kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۱۳۵
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۸

جداسازی موفق دوقلوهای به هم چسبیده اهوازی در بیمارستان نمازی شیراز

 
 
در قالب انجام سومین جراحی، دوقلوهای به‌هم‌چسبیده در بیمارستان نمازی شیراز، به نام رقیه و ام‌البنین از یکدیگر جدا شدند.
به گزارش ایرنا، رئیس گروه جراحی کودکان بیمارستان نمازی شیراز گفت: رقیه و ام‌البنین دوقلوی دختر اصالتاً اهوازی هستند که ۱۰ ماه پیش به‌هم‌چسبیده به دنیا آمدند، این دوقلو از قسمت روده کوچک، لوزالمعده و اثنی‌عشر به‌هم‌چسبیده بودند و از همین‌رو خطر جراحی را افزایش می‌داد.
علی بهادری افزود: تیم جراحی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بیمارستان نمازی تصمیم گرفت که 3.5 ماهگی این دوقلو تصمیم به جراحی بگیرد، تیم پزشکی حین جراحی متوجه اشتراکات دیگر به‌هم‌چسبیدگی دوقلوها شد و همین امر موجب شد تنها در مرحله اول کبد دوقلوها جدا شود.
بهادری با بیان اینکه کبد این دوقلوی دختر در سه‌ماهگی از هم جدا شد، ادامه داد: متوجه شدیم مجرای مشترک دو کبد به یک سوراخ ریخته می‌شد و جداسازی کامل در سه‌ماهگی امکان‌پذیر نبود و به همین دلیل مرحله دوم جراحی به ۱۰ماهگی موکول شد. با گذشت زمان و ۱۰ماهه شدن دوقلوها مرحله دوم جراحی برای جداسازی کامل طی سه روز در بیمارستان نمازی شیراز آغاز شد و از هم جدا شدند.
وی اظهار داشت: معمولاً از هر ۵۰هزار تا ۱۰۰هزار نفر دوقلو که به دنیا می‌آیند، یک دوقلو به‌هم‌چسبیده هستند. موفقیت عمل جداسازی دوقلوهای به‌هم‌چسبیده به میزان اعضای مشترک برمی‌گردد و هرچه اعضای مشترک بیشتر باشد، خطر جداسازی بیشتر است.
رئیس گروه جراحی کودکان بیمارستان نمازی شیراز بیان داشت: اکثر دوقلوهای به‌هم‌چسبیده پس از تولد از بین می‌روند و تعدادی زنده می‌مانند و آنهائی که زنده می‌مانند باید از هم جدا شوند، گاهی اوقات هم ممکن است یکی از دوقلوها ناقص و دیگری کامل باشد و گاهی هم هر دو کامل، اما اعضا مشترک هستند.
بهادری گفت: از نظر اخلاق پزشکی نمی‌توانیم یک قل را فدای قل دیگر کنیم و دلیل دومرحله‌ای شدن این جداسازی نیز همین مورد بود. تیم جراحی متشکل از چهار جراح اطفال کار جداسازی این دوقلوها را به‌عهده داشتند.