kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۱۰۹
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۶

 گزارش آژانس بین‌المللی انرژی از بی‌اثرشدن تحریم‌های نفتی علیه ایران


 
 جدیدترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد تولید نفت ایران همچنان در نزدیکی بالاترین رقم از زمان بازگشت تحریم‌هاست و تنها حدود ۳۰۰ هزار بشکه با رقم تولید پیش از تحریم‌ها فاصله دارد.
به گزارش فارس؛ ایران در ماه می‌2024 (اردیبهشت 1403) روزانه سه میلیون و 310 هزار بشکه نفت تولید کرده است که چهار هزار بشکه از میزان تولید ماه ‌آوریل (فروردین 1403) کمتر است. این را جدیدترین آمار آژانس بین‌المللی نشان می‌دهد.
ایران در ‌آوریل سه میلیون و 350 هزار بشکه نفت تولید کرده بود که بالاترین میزان تولید ایران از سال 2018 یعنی سالی که تحریم‌های نفتی علیه ایران دوباره اعمال شد، به شمار می‌رود.
 آمریکا در سال 2018 از توافق برجام خارج شد و تحریم‌های نفتی را بار دیگر علیه ایران اعمال کرد.
آژانس‌ بین‌المللی انرژی، میزان تولید نفت ایران پیش از سال 2018 را سه میلیون و 600 هزار بشکه در روز برآورده کرده بود که به این ترتیب، با تولید حدود 300 هزار بشکه نفت بیشتر، تولید نفت ایران به رقم پیش از تحریم‌ها باز خواهد گشت.
ضمن اینکه 12 کشور عضو اوپک در ماه جاری 27 میلیون و 220 هزار بشکه نفت تولید کرده‌اند که 120 هزار بشکه از ماه قبل بیشتر است.
 توسعه 7 میدان نفتی با سرمایه‌گذاری روس‌ها
یکی از اقدامات دولت سیزدهم برای بازگشت صنعت نفت به دوران قبل از تحریم‌، جذب سرمایه‌های خارجی برای توسعه این بخش از اقتصاد کشور بوده است. به همین منظور رئیس‌جمهور شهید و سایر متولیان امر در سه سال اخیر رایزنی‌های متعددی با کشورهای همسو داشته‌اند.
در همین زمینه جواد اوجی وزیر نفت روز جمعه، ۲۵ خرداد در گفت‌وگویی در پایان سفر به مسکو، نتایج سفر خود را تشریح کرد و گفت: در این دیدار درباره رفع چالش‌ها در پروژه‌های مشترک گفت‌وگو شد و توافق‌ها و تصمیم‌های تازه به‌ویژه در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی اتخاذ شد.
به گزارش شانا،‌ وی ادامه داد:‌ اکنون هفت میدان نفتی در ایران با سرمایه‌گذاری شرکت‌های مختلف روسی در حال توسعه است و ۲۲۰ هزار بشکه از تولید روزانه نفت ایران از آن دسته از میدان‌های کشور است که روس‌ها در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
وزیر نفت بیان کرد:‌ درباره سرمایه‌گذاری شرکت‌های روس در میدان‌های جدید نفتی در ایران نیز در این نشست مذاکره شد.
اوجی از گفت‌وگو درباره صادرات فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی و ‌انتقال فناوری به‌عنوان محور دیگر مذاکرات خود با مقامات روسی نام برد و گفت:‌ متخصصان ایرانی هم‌اکنون در حال تأمین نیازمندی‌های شرکت‌های روسیه در حوزه‌های بالادست و پایین‌دست صنعت نفت هستند و در مقابل، یک‌سری نیازمندی‌های صنعت نفت و گاز ایران از طریق شرکـت‌های روسی تأمین می‌شود که همه این موارد در نشست‌هایی که با دولتمردان روسیه داشتیم مطرح و تصمیمات خوبی اتخاذ شد.
 افزایش سهم دانش‌بنیان‌ها
یکی از موضوعاتی که وزارت نفت در دولت سیزدهم آن را پیگیری و دنبال کرده است، تقویت ساخت داخل به واسطه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و تامین اقلام تحریمی این وزارتخانه از طریق این شرکت‌ها بوده است.
به همین منظور 1000 فقره قرارداد به ارزش 500 میلیون دلار معادل 13 هزار و 500 میلیارد تومان با شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی منعقد شد که 70 مورد از این قراردادها برای تولید بارِ اول اقلام راهبردی و تحریمی و به ارزش
145 میلیون دلار بوده است.
 به واسطه همین 70 قرارداد 200 قلم کالا و تجهیزات خارجی ممنوع اعلام شد که منجر به صرفه‌جویی 400 میلیون دلاری برای کشور شده است.
 همین موضوع باعث شده است که وزارت نفت در زمینه تولیدِ بار اول کالاهای راهبردی هر سه سال مقام ‌اول را کسب کند.
در33 ماه فعالیت دولت سیزدهم تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در صنعت نفت رشد 350 درصدی داشته است و از بین 173 استاندارد تدوین شده در صنعت نفت نیز 123 استاندارد ملی شده است. 
همچنین در حال حاضر 2500 شرکت داخلی و دانش‌بنیان در فهرست وزارت نفت قرار دارند که از حمایت‌های وزارت نفت برخوردار هستند؛ پارسال در زمینه حمایت از نخبگان و دانش‌بنیان‌ها مقام اول کسب شد.
آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش ماهانه خود از بازار نفت جهان، کل تولید نفت اوپک در چهارمین ماه سال میلادی جاری را ۲۶ میلیون و ۹۷۰ هزار بشکه در روز اعلام کرده است.