kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۰۴۶
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۸

درباره مناظره‌های انتخاباتی در تلویزیــون

 

رسول شمالی ورزنده
یکی از بخش‌های مهم و جذاب برنامه‌های تلویزیونی در ادوار اخیر انتخابات ریاست‌جمهوری مناظره‌های تلویزیونی نامزدهاست. این بخش، بیشترین مخاطب را پای گیرنده‌ها می‌نشاند و چنان پر اهمیت است که قشرهای گوناگون مردم با حساسیت‌های خاصی آن را دنبال می‌کنند. اما در این میان بعضا دیده شده است که برخی از کانديداها به افشاگری نسبت به همدیگر می‌پردازند و گاهی با نمایش اسناد و مدارکی که بسیار شخصی و خصوصی است سعی در تخریب کانديدای مقابل کرده و دست به بی‌اخلاقی در یک برنامه زنده می‌زنند که موجب چالش‌های زیاد و نگرانی در بین مردم می‌شود و آن شور و نشاط و امید انتخاباتی را از بین می‌برد! متاسفانه طی چند دوره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در کشور شاهد این قضیه بودیم و با توجه به اینکه این نوع برنامه‌ها به‌صورت زنده راهی آنتن صداوسيما می‌شود کاری از دست مدیران و مسئولان سازمان صداوسيما برنمی آید. به هرحال برنامه مناظره اگر با این حال و هوا و بی‌اخلاقی روی آنتن برود تاثیرات بسیار منفی و ناخوشایندی در جامعه خواهد داشت که امیدواریم در دوره تحول جدید در رسانه ملی این بار در صداوسيما شاهد آن بی‌اخلاقی‌های بسیار زشت و بدور از فرهنگ و ادب از برخی از کانديدا‌ها نباشیم و مردم انقلابی و متدین ایران اسلامی شاهد یک روند مناظره با محور مباحث کارشناسانه و منطقی و با رعایت اخلاق باشند. اتفاقا در نشست خبری پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما برای اعلام برنامه‌های انتخاباتی رسانه ملی، بر این نکته هم تأکید شد و وی تصریح کرد: «در مقابله با لجن پراکنی‌ها بسیار جدی خواهیم بود و سؤالات به گونه‌ای است که بداخلاقی به حداقل برسد. طراحی سؤالات جلوی 
کلی‌گویی‌ها را خواهد گرفت، سؤالات با کمک چهره‌های دانشگاهی و نخبگان طراحی شده است.»
همچنین یکی از مطالبات اصلی عموم مردم در جریان تبلیغات کاندیداهای ریاست‌جمهوری، شفاف سازی برنامه‌های نامزدها و بیان برنامه‌های کاری آنها در چهار سال آینده است. به همین دلیل هم یکی از محورهای اصلی مناظره‌ها و برنامه‌های تبلیغی صداوسیما برای نامزدها، باید این موضوع باشد. که چراکه مردم کشورمان ضمن آشنایی با سوابق شغلی، اجتماعی، کاری و سیاسی یک نامزد با برنامه‌های بلندمدت و کوتاه مدت او برای اداره کشور آشنا می‌شوند. اگر خدای ناکرده کانديدایی بخواهد مانند برخی دوره‌های قبل که در مناظره‌ها اتفاق می‌افتاد از این فرصت سوءاستفاده کند و با موارد پشت پرده بخواهد شخص مقابل خود را تخریب کند تا به اهداف خودش برسد تا از این طریق آرای بیشتری را کسب کند، ضمن دور بودن از اخلاق انسانی و اسلامی، دراصل دست خودش در کمبود برنامه را رو می‌کند. 
سازمان صداوسيما هم بایستی در برنامه‌های مناظره‌های انتخاباتی خود در این دوره با بهره‌گیری از مجریان، کارشناسان و برنامه سازان با تجربه و کاربلد خود فضائی را بر مناظره‌ها حاکم کند که هیچ کس نتواند به سمت بداخلاقی برود و درمقابل، با طرح پرسش‌های چالشی و کارشناسانه، برنامه‌های نامزدها به دقت سنجیده شود و مباحث از کلی گویی و شعارپردازی، فاصله بگیرد.
علاوه ‌بر این‌ها مسئولان سازمان صداوسيما بایستی تمهیداتی فراهم کنند تا مناظره‌های تلویزیونی کانديداهای ریاست‌جمهوری درکنار اخلاق‌مداری و حرکت برمدار رویکرد کارشناسانه و منطقی، فضائی جذاب، شاد، امید آفرین و سالم داشته باشد تا مخاطبان هم از دیدن برنامه لذت ببرند و هم بتوانند کانديدای مورد نظر خود را گزینش کنند. البته سازمان صداوسيما و در راس آن مدیریت آگاه و انقلابی‌اش که در دوره تحول تاکنون کارهای اساسی و زیربنایی را شروع کرده در این مقطع حساس انتخابات ریاست جمهوری هم با تمهیدات لازم و برنامه‌ریزی‌های مدون در زمینه مناظره‌های تلویزیونی آزمون دیگری را در پیش دارند که امید است از این آزمایش، سرافرازانه و با عزت خارج شوند. به‌طور حتم ما در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شاهد یک رقابت پرشور و شعور انقلابی از سوی مردم پای صندوق‌های رای خواهیم بود و ان‌شاءالله سازمان صداوسيما هم با برگزاری برنامه‌های ویژه انتخاباتی و به‌ویژه مناظره‌های تلویزیونی کانديدا‌ها و ایجاد فضای امید آفرینی و شاد موجب مشارکت حداکثری مردم انقلابی و متدین ایران اسلامی پای صندوق‌های رای خواهد شد.