kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۱۵۸
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۳

 غیبت بزرگان در «کنفرانس سوئیس برای صلح اوکراین»


 
 سرویس خارجی-
کنفرانس دو روزه‌ «سوئیس برای صلح اوکراین» امروز در حالی به کار خود پایان می‌دهد که خود روسیه-به عنوان یکی از دو طرف اصلی جنگ- و بسیاری از سران کشورهای بزرگ جهان در آن حضور نداشتند.
دیروز و امروز منطقه «بورگن اشتوک» شهر «لوسرن» سوئیس، میزبان شماری از سران کشورهای جهان برای «صلح در اوکراین» بود. به گفته مقامات سوئیسی حدود ۱۰۰ کشور و سازمان که حدود نیمی از آنها از اروپا هستند در این کنفرانس حضور داشتند در حالی که به نوشته اسپوتنیک در این میان، تنها 57 کشور در سطح سران در این کنفرانس حاضر بودند. طی روزهای گذشته بسیاری از رهبران کشورهای جهان از حضور در این کنفرانس انصراف داده بودند. نکته بسیار مهم در این کنفرانس که شکست آن را به گفته کارشناسان پیش از شروع مسجل کرده بود عدم حضور روسیه به عنوان یک طرف اصلی این جنگ بود. بسیاری از کشورهای حامی اوکراین نیز ترجیح دادند در سطح پایین‌تری در این کنفرانس حاضر شوند. از آمریکا کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور در کنفرانس سوئیس حاضر بود و کشورهای بزرگ «جنوب جهانی» رهبران ارشد خود را نفرستاده بودند. برزیل، هند، آفریقای جنوبی، اندونزی، امارات متحده عربی و فیلیپین نمایندگان سطوح پایین‌تر را اعزام کرده بودند و از ترکیه و عربستان نیز در سطح وزیر خارجه حضور داشتند. 
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد‌، پاپ رهبر کاتولیک‌های جهان و رهبر چین نیز در این کنفرانس حضور نداشتند. سایر کشورهای بزرگ «جنوب جهانی» که در آن شرکت نداشتند عبارتند از پاکستان، مصر، الجزایر، ویتنام، ایران و چندین کشور دیگر. اعضای کشورهای مستقل مشترک‌المنافع مانند قزاقستان، آذربایجان، ازبکستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و بلاروس نیز در این نشست حضور نداشتند. ایسنا در این باره به نقل از اسپوتنیک نوشت، پیش از این مشخص شده بود که موضوعات کلیدی مانند پایان جنگ و تنظیمات صلح آینده در این اجلاس مورد بحث قرار نخواهند گرفت، زیرا بین شرکت‌کنندگان در مورد این موضوعات اتفاق نظر وجود ندارد. بنابر این «کیف»، امنیت هسته‌ای و غذایی و همچنین بازگشت زندانیان را در دستور کار اجلاس قرار داده بود. سوئیس، میزبان اجلاس در حال برنامه‌ریزی برای دومین نشست سران است که در آن معتقد است روسیه باید دعوت شود. مشخص نیست که آیا اوکراین با این موضوع موافق است یا خیر. این در حالی است که مقامات روسیه نه تنها این کنفرانس صلح را «پوچ» خوانده‌اند بلکه می‌گویند امکان توافق با اوکراین وجود ندارد زیرا در حال حاضر «ولودیمیر زلنسکی» به عنوان رئیس‌جمهور دیگر مشروعیت ندارد. روز جمعه نیز پوتین طی اظهاراتی رسماً اعلام کرد که تنها راه صلح در اوکراین انصراف کیف از عضویت در ناتو و پذیرش سلطه روسیه بر مناطق اشغالی این کشور است.
تحریم گازی جدید شکست خورد
خبر دیگر درباره جنگ اوکراین که باز از اختلاف گسترده سران غرب حکایت دارد این که، اتحادیه اروپا به‌دنبال مخالفت آلمان، در دستیابی به توافقی بر سر تصویب بسته تحریم‌های جدید علیه گاز روسیه، شکست خورد. تارنمای «کیف ایندیپندنت» در این زمینه نوشت: «تصویب تحریم‌های جدید می‌توانست کشورهای عضو اتحادیه اروپا را از صادرات مجدد گاز طبیعی مایع (ال ان جی) روسیه از بنادر اتحادیه اروپا و تامین مالی پایانه‌های طراحی شده برای انتقال گاز طبیعی مایع در مناطق بالتیک و آرکتیک (قطب شمال) منع کند.» به گزارش ایرنا به نقل از «کیف ایندیپندنت» برلین که با دخالت لحظه آخر، مانع توافق جدید برای تحریم روسیه شد، نگران آن است که گسترش تحریم‌ها به تولیداتی که استفاده دوگانه ندارند مانند مواد شیمیایی، تجهیزات فلزکاری و به کسب و کارهای کوچک در آلمان آسیب وارد کند. این گزارش می‌افزاید: «فرانسه و آلمان با تحریم بلاروس نیز مخالفت کردند. پیشنهاد تحریم جدید روسیه در صورت تصویب، چهاردهمین دور تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو از زمان آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲(اسفند 1401) محسوب می‌شد.