kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۱۶۷
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۴

روزهای پرکار نامزدهای ریاست جمهوری

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه 8 تیرماه برگزار می‌شود و ملت ایران با حضور پرشور و گسترده عرصه انتخابات را مزین خواهند کرد. کاندیداهای انتخابات روزهای پرکاری دارند و با شروع مناظرات تب انتخابات بالاتر می‌رود.
 
 
سرویس سیاسی ـ
 
نامزدهای ریاست جمهوری در گرماگرم تبلیغات انتخابات روزهای پرکاری را می‌گذرانند. آنان در برنامه‌های تلویزیونی مختلف و نشست‌های انتخاباتی حضور یافته و به ارائه دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود می‌پردازند. چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه 8 تیرماه برگزار می‌شود و ملت ایران با حضور پرشور و گسترده عرصه انتخابات را مزین خواهند کرد. مناظره‌های انتخاباتی نیز از فردا در صداوسیما آغاز می‌شود و انتخابات تب بالاتری به خود می‌گیرد.
 ساعت مناظره آخر کاندیداهای ریاست‌جمهوری
 تغییر کرد
ستاد انتخابات صدا و سیما در اطلاعیه شماره ۴ خود اعلام کرده است: در پاسخ به درخواست مردم شریف، هیئات مذهبی و تشکل‌های مردمی برگزارکننده جشن عظیم غدیر و به منظور بهره‌مندی مردم عزیزمان از مشاهده آخرین مناظره و شرکت در این جشن پرشکوه، ساعت برگزاری مناظره پنجم تغییر کرد.
به گزارش فارس، بر این اساس و به پیشنهاد ستاد انتخابات رسانه ملی و موافقت کمیسیون بررسی تبلیغات، مناظره پنجم بین نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در روز سه‌شنبه ۵ تیر، از ساعت ۱۲.۳۰ تا ۱۶ پخش خواهد شد. پیشتر اعلام شده بود که این مناظره از ساعت 20 تا 24 برگزار خواهد شد.
جلیلی: یک جهان فرصت 
در عرصه فرهنگ وجود دارد
سعید جلیلی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز شنبه مهمان برنامه «میزگرد فرهنگی» شبکه دو سیما بود. وی در این برنامه ضمن پاسخگویی به برخی سؤالات، محورها و برنامه‌های خود در حوزه مسائل فرهنگی را تشریح کرد.
وی با اشاره به شعار «یک جهان فرصت، یک ایران جهش، هر ایرانی یک نقش پرشکوه» اظهار داشت: این شعار چند کلمه قشنگ و برای جلب مخاطب نیست بلکه برنامه دولت و عصاره فعالیت‌های دولت است.
نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: در حوزه فرهنگ، «یک جهان فرصت» به نقطه اعلای خود می‌رسد و اگر در تاریخ ما به جایگاه فرهنگی رسیدیم به مدد فرهنگ غنی ما بوده است که مثال آن در دوران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی به وضوح دیده می‌شود.
جلیلی تصریح کرد: رئیس‌جمهور در جایگاه ویژه حوزه فرهنگی قرار دارد و اکنون ۱۳۰ دستگاه در حوزه فرهنگی بودجه دریافت می‌کنند و باید رئیس‌جمهور ببیند که این هزینه‌ها اثرگذاری لازم را دارد یا خیر.  مدیریت فرهنگی مدیریت عرصه تفکر عمیق راهبردی است.
وی خاطرنشان کرد: شعار انتخاباتی باید خلاصه برنامه‌های رئیس‌جمهور باشد و این مسئله در حوزه فرهنگی بیش از عرصه‌های دیگر خود را نشان می‌دهد.
نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: در عرصه فرهنگ شخص رئیس‌جمهور باید نقش‌آفرین باشد و زمینه را برای نقش‌آفرینی آحاد جامعه فراهم کند.  مردم باید در صحنه فرهنگ وارد صحنه شوند و انتظار از رئیس‌جمهور آن است که این اتفاق را رقم زنند.
جلیلی ادامه داد: اگر کسی رویکردش این باشد که فرهنگ موجب پیشرفت کشور می‌شود و درک عمیقی از فرهنگ داشته باشد، فرهنگ را محدود و کوچک نکرده بلکه از آن استفاده می‌کند. چه کسانی به فرهنگ توجه لازم نداشتند؟ در هشت سال قبل دولت رئیسی چقدر به فرهنگ اولویت داده شد و برای آن برنامه تهیه شد؟
وی بیان داشت: وقتی فرهنگ در اولویت باشد، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی باید مانند دبیر شورای عالی امنیت ملی و وزیر فرهنگ مثل وزیر خارجه نقش داشته باشند و باید از ظرفیت‌های فرهنگی مردم استفاده شود. نباید دایره فرهنگ را کوچک مثل شمال تهران دید چرا که کشور ما مالامال از ظرفیت‌های فرهنگی است و باید فرهنگ را در سراسر کشور دید و برنامه ما آن است که هر ایرانی نقش پرشکوه باید پای کار بیاید.
در فضای مجازی باید مسئولیت‌پذیری ایجاد کرد
 نه محدودیت
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: برخی مصادیق مثل حجاب و فیلترینگ، پاسخ فرهنگی دارد نه امنیتی. عرصه فضای مجازی ابعاد مختلف دارد و با زندگی مردم عجین شده است. در فضای مجازی هم آسیب وجود دارد ولی باید مسئولیت‌پذیری ایجاد کرد نه محدودیت. اگر مسئولیت‌پذیری ایجاد شد، ضایعات آن به حداقل می‌رسد و فرصت آن بیشتر می‌شود. مفهوم مسئولیت‌پذیری مبنای عمیق فرهنگی است و باید باور داشته باشیم.
ضرورت توجه به نخبگان و نظام استعدادیابی
جلیلی افزود: عدالت آن است که هر چیزی در جایگاه خود قرار بگیرد، بر برنامه‌ریزی که داریم متناسب با استعدادهای کشور برنامه‌ریزی کنیم که نقش پرشکوه خود را ایفا می‌کند و نباید عده‌ای به شکل دوپینگ استعداد خود را شکل دهند و دیگران نتوانند استعداد خود را نشان دهند. در کنار نظام نخبگی، نظام استعدادیابی هم داشته باشیم. این‌جا عدالت اهمیت زیادی دارد.
وی تاکید کرد: معتقدم وقتی صحبت از نظام نخبگی می‌کنیم باید نظام استعدادیابی افراد داشته باشیم هنری، علمی و ورزشی داشته باشند، نظام نخبگی با نظام استعدادیابی مرتبط است.
قانون نباید سلیقگی باشد
حسین انتظامی از جلیلی پرسید: اگر در دولت شما خانم بی‌حجاب در رستوران باشد و رستوران تعطیل شود و مردم با هم درگیر شوند یا در تاکسی اینترنتی و ماشین خانمی بی‌حجاب باشد و ماشین آن فرد به پارکینگ برود چه تدبیری دارد؟ جلیلی پاسخ داد: اگر عمق راهبردی را درک نکنیم، مسائل فرهنگی را درک نمی‌کنیم. موضوع زن یک موضوع اصلی است. ما زن خانه‌دار و پزشک و روستایی و سرپرست خانواده داریم که دولت باید برای همه آنها برنامه داشته باشد. هر چیزی در کشور چه حجاب چه سایر مسائل دیگر قانون دارد و قانون نباید سلیقگی باشد و قانون فصل‌الخطاب است.
قالیباف: ریشه اصلی مفاسد در کشور 
ناکارآمدی است
محمدباقر قالیباف، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز روز شنبه در برنامه «با مردم» با بیان اینکه ریشه اصلی مفاسد در کشور ناکارآمدی است، اظهار داشت: اعداد و ارقام به گونه‌ای است که آدم غصه می‌خورد؛ مجلس یازدهم و دولت شهید رئیسی آمدند تا ریل را عوض کرده و اراده برای تحول داشتند. در این مسیر پیش رفتیم و شتاب گرفتیم. برنامه هفتم تصویب شد، اما مشیت الهی این‌گونه شد که این رفیق عزیز را از دست ما گرفت.
تحول امکان‌پذیر است
وی با اشاره به عملکردش در نیروی انتظامی گفت: نیروی انتظامی در کمترین زمان و بدون تغییر در اعتبار بودجه به سمت تحول در رفتار، سازمان، آموزش و کیفیت خدمات رسانی با رویکرد امنیت پایدار و عادلانه رفت و همه خدمت از پلیس گرفتند و این تحول را مردم در زندگی خود و با تمام وجودشان حس کردند پس تحول امکان‌پذیر است.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به عملکردش در شهرداری تهران نیز بیان داشت: همه شهر تبدیل به یک کارگاه شده بود که نمونه آن را در حمل‌ونقل، مترو، توسعه ‌پارک‌ها و فراهم کردن فرصت برای کودکان و زنان دیدید؛ این‌ها پیش‌شرط داشتن پول و اختیار نبود چون بر این باوریم تحول نیازمند مدیر قوی است.
بزرگ‌ترین ضعف در یک کشور 
بلاتکلیفی و تردید است
قالیباف، ایمان و باور به کار را رمز موفقیت و تحول دانست و تصریح کرد: با همین روحیه و با دوستان در کنار مجلس شورای اسلامی، با یک قانون کشور را از بلاتکلیفی و تردید خارج می‌کنیم. بزرگ‌ترین ضعف در یک کشور بلاتکلیفی و تردید است.
ما از تورم و گرانی شرمنده‌ایم
وی گفت: ما از گرانی و تورم و کاهش قدرت خانوارها شرمنده‌ایم و برای رفع آن در دولت چهاردهم «خدمت و پیشرفت» برنامه و روش اجرا داریم که ضمانت آن کارنامه عملکردم در سالیان گذشته است.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ درصد درآمد خانوارها برای مسکن هزینه می‌شود که باید این مشکل را حل کنیم؛ در زمینه خودرو و اتباع بیگانه هم مشکل داریم که برای آن‌ها برنامه دارم.
دخل و خرج زندگی مردم با هم نمی‌خواند
قالیباف همچنین با حضور در برنامه «میزگرد اقتصادی» شبکه یک سیما، دیدگاه‌ها، راهبردها و برنامه‌های خود را در حوزه اقتصادی تشریح کرد.
وی اظهار داشت: در دهه گذشته رشد متوسط سالانه کمتر یک درصد بوده است. این در شرایطی است که رشد نقدینگی ما ۲۶ برابر شده است. خروجی این حرف به این معنا است که امروز تمام خانواده‌های ایرانی حس می‌کنند که دخل و خرج آنها یکی نیست.
دو کار باید انجام دهیم؛ مهار تورم و رشد اقتصادی
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه برای رسیدن به نقطه مطلوب باید دو کار انجام داد، تصریح کرد: نخست مهار تورم و دوم رشد اقتصادی است. در مهار تورم دو موضوع مهم کسری بودجه که به تعبیر رهبر معظم انقلاب «ام‌الخبائث» است و ناترازی بانکی است که برای حل آن باید چاره‌اندیشی شود.
تحولات در هوافضا، پلیس و شهرداری 
کارنامه‌ام برای ضمانت اجرائی است
وی در ادامه مطرح کرد: مدیر قوی و آگاه و مسلط بر امورات می‌تواند این امورات را انجام دهد. ضمانت عملکرد بنده است.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: بعد از دوران دفاع مقدس، مهم‌ترین پروژه‌ها را مدیریت کردیم و تحول عظیم در هوا - فضا را به سرانجام رسانیدم و ثمره آن در علم، بخش عملیاتی و مهندسی ساختمان دیده می‌شود. همچنین در زمان حضورم در نیروی انتظامی سهم ما از بودجه عمومی 
۲ دهم درصد بود و زمانی که از نیروی انتظامی رفتم این رقم ۲ دهم درصد هم کاهش یافته بود. اما تحول را در نیروی انتظامی رقم زدیم.
دستور را تا کانکس کارگاه دنبال می‌کردم
قالیباف با اشاره به عملکردش در مدیریت شهرداری تهران بیان داشت: در زمان حضورم در شهرداری، همیشه ۷۰ درصد بودجه را به زیرساخت‌ها و ۳۰ درصد را به بخش عمومی اختصاص دادم که این هم ضمانت کاری است. به عبارتی علت اینکه ۶ برنامه قبلی اجرا نشده، مدیران ارشد و راس آن رئیسان دولت‌ها بودند که برنامه در همان اتاق مربوطه مانده است. اما من از مدیرانی بودم که دستور را تا کانکس کارگاه دنبال کردم و این موضوع را در تهران، در کشور و پروژه‌های ملی نشان دادم.
 باید زمینه وحدت را  
تا رسیدن به قبل 8 تیر فراهم کنیم
قالیباف علاوه‌ بر این، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نشست با فعالان ستادی خود و با بیان اینکه باید زمینه وحدت را  تا رسیدن به قبل 8 تیر فراهم کنیم، گفت: درست است که الان رقابت بین نامزدها وجود دارد که طبیعی است ولی از همه همکاران و هواداران خواهش می‌کنم اخلاق را تحت هر شرایطی حفظ کنند.
پزشکیان: اجازه نمی‌دهم افراد در جایگاهی قرار بگیرند که استحقاق آن را ندارند
مسعود پزشکیان، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز در برنامه «صف اول» اظهار داشت: وقتی قانون مبتنی بر عدالت باشد، قوای مختلف نباید با هم اختلاف داشته باشند. باید به چیزی که نوشتند و تبدیل به قانون کرده‌اند پایبند باشند.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: مشکلات جامعه زایده آن است که آدم‌های درست را در جای درست قرار ندادیم.
پزشکیان تصریح کرد: جامعه‌ نمی‌تواند به صلاح برسد مگر آنکه حاکمان صالحی داشته باشد و هیچ حاکم صالح و دستکاری در صلاح نمی‌ماند مگر آنکه ملت در برابر او مطالبه‌گر باشند زیرا قدرت به سمت دیکتاتوری لغزندگی دارد لذا باید اجازه بدهیم جامعه مطالبه‌گر باشد.
وی خاطرنشان کرد: حق نداریم به خاطر مطالبه‌گری کسی را زندانی و اخراج کنیم.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: آدم‌های درست را در جای درست قرار ندادیم. مثلا کارمندِ با مهارتِ ما ۲۰ سال سابقه دارد به‌جای او یک‌دفعه آدمی را رئیس می‌کنیم که تازه استخدام شده است. با این شرایط قانونِ درست هم بنویسیم این فرد نمی‌تواند اجرایش کند.
پزشکیان عنوان کرد: اجازه نمی‌دهم افراد در جایگاهی قرار بگیرند که استحقاق آن را ندارند. کسی بدون تجربه، بدون طی مراحل نمی‌تواند در جایگاهی قرار بگیرد. نمی‌توان یک سروان را ناگهان سرتیپ کرد!
وی در ادامه گفت: آدم‌های درست در جای درست قرار نگرفتند، من اجازه نخواهم داد چنین اتفاقی بیفتد. ساختار سیستم باید بازنگری شود، چون خیلی‌ها را بدون دلیل و برهان در جایگاهی قرار دادیم که درست نیست.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: امام علی‌(ع) فرمود: گردنم را در مقابل حرفم گرو می‌گذارم. اما ما حرف می‌زنیم و عمل نمی‌کنیم؛ ما وعده می‌دهیم و خلاف می‌کنیم.
 ما باید برای مردم و بی‌پناهان
 و کسانی که مشکل دارند، پناهگاه باشیم
پزشکیان بیان داشت: مردم به این دلیل با ما مشکل دارند که با آنها صادق نبودیم. اصلاح ساختار زمان‌بر و تنش‌زا است، آنها که بیخود در کانون قدرت قرار گرفته‌اند به این سادگی اجازه نمی‌دهند. انواع و اقسام تهمت‌ها را می‌زنند. اگر قرار است این مملکت درست شود باید کسی که کاردان است بالا بیاید و کسی که بیخود بالا آمده به همان جا که بوده برگردد.
وی افزود: در برخوردهایی که با رئیس‌جمهور شهید داشتم واقعا دنبال حق و عدالت بود.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: او سعی می‌کرد به مناطق محروم برود و با آنها بنشیند در تصاویر هم این را می‌دیدیم؛ و شهادت ایشان و همراهانش فاجعه‌ای بود که برای کشور ما رخ داد. امام جمعه فردی استثنایی بود و با بقیه روحانیونی که می‌شناسیم، فرق می‌کرد.
پزشکیان مطرح کرد: ما باید برای مردم و بی‌پناهان و کسانی که مشکل دارند، پناهگاه باشیم.
حضور پزشکیان در قم
پزشکیان همچنین پس از ورود به استان قم به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه«س» مشرف شد و بر سر مزار علما و مراجع مدفون در این آستان مقدسه حضور یافت.
پزشکیان: با اجرای برنامه‌های بالادستی
 می‌توان از فقر عبور کرد
وی پس از زیارت حرم حضرت معصومه(س) در جمع خبرنگاران درباره هدفش از حضور در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری گفت: فکر می‌کنم با اجرای دقیق برنامه‌های بالادستی کشور، می‌توان فشار فقر را از خانوارهای ایرانی برداشت.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سفر خود به استان قم با آیات جوادی آملی، کریمی جهرمی، یثربی و حجت‌الاسلام سید حسن خمینی دیدار کرد.
حجت‌الاسلام پورمحمدی: هیچ مسئولی نمی‌تواند 
به آزموده‌های جهان بی‌تفاوت باشد
حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در پیامی ویدئویی، گفت: طلبه بودن به معنای جدایی از جهان امروز نیست، شاید به همین دلیل در بین رشته‌های علمی به تاریخ ایران و جهان علاقه زیادی دارم.
وی افزود: کتاب‌های بسیاری درباره تاریخ ایران و تاریخ سیاسی جهان خوانده‌ام و می‌خوانم، اگر تعریف از خود نباشد، کتاب‌خوان حرفه‌ای و قهّاری هستم.
کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه در دوران وزارت‌هایم یکی از تحصیلکرده‌های باسواد و خوش‌سلیقه را مأمور کرده بودم که تازه‌های نشر را رصد و کتاب‌های مهم را برایم تهیه کند، اظهار داشت: معتقدم کسی که در ایران مسئولیت می‌پذیرد، نمی‌تواند کتابخوان نباشد و آزموده‌های جهان را مرور نکند.
حجت‌الاسلام پورمحمدی خاطرنشان کرد: در دروس طلبگی هم با علاقه پیش رفته‌ام و بعد از تحصیل در دوره‌های مختلف دروس حوزوی، تدریس را در سطوح عالی فقه و اصول در حوزه علمیه مروی داشته‌ام و هم‌اکنون سال‌هاست که مباحثه خارج فقه دارم.
زاکانی مطرح کرد: خرید قراردادی محصولات کشاورزی؛ دستان دلالان را کوتاه می‌کنیم
علیرضا زاکانی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نشست صمیمی با فعالان حوزه کشاورزی و محیط زیست با بیان اینکه گمشده این کشور برنامه‌ریزی و تدبیر درست برای انجام اقدامات است، خاطرنشان کرد: در سال اول دولت خود می‌توانم در موضوع تأمین گوشت و مرغ، تخم مرغ و روغن و شیلات به گونه‌ای عمل کنیم که ۲۰ درصد قیمت کاهش یابد و به سمت ارزان‌سازی حرکت کنیم چرا که در این شرایط هم کشاورز و هم مردم روی پای خود می‌ایستند.
در دولت سیزدهم، رئیس‌جمهور شهید 
۷ نفر را مأمور کرده بود تا ارزان‌سازی انجام شود
به گزارش ایرنا، نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: در دولت سیزدهم، رئیس‌جمهور شهید ۷ نفر را مأمور کرده بود تا ارزان‌سازی انجام شود اما دولت قبل، تاکید داشت تهران گران اداره شود تا مردم از تهران بروند تا پایتخت خلوت شد اما مردم به حاشیه‌ها رفتند و ضعیف شدند.
زاکانی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات دامداران و کشاورزان، دلالان هستند، اظهار داشت: چندی پیش با بازار سیاه لیمو مواجه شدیم به گونه‌ای که قیمت این محصول در مغازه‌ها تا ۶۵ هزار تومان رسید و دیدیم از کشاورز ۴ هزار تومان خریداری می‌شود. با کشاورز تفاهم کردیم که چقدر لیمو را بخریم خوب است، گفتند ۱۰هزار تومان و با هزینه حمل‌ونقل و عرضه آن، قیمت به ۱۷ هزار تومان کاهش یافت.
وی بیان داشت: ما یک اقدام مشترک با جهادکشاورزی آغاز کردیم تا به صورت قراردادی و مشخص از کشاورزان خرید کنیم. لازم است این اقدام برای دامداران و کشاورزان نیز عملی شود تا با آنان هم قرارداد داشته باشیم و دستان دلالان را کوتاه کنیم.
نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: موضوع خرید قراردادی یکی از راهکارهای اصلی برای حل مشکلات کشاورزان است که باید جدی پیگیری شود. وقتی خرید قراردادی انجام شود، واسطه‌ها سراغ کشاورز نمی‌آیند و خیال او هم راحت است که حاصل دست رنجش به خودش می‌رسد نه به دلالان. کسی که مسئول است اگر خود را یک روز جای کشاورز بگذارد متوجه می‌شود که آنان چه مشکلاتی را متحمل می‌شوند.
زاکانی: مسکن ایرانی- اسلامی را دنبال می‌کنم
زاکانی همچنین در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری اظهار داشت: مسکن ایرانی اسلامی را دنبال می‌کنم. اجاره‌داری حرفه‌ای و سایر سیاست‌های مسکن جزو بسته مسکن بنده است به طوری که طی چهار سال دغدغه مسکن مردم را حل می‌کنم.
وی بیان داشت: در بیش از ۱۴۰۰ شهر و روستا پلاک‌های ناپایدار و بافت‌های فرسوده وجود دارد. این تهدید قابل تبدیل به فرصت است. مردم نیازمند مشوق هستند تا خودشان آن‌ها را بسازند. جهش تولید با مشارکت مردم یعنی تدبیر درست و تصمیم و اراده صحیح برای تبدیل کل کشور به کارگاه ساختمانی.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: به جای چهار میلیون مسکن این‌گونه می‌توان ۱۰ میلیون مسکن ساخت و دولت باید بسترسازی کند تا مردم وارد کار شوند.
زاکانی افزود: هفت درصد شهر تهران بافت فرسوده است که ۱۷ درصد جمعیت تهران در آن مستقر است. با کوچک‌ترین تسهیلات می‌توان این بخش را دچار تحول کرد.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه نرخ ارز، هم دستوری است و هم دستوری نیست، عنوان کرد: با کارشناسی تولید، صادرات و واردات را می‌توان به شکلی مدیریت کرد تا نرخ ارز در این مسیر تعیین شود سپردن نرخ‌گذاری ارز به بازار و واسطه‌ها، کار بسیار اشتباهی است.
وی با بیان اینکه مالیات باید در خدمت تولید قرار بگیرد نه اینکه شیره تولید را بگیرد، تصریح کرد: در بنگاه‌های کوچک و اصناف باید با اغماض نگاه کرد اما باید با گردن کلفت‌های فراری از مالیات از طریق هوشمندسازی نظام مالیاتی برخورد کرد باید شفافیت مالیاتی ایجاد کرد تا جریان تولید کشور تضعیف نشود.
 قاضی‌زاده: بزرگ‌ترین وظیفه دولت مردم و خانواده به دست آوردن اعتماد مردم است
همچنین، سید امیرحسین قاضی‌زاده‌ هاشمی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه مهمان برنامه «میزگرد فرهنگی» شبکه دو سیما بود.
وی با بیان اینکه زنان فرصت هستند نه مسئله، افزود: در جامعه سنتی ما نیز زنان نقش چند‌وجهی داشتند؛ بخشی از هزینه‌های خانواده را تامین می‌کردند و در رشد شهرنشینی زندگی سنتی تغییر یافت ولی 
ساز و کار باید اساسی شود و باید همسان‌سازی اجتماعی پیش‌بینی کنیم.
نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در حالی که ۵۰ درصد جامعه ما بانوان هستند به طور کلی نظامات اجتماعی و اداری را برای زنان نیز باید طراحی کنیم همچنین باید اقتضائات تعلیم و تربیت متفاوت برای آنها در نظر گرفته شود اما این کار اتفاق نیفتاده است.
قصد کنارکشیدن از انتخابات را ندارم
قاضی زاده‌ هاشمی در ادامه در پاسخ به سؤال حسین انتظامی یکی از کارشناسان میزگرد فرهنگی مبنی 
بر اینکه شایعه شده که قرار است از ادامه رقابت‌ها انصراف دهید، گفت: من جزو آدم‌های بدسابقه در انصراف هستم، یک دفعه کاندیدا بودم و سابقه روشن دارم.
وی با بیان اینکه عناصر خانواده در حال فداکاری برای هم هستند، افزود: عنصر کانونی فرهنگ ایرانی ایثار است ولی آدم برای هرچیزی ایثار نمی‌کند، آدم برای مکتب خود ایثار می‌کند. گاهی وظیفه در ماندن است گاهی هم در رفتن؛ نیامدم که بروم به هیچ عنوان قصد کنارکشیدن ندارم اما آماده فداکاری برای جامعه هستم.
قوی‌ترین وزیر باید وزیر آموزش ‌و پرورش باشد
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه جدی‌ترین برنامه من در وزارت آموزش و پرورش خواهد بود،  تاکید کرد: قوی‌ترین وزیر باید وزیر آموزش‌وپرورش باشد و در یک بازه زمانی چهار تا هشت ساله
 ۳۰ درصد بودجه کشور باید به آموزش‌وپرورش تخصیص داده شود.
باید حکمرانی اینترنت جهانی را به ‌دست گیریم
قاضی‌زاده‌هاشمی اینترنت را جزو کالاهای اساسی دانست و گفت: از این موضع تدافعی باید بیرون آییم و باید حکمرانی اینترنت جهانی را به‌دست گیریم، زیرا دانش فنی و ابزار این حوزه را در اختیار داریم و می‌توانیم در ۱۰ سال آینده حکمرانی اینترنت در جهان را داشته باشیم؛ در این زمینه‌سازوکارها باید اصلاح شود و به اینترنت سریع، سالم و آسان در دسترس نیاز داریم. 
وی تاکید کرد: کاهش اختلال اینترنت و توسعه اینترنت بیسیم و فیبر نوری اولویت جدی ما خواهد بود. باید این برنامه را تمام کنیم و به همه شهروندان این مزیت را برسانیم همچنین در زمینه اینترنت سیار هم باید به موازات آن، با سرعت و اولویت پیش برویم.
نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری درخصوص سرمایه اجتماعی مطرح کرد: بسیاری از دانشجویان کشور به دلیل عدم راستگویی مسئولین از ارزش‌های نظام رو برگردانده‌اند؛ بنابراین لازم است تا روابط مردم با مسئولان احیا شود. با پشتیبانی مردم می‌توان تا عملیات‌هایی مانند وعده صادق را انجام داد؛ بنابراین باید اعتماد مردم را جلب کرد. بزرگ‌ترین وظیفه دولت مردم و خانواده به دست آوردن اعتماد مردم و حفظ سرمایه اجتماعی است.
 معتقد به مذاکره همراه با عزت و اقتدار هستیم
همچنین سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نشست خبری گفت: نام و یاد شهید بزرگوار آیت‌الله رئیسی را گرامی می‌دارم و ان‌شاءالله خداوند به ایشان علو درجات عنایت کند.
 شعار من با دوستان مروت و با دشمنان مداراست
وی در پاسخ سؤالی درباره برنامه دولت احتمالی خود درباره سیاست خارجی و تعامل با قدرت‌های بزرگ مانند آمریکا و چین عنوان کرد: شعار من با دوستان مروت و با دشمنان مداراست. البته این مسیر با تولید قدرت و دفاع از مظلومین میسر است. تصمیم‌گیری کلان سیاست خارجی به عهده نظام است و سیاست خارجی وظیفه پیاده سازی آن را دارد.
نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری افزود: راهبرد سیاست خارجی ما نگاه به شرق و و ارتباط با کشورهای همسایه و مسلمان و دفاع از مظلوم بدون هرگونه تنش است. ما معتقد به مذاکره همراه با عزت و اقتدار هستیم.
وام ازدواج را به یک میلیارد تومان می‌رسانم
قاضی‌زاده ‌هاشمی با اشاره به برنامه‌های دولت آینده خود درباره جوانان و ازدواج آن‌ها بیان کرد: کارت اعتباری و تسهیلات برای جهیزیه و مشاغل مختلف در دولت من در نظر گرفته شده است و میزان وام قرض‌الحسنه قابل توجهی نیز به زوج ‌های جوان ارائه خواهد شد.
وی ادامه داد: لازمه این کار حمایت گسترده از عنصر ازدواج است. یکی از برنامه‌هایی که قبلا هم داشتیم این بود که به هر خانواده تازه تشکیل شده ۵۰۰ میلیون وام قرض الحسنه بدهیم. با بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم الان این رقم تقریبا تا میزان دو برابر قابل افزایش است. ما سه کارت خانواده، خانواده جوان و کارت انرژی طراحی کردیم که بعدا آن‌ها را تشریح خواهیم کرد.