kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۱۹۲
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۱
سرپرست ریاست جمهوری در منزل حمید نوری حضور یافت

مخبر: دستگاه دیپلماسی با رویکرد عزتمندانه عناد بدخواهان نظام را با شکست مواجه کرد

سرپرست ریاست جمهوری اظهار کرد: شهیدان خدمت آیت‌الله رئیسی و دکتر امیرعبداللهیان پیگیری‌های بسیاری برای آزادی شما از زندان‌های سوئد داشتند و دستگاه دیپلماسی و نهادهای امنیتی با تکیه بر دیپلماسی عزتمندانه و مقتدرانه، توانستند کینه‌جویی بدخواهان نظام، منافقین و جریان شکست‌خورده ضد انقلاب را با شکست مواجه کنند.
 
 
 
 
 
محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری با حضور در منزل آقای حمید نوری در فضائی صمیمی با وی دیدار کرد و از صبر افتخارآمیز و تحمل ۱۶۸۰ روز اسارت وی در زندان‌های سوئد تجلیل کرد.
وی همزمان با عید سعید قربان با حضور در منزل حمید نوری ایرانی بازداشت شده در سوئد، ضمن تبریک آزادی وی، تاکید کرد: شهیدان خدمت آیت‌الله رئیسی و دکتر امیرعبداللهیان پیگیری‌های بسیاری برای آزادی شما از زندان‌های سوئد داشتند و دستگاه دیپلماسی و نهادهای امنیتی با تکیه بر دیپلماسی عزتمندانه و مقتدرانه، توانستند کینه‌جویی بدخواهان نظام، منافقین و جریان شکست‌خورده ضد انقلاب را با شکست مواجه کنند.
سرپرست ریاست جمهوری با اشاره به تلاش‌ها و فعالیت‌های گسترده دشمنان ملت ایران و جریانات معاند برای محکومیت حمید نوری در این پرونده غیرحقوقی و تلاش برای اثبات اتهامات بی‌اساس علیه وی، افزود: عصبانیت و ناامیدی اردوگاه ضدانقلاب در چند روز اخیر در کنار صبر و مواضع درست شما، مایه عزت ملت ایران، خانواده و دوستداران‌تان شد.
همچنین در این دیدار حمید نوری با قدردانی از تلاش‌های دولت سیزدهم به ویژه وزیر خارجه فقید در روند آزادی وی از زندان‌های سوئد، توضیحاتی از چگونگی اسارت و دوران حبس خود در زندان‌های این کشور به سرپرست ریاست جمهوری ارائه کرد.
نوری با بیان اینکه اطلاع از شهادت آیت‌الله رئیسی و دکتر امیرعبداللهیان از تلخ‌ترین حوادث دوران زندان بود، افزود: غربی‌ها فقط در شعار خود را مدافع حقوق بشر نشان می‌دهند، اما در عمل هیچ پایبندی به این امور ندارند و در دوران زندان از تامین حداقل درخواست‌های من از جمله قرآن و ادعیه اجتناب کردند.
مخبر بر تسریع و تحقق افزایش ۱۰ میلیارد دلاری
 تبادلات تجاری ایران و پاکستان تاکید کرد
علاوه ‌بر اینها، محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری در پاسخ به تماس تلفنی شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان، ضمن تبریک فرا رسیدن عید سعید قربان، ‌ابراز امیدواری کرد در آستانه این عید بزرگ با تلاش مضاعف همه مسئولان و اندیشمندان جهان اسلام صلح و آرامش به منطقه بازگشته و غزه مظلوم از جنایات رژیم اشغالگر صهیونیستی رهایی یابد.
وی ضمن تجلیل از حمایت‌های پر شور مردم پاکستان از مردم غزه و مواضع صریح دولت این کشور در قبال جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان، همبستگی کشورهای اسلامی را نیازی اساسی برای جلوگیری از استمرار جنایتگری صهیونیست‌ها در غزه عنوان کرد.
سرپرست ریاست جمهوری در ادامه با اشاره به توافقات مهم و راهبردی صورت گرفته میان ایران و پاکستان در سفر رئیس‌جمهور فقید به اسلام‌آباد از جمله هدف‌گذاری برای افزایش سطح تبادلات تجاری و اقتصادی میان دو کشور به ۱۰ میلیارد دلار، ابراز امیدواری کرد با اهتمام طرفین و تسریع در رفع موانع همکاری‌های تجاری در آینده نزدیک این هدف مهم تحقق یابد.
مخبر همچنین ضمن مرور همکاری‌های دوجانبه میان جمهوری اسلامی ایران و پاکستان، اجرای توافقات معطل‌مانده میان دو کشور از جمله قرارداد راهبردی خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان (طرح آی-پی) را نیازمند پیگیری ویژه از سمت مسئولان پاکستانی عنوان و بر آمادگی کامل جمهوری اسلامی ایران برای همکاری در جهت رفع موانع اجرای این قرارداد تاکید کرد.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره پاکستان را همراه و شریکی راهبردی برای خود می‌داند، بر عزم مسئولان عالی دو کشور برای ارتقای سطح روابط در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های موجود تاکید کرد.
نخست‌وزیر پاکستان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن تبریک عید سعید قربان به دولت و ملت ایران، ضمن گرامیداشت یاد شهید آیت‌الله رئیسی و تجلیل از حمایت‌های بی‌بدیل رهبری معظم انقلاب اسلامی ایران و رئیس‌جمهور فقید از مردم مظلوم فلسطین و غزه، روابط جمهوری اسلامی و پاکستان را روابطی دیرینه، تاریخی و مبتنی بر اشتراکات عمیق فرهنگی و دینی توصیف و بر علاقه‌مندی کشورش برای تثبیت و تحکیم هر چه بیشتر روابط با ایران به‌ویژه در بخش تجاری و اقتصادی تاکید کرد.
شهباز شریف سفر تاریخی رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله رئیسی به این کشور را موجب گشایش فصلی جدید در روابط دو کشور دانست و بر پایبندی کامل دولت پاکستان نسبت به اجرای دقیق توافقات این سفر از جمله افزایش سطح روابط تجاری دو کشور به ۱۰ میلیارد دلار و همچنین رفع موانع اجرای قرارداد خط لوله انتقال گاز تاکید کرد.
شریف ضمن آرزوی موفقیت برای ملت ایران در انتخابات پیش‌رو تاکید کرد: ‌اطمینان داریم این انتخابات نیز همچون دوره‌های گذشته به تقویت و استحکام هر چه بیشتر نظام جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان لنگرگاه صلح و ثبات و امنیت در منطقه خواهد انجامید.
مخبر: انتخاباتی شدن فضا
نباید باعث اخلال در خدمت‌رسانی به مردم شود
محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری در جلسه هیئت دولت نیز، با تبریک فرارسیدن روز عرفه و عید سعید قربان، ادامه تلاش و کار جدی را اولویت اصلی برای همه اعضای دولت سیزدهم دانست و تاکید کرد: انتخاباتی شدن فضای کشور به هیچ‌وجه نباید باعث اخلال در روند خدمت‌رسانی به مردم شود و این دولت باید راه خدمتگزاری خالصانه و بی‌منت به مردم را به‌عنوان یادگار رئیس‌جمهور شهید تا آخرین روز فعالیت ادامه دهد.
وی همچنین با تقدیر از تدابیر صدا و سیما برای پوشش مطلوب و مؤثر رخدادهای انتخاباتی و تبلیغات کاندیداها، خواستار تداوم این روند تا برگزاری انتخاباتی پرشور شد.
سرپرست ریاست جمهوری  در بخش پایانی سخنان خود حفاظت از محیط‌زیست را از اولویت‌های همیشگی دولت مردمی و شهید دکتر رئیسی عنوان کرد و از وزارت جهادکشاورزی و سازمان حفاظت محیط‌زیست خواست که با جدیت و حساسیت از تغییر کاربری اراضی، به‌ویژه اراضی کشاورزی جلوگیری کنند.
دستور مخبر بر نظارت دقیق بر بازار 
و جلوگیری از افزایش قیمت بی‌ضابطه
جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به ریاست سرپرست ریاست جمهوری برگزار شد. در این جلسه رئیس کل بانک مرکزی گزارشی از شاخص‌های کلان اقتصادی و نرخ رشد بخش‌های مختلف اقتصاد ارائه کرد.
رئیس کل بانک مرکزی همچنین با اشاره به گزارش بانک جهانی از رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۳ گفت: بر اساس آمار بانک جهانی ایران با رشد ۵ درصدی، از رشد بالاتری نسبت به سایر کشورهای منطقه برخوردار بوده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در جلسه خبر داد: متوسط رشد اقتصادی سه ساله دولت سیزدهم ۵,۲ درصد بوده است که در مقایسه با رشد حدود صفر درصدی اواخر دهه ۹۰ نشان از جهش قابل توجه شاخص رشد اقتصاد دارد.
دستور سرپرست ریاست جمهوری برای نظارت دقیق بر بازار و جلوگیری از هرگونه افزایش قیمت بی‌ضابطه از دیگر خبرهای جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بود.
سرپرست ریاست جمهوری همچنین به وزرای اقتصادی دستور داد درخصوص هرگونه اطلاعات غلط و ناقص که این روزها در حوزه مسائل اقتصادی مطرح می‌شود توضیحات و پاسخ دقیق را منتشر کنند.
تقویت همکاری‌های اقتصادی ایران و عراق
موجب ارتقای سطح روابط سیاسی می‌شود
عبداللطیف رشید، رئیس‌جمهور عراق در گفت‌وگوی تلفنی با سرپرست ریاست جمهوری ضمن تبریک فرارسیدن عید سعید قربان به مخبر، دولت، مردم و رهبر معظم انقلاب اسلامی، بار دیگر شهادت دکتر رئیسی و همراهانش را تسلیت گفت و اظهار داشت: این ضایعه نه تنها برای ایران بلکه برای عراق و امت اسلامی خسارتی بزرگ بود.
رئیس‌جمهور عراق با بیان اینکه دولت عراق برای ارتقای سطح همکاری‌ها با ایران در همه زمینه‌ها تلاش می‌کند، تقویت بیشتر روابط را ضرورتی برای منافع هر دو ملت دانست.
آقای رشید همچنین با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری در کشورمان، برای مردم و دولت ایران در برگزاری این رویداد مهم آرزوی موفقیت کرد.
محمد مخبر نیز در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن قدردانی مجدد از ابراز همبستگی و همدردی دولت و ملت عراق در غم شهادت دکتر رئیسی و همراهانش، اعلام عزای عمومی در این کشور به این مناسبت را نشانه عمق پیوندهای ناگسستنی دوستی میان دو ملت و کشور دانست و اظهار داشت همان‌گونه که حمایت‌های رئیس‌جمهور شهید و جنابعالی سهم مؤثری در گسترش و پیشبرد تعاملات ایران و عراق داشته است، سفر برنامه‌ریزی شده دکتر رئیسی به عراق نیز می‌توانست نقطه عطفی در روند روابط فیمابین باشد. سرپرست ریاست جمهوری تقویت هر چه بیشتر همکاری‌های اقتصادی دو کشور را موجب ارتقای هر چه بیشتر سطح روابط سیاسی فیمابین دانست و تصریح کرد: از لوازم تقویت روابط اقتصادی، رفع موانع همکاری‌های بخش‌های خصوصی دو کشور است که اطمینان دارم با مدیریت جنابعالی انجام شده و شاهد گسترش روزافزون تعاملات اقتصادی و تجاری فیمابین خواهیم بود.
مخبر همچنین کنش‌های مؤثر عراق در مسائل و عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله در موضوع غزه را هوشمندانه و عزتمندانه توصیف کرد.
تاکید مخبر بر اجرای سریع
‌ برنامه جامع همکاری‌های  مشترک ایران و روسیه
همچنین محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری در دیدار با «لئوتید اسلوتسکی» رئیس کمیسیون بین‌المللی دومای دولتی روسیه، با قدردانی از ابراز همدردی و تسلیت دولت و رئیس‌جمهور روسیه با دولت و ملت ایران در پی ضایعه شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهان ایشان، روابط تهران و مسکو را متکی بر منافع بلندمدت و پایدار دو کشور توصیف و بر ضرورت نهائی و اجرائی شدن هر چه سریع‌تر توافق جامع همکاری میان دو کشور، کریدور شمال–جنوب و راه‌اندازی خط ریلی رشت–آستارا تأکید کرد.
وی در این دیدار که ایگور لویتین دستیار ویژه رئیس‌جمهوری روسیه نیز حضور داشت، گسترش همکاری‌های تهران–مسکو در دولت سیزدهم را پایه‌ریزی معادلات نوینی در منطقه دانست و با اشاره به اهمیت اجرای هر چه سریع‌تر برنامه جامع همکاری‌های ایران و روسیه، بر اتخاذ تصمیمات لازم جهت اجرائی شدن هر چه سریع‌تر این برنامه تاکید کرد.
سرپرست ریاست جمهوری با ضروری دانستن تکمیل هر چه سریع‌تر کریدور شمال–جنوب درباره راه‌اندازی راه‌آهن رشت–آستارا از آماده شدن بسترهای لازم برای اجرای این طرح خبر داد و افزود: با توجه به اهمیت این طرح بزرگ، جمهوری اسلامی ایران برای عملیاتی شدن توافقات انجام شده در این زمینه آمادگی کامل دارد.
«لئوتید اسلوتسکی» رئیس کمیسیون بین‌المللی دومای دولتی روسیه نیز در این دیدار با تسلیت مجدد شهادت آیت‌الله رئیسی و شهید امیرعبداللهیان و ابلاغ عمیق‌ترین مراتب تأسف رئیس‌جمهور روسیه بابت این ضایعه به دولت و ملت ایران گفت: گسترش همکاری‌های دو کشور اراده و خواسته رؤسای جمهور دو کشور بود و لذا توافقات صورت گرفته بین دو رئیس‌جمهور باید هر چه سریع‌تر نهائی و عملیاتی شود.
وی با قدردانی از سیاست فعالانه وزارت خارجه دولت سیزدهم در نهائی شدن سند همکاری‌های جامع دو کشور و همچنین ایجاد کریدور شمال–جنوب و خط ریلی رشت–آستارا تصریح کرد: عضویت ایران در بریکس و همچنین موافقت‌نامه همکاری با اوراسیا عصر جدیدی در توسعه روابط ایران با کشورهای منطقه را رقم زده است.
در این دیدار همچنین ایگور لویتین دستیار ویژه رئیس‌جمهوری روسیه و مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی گزارشی از روند اجرای سند جامع همکاری‌های دو کشور و آغاز اجرای کریدور
شمال–جنوب و ساخت خط ریلی رشت–آستارا ارائه کردند.