kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۱۶۵
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۴

دیپلماسی شهید امیرعبداللهیان هنوز کار می‌کند حمید نوری آزاد شد

حمید نوری شهروند ایرانی و کارمند سابق قوه قضائیه که از سال 98 در سوئد در بازداشت غیرقانونی به سر می‌برد، با دیپلماسی مقتدرانه، پویا و فعال دولت انقلابی وارد تهران شد.
 
 
 سرویس سیاسی ـ
 
«شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان عزیز، جایتان خالی است. قرار ما فرودگاه مهرآباد ساعت ۱۷» این جملات بخشی از پیام دیروز مجید نوری، فرزند حمید نوری، شهروند ایرانی بازداشت شده در سوئد است که خبر از آزادی پدرش می‌داد و جلوه دیگری از دیپلماسی مقتدرانه، پویا و فعال دولت انقلابی با مجاهدت شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان را عیان می‌کرد. دیروز حمید نوری شهروند ایرانی و کارمند سابق قوه قضائیه که از سال 98 در سوئد در بازداشت غیرقانونی به سر می‌برد، پس از هزار و ۶۸۰ روز اسارت وارد تهران شد و در امتداد دیگر دستاوردهای نظام اسلامی از جمله آزادی اسدالله اسدی و عملیات وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی قرار گرفت.
کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر نیز دیروز پیش از ورود حمید نوری به تهران نوشت: خرسندم به اطلاع ملت عزیز ایران برسانم که آقای حمید نوری که از سال ۹۸ در سوئد در بازداشت غیرقانونی به‌سر می‌برد، آزاد و تا ساعاتی دیگر به کشور بازخواهد گشت. این موفقیت مرهون تلاش همکارانم در قوه قضائیه، وزارت اطلاعات، وزارت امور خارجه، به‌ویژه برادرم، شهید امیرعبداللهیان، است.
  اولین اظهارات حمید نوری پس از ورود به کشور
حمید نوری پس از بازگشت به وطن گفت: پیام کوتاهی برای ترورریست‌ها و منافقین که در رأسشان اسرائیل جنایتکار کودک‌کش است که خیلی دل‌خوش به این پرونده کرده بودند دارم؛ منافقین بدبخت، فراری، پناهنده و بیچاره هم‌اکنون کجا هستند؛ در آلبانی هستند. من حمید نوری در ایران و در کنار خانواده‌ام هستم؛ شمایی که گفتید خدا هم نمی‌‍‌تواند حمید نوری را آزاد کند، دیدید که خدا من را آزاد کرد.
گفتنی است، خرداد 1402 پلیس آلبانی به مقر منافقین حمله کرد. پلیس فرانسه نیز چند روز قبل مقر منافقین در پاریس را مورد حمله قرار داد و ضمن بازرسی کامل مقر، سه نفر از اعضای این گروهک تروریستی را بازداشت کرد.
  پسر حمید نوری: 
روسیاهی به کسانی ماند که ۱۶۸۰ روز به پدرم ظلم کردند
مجید نوری فرزند حمید نوری نیز در فرودگاه گفت: امروز روزی است که دشمنان ما شکست خوردند و منافقین متوجه اقتدار جمهوری اسلامی شدند. پیش از این نیز منافقین متوجه این اقتدار شده بودند و امروز مجدد آن را درک کردند و فهمیدند که توطئه‌ آنها ره به جایی نمی‌برد. مسئولین عزیز ما با تلاش‌های خود، آزادی پدرم را به ارمغان آوردند و روسیاهی به کسانی که ۱۶۸۰ روز به این مرد ظلم کردند باقی ماند و آن را در انفرادی نگه داشتند اما امروز خوشحال هستیم با این مجاهدت‌ها پدرم با پیروزی به کشور بازگشت.
به گزارش فارس، وی خاطرنشان کرد: فروردین امسال به ملاقات پدر رفتم که من را با اتهام‌های واهی دستگیر کردند، پلیس سوئد من را در همان شرایط سلول انفرادی قرار داد که پدرم ١٦٠٠ روز در آن زندگی کرده بود؛ خدا را شاکرم که اقتدار ایران نشان داده شد؛ ما پیروز شدیم و تا دقایقی دیگر پدر را در آغوش خواهیم گرفت.
  واکنش دختر حمید نوری به آزادی پدرش از زندان سوئد
همچنین عطیه نوری دختر حمید نوری در واکنش به آزادی پدرش از زندان سوئد بیان داشت: این لحظات بسیار خاص است. بسیار خوشحالم که بابا پس از ۱۶۸۰ روز که اسارت سختی را پشت سر گذاشته، به لطف خدا و کمک دوستان به کشور بازمی‌گردد.
وکیل حمید نوری نیز خاطرنشان کرد: ایران با دیپلماسی مقتدرانه شهروندی را که ۵ سال در سلول انفرادی بازداشت بود، آزاد کرد.
همچنین، خواهر حمید نوری بیان داشت: شهید امیرعبداللهیان برای آزادی برادرم زحمات بسیاری کشیدند.
به گزارش مهر، حمید نوری پس از ورود به کشور، برای انجام معاینات پزشکی و بررسی وضعیت سلامتی‌اش، به بیمارستان اعزام شد.
  حمید نوری کیست؟
حمید نوری شهروند ایرانی و کارمند سابق قوه قضائیه ۱۸ آبان‌ ۹۸ حین ورود به فرودگاه استکهلم توسط پلیس سوئد بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان به‌سر برد و امروز به کشور باز می‌گردد.
اتهام حمید نوری بر اساس ادعاهای واهی و متناقض گروهک تروریستی منافقین طراحی و آنها مدعی‌ شدند که حمید نوری در مقطعی، زندانبان منافقین در ایران بوده است.
محاکمه نوری به اتهام زندانبانی اعضای گروهک تروریستی منافقین، ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ آغاز شد و بررسی پرونده ۹۲ جلسه به طول انجامید. سرانجام ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ دادگاه سوئد برای وی رأی حبس ابد صادر کرد.
دادگاه عالی استکهلم چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ با رد فرجام‌خواهی حمید نوری رأی به حبس ابد محکومیت وی را صادر کرد.
 دادگاه تجدیدنظر پرونده حمید نوری نیز از ۲۱ دی ۱۴۰۱ آغاز شد که این دادگاه نیز ۲۸ آذر ۱۴۰۲ در اقدامی سیاسی و به دور از روند عادلانه، حکم حبس ابد حمید نوری را تایید کرد.
در نهایت، جلسه دادگاه اداری برای بررسی این موضوع روز ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ برگزار شد اما با این درخواست وکلای حمید نوری موافقت نشد.
اما حمید نوری، شهروند ایرانی که آبان سال ۱۳۹۸ به طور غیرقانونی توسط پلیس سوئد در فرودگاه استکهلم بازداشت شده بود، با همکاری قوه قضائیه، وزارت اطلاعات و وزارت امور خارجه، آزاد و با استقبال کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و‌ دبیر ستاد حقوق بشر وارد تهران شد.
توماس بودستروم، وکیل سوئدی حمید نوری، پیش از این گفته بود: رای دادگاه تجدیدنظر سوئد درباره این شهروند ایرانی بسیار ناامیدکننده بوده و این دادگاه تصمیم نادرستی را در این‌باره اتخاذ کرده است.
خبرگزاری عمان اعلام کرد که ایران و سوئد درباره آزادی متقابل اتباع بازداشت ‎شده در دو کشور با میانجیگری سلطنت عمان به توافق رسیدند.
  کنعانی: آزادی حمید نوری جلوه دیگری از دیپلماسی اقتدار ایران 
در تأمین منافع ملی است
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه با تایید خبر آزادی حمید نوری شهروند ایرانی از زندان‌های سوئد اظهار داشت: حمید نوری شهروند گروگان گرفته شده پس از تحمل ۱۶۸۰ روز اسارت غیرقابل توصیف و مغایر با مبانی اولیه حقوق بشر به وطن عزیز و آغوش خانواده و عزیزان صبور خود بازگشته است.
به گزارش ایرنا، وی افزود: آزادی این شهروند از اسارت ناشی از رأی غیرقانونی و فاقد مشروعیت دادگاه سوئد، در نتیجه تلاش‌های مستمر سیاسی، حقوقی و کنسولی دستگاه دیپلماسی، قوه قضائیه و دیگر مراجع ذی‌ربط کشور حاصل شده است.
کنعانی گفت: به همین مناسبت لازم است از اهتمام ویژه شخص رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله‌ رئیسی و تلاش‌های مستمر و مجدانه وزیر شهید امور خارجه امیرعبداللهیان تجلیل و قدردانی شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: آزادی حمید نوری شهروند ایرانی که با دسیسه و طراحی رژیم صهیونیستی و عاملیت گروهک تروریستی نفاق گرفتار شده بود، جلوه دیگری از دیپلماسی اقتدار جمهوری اسلامی ایران در تحقق و تامین منافع ملی و نیز حمایت قاطعانه از حقوق ایرانیان است.
کنعانی با تشکر از نقش سلطنت عمان در کمک به تسهیل این فرآیند، تاکید کرد: وزارت امور خارجه حسب وظیفه ذاتی خود به تلاش مستمر و مجدانه برای آزادی دیگر شهروندان ایرانی در خارج از کشور ادامه خواهد داد.