kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۱۵۴
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۳
آسوشیتدپرس تأکید کرد

یمن، بزرگ‌ترین چالش نیروی دریایی آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم

 
 
 
سرویس خارجی-
آسوشیتدپرس در گزارشی با اعلام این که «ارتش یمن در نبرد اخیر بیش از ۵۰ کشتی را در کریدور حیاتی دریای سرخ هدف قرار داده است» تأکید کرد: «نبرد با ارتش یمن شدیدترین چالش نیروی دریایی آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم است.»
انصارالله یمن یا آن‌طور که غربی‌ها می‌گویند «حوثی‌ها»، جنبشی سیاسی- مذهبی از زیدی‌های یمن است که رسماً در سال ۱۹۹۰م تأسیس شد و در حال حاضر کنترل بخش قابل توجهی از یمن را در اختیار دارد. برخی از کارشناسان انصارالله را متأثر از انقلاب اسلامی ایران و افکارِ بنیادگذارِ آن می‌دانند. تشکیل حکومت حوثی‌ها در واقع امتداد حکومت امامیه زیدیه در یمن است که در قرن سوم هجری تشکیل گردید و بیش از هزار و صد سال ادامه داشت. میدانِ تأثیر آن‌ها حالا آن قدر وسیع شده است که چالشِ اصلی نیروی دریاییِ پرمدعای آمریکا باشند. این را ستون‌نویس خبرگزاری «آسوشیتدپرس» می‌گوید.
در گزارش این خبرگزاری آمریکایی آمده است: «نیروی دریایی ایالات متحده برای چندین دهه آماده بود تا به طور بالقوه با اتحاد جماهیر شوروی و سپس روسیه و چین در آبراه‌های جهان بجنگد اما به جای یک قدرت جهانی، نیروی دریایی خود را درگیر نبرد با یک ارتش کشور کوچک یمن می‌بیند... سران و کارشناسان نیروی دریایی آمریکا می‌گویند که عملیات تحت رهبری آمریکا علیه ارتش ملی یمن که تحت‌الشعاع جنگ غزه است، به شدیدترین مبارزه دریایی‌ تبدیل شده که نیروی دریایی آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم با آن مواجه بوده است... این نبرد، نیروی دریایی آمریکا را در مبارزه‌ با گروهی قرار داده است که زرادخانه تسلیحاتی‌‌اش از سلاح‌های سبک و خودروهای وانت به ذخایری تمام‌نشدنی از پهپاد، موشک و سلاح‌های دیگر تبدیل شده است.» در بخش دیگری از این گزارش آمده است، ارتش یمن از چند ماه پیش اعلام کرد در همبستگی با مردم فلسطین به کشتی‌های مرتبط با (رژیم) اسرائیل اجازه عبور از دریای سرخ را نخواهد داد و از ماه نوامبر به این سو بیش از ۵۰ کشتی را هدف قرار داده و موجب کاهش تردد دریایی در این کریدور حیاتی در دریای سرخ شده و این در حالی است که تمامی نشانه‌ها حکایت از آن دارد که با ادامه و تشدید جنگ در غزه، ملوان‌های آمریکایی، متحدان آن‌ها و کشتی‌هایشان در معرض خطر بیشتری قرار خواهند گرفت. بر اساس این گزارش، «اریک بلومبرگ»، یکی از فرماندهان کشتی «یواس‌اس لابون»، هنگام بازدید خبرنگار آسوشیتدپرس از این کشتی جنگی در دریای سرخ، گفت: «فکر نمی‌کنم مردم واقعاً متوجه باشند کاری که ما انجام می‌دهیم تا چه اندازه خطرات مرگبار به دنبال دارد و کشتی‌ها با چه مخاطراتی مواجه هستند.»
وضعیت کشتی یونانی در دریای سرخ
فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) می‌گوید: یکی از ملوانان کشتی M/V Tutor که ۲ روز پیش در دریای سرخ مورد حمله ارتش یمن قرار گرفت، همچنان مفقود است. به گزارش ایسنا، فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در بیانیه‌ای اعلام کرد انصارالله یمن یک کشتی باری یونانی را با یک قایق بدون سرنشین هدف قرار داد که منجر به مفقود شدن یکی از ملوانان و فرار خدمه شده است. به گزارش الجزیره، فرماندهی مرکزی آمریکا افزود: کشتی یونانی آسیب دیده در دریای سرخ توسط خدمه رها شده و آب به آرامی در حال نفوذ به داخل آن است.
همچنین شبکه المسیره گزارش داد طبق تحقیق شبکه آمریکایی نیوزنیشن از روی کشتی «آیزنهاور» در دریای سرخ، خدمه کشتی «یو اس اس آیزنهاور» تقریباً روزانه با حملاتی از یمن مواجه می‌شوند. فرمانده ناوشکن یو اس اس لابون به شبکه آمریکایی نیوزنیشن گفت: ما اولین ناو تاریخ هستیم که در رویارویی دریایی با موشک‌های بالستیک مقابله می‌کنیم. «کریس هیل»، فرمانده ناو هواپیمابر آیزنهاور، به شبکه آمریکایی نیوزنیشن گفت: حوثی‌ها (انصارالله) «تقریباً روزانه حملاتی را در دریا انجام می‌دهند.»
یک کشتی دیگر هدف قرار گرفت
خبر دیگر آنکه سازمان عملیات تجارت دریایی انگلیس اعلام کرد که سرنشینان یک کشتی پس از آنکه در 98 مایل دریایی در شرق عدن یمن هدف قرار گرفتند، تخلیه شده‌اند. کاپیتان این کشتی اعلام کرد که این کشتی در نزدیکی یمن هدف حمله قرار گرفته که منجر به آتش گرفتن آن شده است و این کشتی غرق می‌شود.
جریان‌های مقاومت عراق چه کردند؟
مقاومت اسلامی عراق این بار از حمله پهپادی‌اش به حیفا خبر داده است. «ایسنا» در این باره به نقل از مقاومت اسلامی عراق اعلام کرد که در حمله‌ای پهپادی بندر حیفا در سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داده است. مقاومت اسلامی عراق تاکید کرده است که به عملیات‌های ضدصهیونیستی خود ادامه خواهد داد. گردان‌های اولیاء الدم از گروه‌های مقاومت عراق نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حمله‌ای پهپادی پایگاه جاسوسی و مراقبت رژیم صهیونیستی در جولان اشغالی را هدف قرار داده است.
«مِرون» دوباره موشک‌باران شد
در طرف دیگر جبهه مقاومت و در چارچوب پاسخ به تجاوزات و ترور اخیر ارتش رژیم صهیونیستی در شهرک «جویا»، حزب‌الله لبنان روز شنبه اعلام کرد مقر یگان کنترل و نظارت هوائی و اداره عملیات هوائی در پایگاه استراتژیک «مرون» را هدف قرار داده است. حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد در حمایت از مردم غزه و پشتیبانی از مقاومت قهرمان آن و نیز در واکنش به تجاوزات و ترور دشمن در شهرک «جویا» مقر نظارت هوائی و اداره عملیات هوائی در پایگاه مرون را با موشک‌های هدایت شونده هدف قرار داد که مستقیما به بخشی از تجهیزات و رادارهای این مؤسسات نظامی برخورد و آن‌ها را منهدم کرد. رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان مقر یگان کنترل هوائی و مدیریت عملیات هوائی این رژیم را در این پایگاه هوائی با موشک‌های هدایت‌شونده هدف قرار دادند که منجر به انهدام بخشی از تجهیزات و رادارهای رژیم گردید.
خبرنگار الجزیره نیز اعلام کرده در حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به موتورسیکلتی در اطراف منطقه «بنت جبیل» در جنوب لبنان تعدادی زخمی شده‌اند. دفاع مدنی در جنوب لبنان نیز اعلام کرد یک نفر در این حمله شهید شده است. از سوی دیگر منابع اعلام کردند دشمن صهیونیستی با بمب‌های فسفری شهرک «دیرمیماس» در جنوب لبنان را هدف قرار دادند. همچنین توپخانه دشمن صهیونیستی شهرک‌های «جبل بلاط» و «الناقوره» در جنوب لبنان را هدف قرار داد. 
هوش مصنوعی به کمک حزب‌الله آمد
رسانه‌های رژیم صهیونیستی همچنین اعلام کردند که مقاومت اسلامی لبنان در حملات پهپادی خود علیه مواضع این رژیم از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. به نوشته این رسانه‌ها، این پهپاد‌ها در عبور از سامانه‌های پدافند هوائی اسرائیل در شمال سرزمین‌های اشغالی از مکانیزم هوش مصنوعی بهره می‌برد. حزب‌الله لبنان و دیگر گروه‌های مقاومت از همان روز‌های ابتدائی عملیات طوفان‌الاقصی، رژیم صهیونیستی را درگیر جبهه‌های مختلف جنگ کردند. آن‌طور که باشگاه خبرنگاران جوان نوشته است، بر اساس گفته‌های کارشناسان نظامی رژیم صهیونیستی، حزب‌الله لبنان به تنهائی، نیمی از توان ارتش این رژیم را در جبهه شمال درگیر کرده و مانع از حضور صد در صدی ارتش اشغالگر در جبهه جنوب (غزه) شده است.
۲۰۰ هزار پرتابه در انتظار اسرائیل
از سوی دیگر ایرنا به نقل از رسانه صهیونیستی «Jewish news syndicate» به «بی‌فایده بودن ترور فرماندهان مقاومت» اشاره کرده و نوشته است «عملیات‌های ترور برای برخورد راهبردی با تهدید شدیدی که حزب‌الله و زرادخانه آن برای رژیم اسرائیل ایجاد می‌کند، کافی نیست... ضربات اسرائیل ممکن است به طور موقت در توانایی‌ها و فرماندهی حزب‌الله اخلال ایجاد کند، ولی به تضعیف اساسی توان نظامی آن منجر نمی‌شود و موج متوالی حملات موشکی و پهپادی حزب‌الله به شمال(سرزمین‌های اشغالی) گویای این مطلب است.»
بر اساس این گزارش، «در زرادخانه حزب‌الله بیش از ۲۰۰ هزار پرتابه شامل ده‌ها هزار موشک و راکت و ۱۴۰ هزار خمپاره و موشک نقطه زن و هدایت شونده و هواپیماهای بدون سرنشین وجود دارد که به حزب‌الله اجازه یک جنگ طولانی مدت و وارد کردن ضربات دقیق به اهداف اسرائیلی را می‌دهد.» این منبع صهیونیستی با بیان اینکه «افزایش به کارگیری هواپیماهای بدون سرنشین در چند روز گذشته، نشانه‌های دیگر از تهدید مداوم حزب‌الله برای اسرائیل است» نوشت: «حزب‌الله با وجود ۵۰ هزار عضو فعال و همین میزان عضو ذخیره، دارای یک نیروی انسانی گسترده است که به آن اجازه می‌دهد بدون هیچ تاثیر منفی از موضوع ترور نیروها و فرماندهان خود عبور کند.»