kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۰۶۰
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۸
لوموند: 

برندهای آمریکایی در حال پرداخت تاوان حمایت از اسرائیل هستند

 

روزنامه فرانسوی لوموند نوشت: برندهای آمریکایی به دلیل حمایت از اسرائیل از تحریم رنج می‌برند و تاوان می‌دهند و از تبعات اقتصادی طولانی‌مدت حمایت آمریکا از جنگ غزه ناراضی هستند.
به گزارش خبرگزاری فارس،‌ روزنامه لوموند تصریح کرد که کافه‌های استارباکس و فروشگاه‌های مک ‌دونالد در خاورمیانه کاملاً خالی از مشتری نیستند اما نتایج فصلی آن کاهش فروش را نشان می‌دهد که تأیید می‌کند؛ پویش تحریم علیه شرکت‌هایی که متهم به حمایت از اسرائیل هستند بدون تأثیر دردناک نیست.
«هلن سالون»؛ خبرنگار این روزنامه فرانسوی در گزارش خود در بیروت، نوشت: این گروه از شرکت‌هایی که متهم به حمایت از اسرائیل هستند از تأثیرات پویشی رنج می‌برند که مصرف‌کنندگان را تشویق می‌کند از محصولاتش دوری کنند. پویشی که در خاورمیانه بسیار محبوب شده است.
لوموند تاکید کرد که حمایت و شرط واشنگتن از اسرائیل در جنگ با غزه که تاکنون بیش از 37 هزار نفر در آن کشته شده‌ا‌ند موجی از خشم و نارضایتی را برانگیخته است. فروشگاه‌‎های زنجیره‌ای استارباکس از زمانی که علیه اتحادیه کارگری شکایت کرده، آن هم به دلیل انتشار پیام همبستگی با فلسطین در رسانه‌های اجتماعی، تاوان آن را پرداخت کرده است. 
روزنامه فرانسوی ادامه داد: گروه الشایع که در بخش خرده‌فروشی در کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس فعالیت می‌کند و صاحب امتیاز استارباکس در خاورمیانه است در نظر دارد بیش از دو هزار کارمند خود را به دلیل پیامدهای ناشی از تحریم این شرکت توسط مصرف‌کنندگان در نتیجه جنگ غزه اخراج کند. شرکت مادر الشایع همچنین کاهش 15 درصدی سود خالص 
سه ماهه استارباکس را اعلام کرده است.
  روزگار سخت فست فودهای آمریکایی
لوموند افزود: گروه آمریکانا که حق امتیاز زنجیره‌های فست فود 
خاورمیانه مانند Hardee›s، KFC و Pizza Hut را اداره می‌کند نیز به همین دلایل متضرر شد و با اشاره به تنش‌های ژئوپلیتیکی جاری در خاورمیانه کاهش نزدیک به 50 درصدی سود فصلی خود را اعلام کرد.
روزنامه فرانسوی نوشت: مک دونالد نیز اعلام کرد که برای اولین‌بار در چهار سال گذشته نتوانست به اهداف سودآوری خود دست یابد؛ زیرا فروش آن در خاورمیانه به شدت تحت تاثیر قرار گرفته، به ویژه پس از اینکه شعبه‌های آن در اسرائیل وعده‌های غذایی رایگان را به نظامیان صهیونیست حاضر در جنگ غزه ارائه کردند. 
لوموند به نقل از «استفانی هوشیر علی»؛ محقق شورای تحقیقات آتلانتیک افزود که رهبران تجاری در خاورمیانه به دلیل «نارضایتی از سیاست آمریکا که برای توانایی منطقه در توسعه اقتصادی، غیراخلاقی و مضر تلقی می‌شود نگران هستند،؛‌ به خصوص که تغییر رفتار مصرف‌کننده، برای بسیاری در خاورمیانه مؤثرترین راه برای بیان مواضع سیاسی و اخلاقی است. تحریم برندهای آمریکایی، راهی برای نشان دادن خشم جمعی از وضعیت غزه و حمایت ایالات متحده از اسرائیل است.
روزنامه فرانسوی تصریح کرد: در واقع، برنامه‌ها و اپلیکیشن‌هایی برای کمک به مصرف‌کنندگان در شناخت مارک‌های مرتبط با اسرائیل با اسکن بارکد راه‌اندازی شده‌اند و همچنین فهرست شرکت‌هایی که باید تحریم شوند را منتشر کرده‌اند که این فهرست‌ها اغلب جامع‌تر از فهرست‌های ارائه‌شده توسط پویش تحریم (BDS) است. شرکت‌های زنجیره‌ه‌ای فست فود و شرکت‌های مواد غذایی اولین هدف پویش تحریم هستند.