kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۱۰۴
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۶
مرکز آمار اعلام کرد

کاهش تورم تولیدکننده بخش صنعت در اردیبهشت‌ماه

 
 
 
بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۳/۳ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (چهار و سه دهم درصد)، به میزان یک واحد درصد کاهش داشته است.
به گزارش ایسنا، طبق اعلام مرکز آمار ایران، در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت 1186 است که نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۳.۳ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) 22 و 9 دهم درصد افزایش و در دوازده ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه)
28 و 9 دهم درصد افزایش داشته است. براساس این گزارش، در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۳.۳ درصد است که در مقایسه با همین میزان در ماه قبل (چهار و سه دهم درصد)، به میزان یک واحد درصد کاهش داشته است.
در این ماه بیشترین تورم ماهانه با 12 و شش دهم درصد مربوط به گروه «ساخت انواع آشامیدنی‌ها» و کمترین تورم ماهانه با نیم درصد مربوط به گروه «ساخت کُک و فراورده‌های حاصل از پالایش نفت» است.
 همچنین در این ماه گروه‌های «ساخت سایر تجهیزات حمل ونقل» و «ساخت فلزات پایه» به ترتیب با تورم منفی نیم درصد و منفی چهار دهم درصد مواجه بوده‌اند. در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) 22 و 9 دهم درصد است که در مقایسه با همین میزان در ماه قبل (19 درصد)، به میزان سه و 9 دهم واحد درصد افزایش داشته است.
 به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ نسبت به ماه مشابه سال قبل، 22 و 9 دهم درصد افزایش دارد.
 در این ماه بیشترین تورم نقطه به نقطه با 38 و هشت دهم درصد مربوط به گروه «ساخت انواع آشامیدنی‌ها» و کمترین تورم نقطه به نقطه با هفت و دو دهم درصد مربوط به گروه «ساخت کاغذ و محصولات کاغذی» است.
در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در دوازده ماهه منتهی به این ماه نسبت به دوره مشابه در سال قبل، 28 و 9 دهم درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (29 و دو دهم درصد)، به میزان سه دهم واحد درصد کاهش داشته است.
در این ماه بیش‌ترین تورم سالانه با 60 و سه دهم درصد مربوط به گروه «ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات طبقه‌بندی نشده درجای دیگر» و کمترین تورم سالانه با 15 و چهار دهم درصد مربوط به گروه «ساخت کاغذ و محصولات کاغذی» است.