنوعیت صادرات انواع روغن خوراکی ساخته شده به گمرکات اجرائی ابلاغ گردیده است.
گفتنی است، دانه‌های روغنی و روغن خام جزو مشمولان دریافت ارز دولتی یا همان 28 هزار و 500 تومانی است و صادرات آن، در واقع صادرات یارانه مردم ایران است. لازم به ذکر است که روغن خوراکی در حالی به شرایط صادرات رسیده که در دولت قبلی، این کالا کمیاب شد و مردم برای به‌دست آوردن آن راهی صف‌های دهه شصتی شدند. شهروندان در سال 99 بارها برای خرید روغن نباتی جامد به فروشگاه‌های بزرگ و برخی از خرده‌فروشی‌ها مراجعه می‌کردند اما کالا نبود و باید روغن مایع را گاه تا 25 درصد گران‌تر می‌خریدند و در برهه‌ای، برای همان روغن مایع هم در صف می‌ایستادند.
حدود 90 درصد نیاز کشور به دانه‌های روغنی، دهه‌هاست از طریق واردات تامین می‌شود. در دوران محمود حجتی در وزارت جهاد کشاورزی، اجرای طرحی برای خودکفایی کشور در کشت دانه‌های روغنی در طول 10 سال، آغاز و در همان سال اول 15 درصد هم پیشرفت کرد اما با کنار رفتن او، این طرح در همان دولت متوقف شد و کشورمان همچنان نیازمند واردات دانه‌های روغنی ماند.