kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۰۴۰
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۸

اخبار کوتاه از فوتبال

 

تأیید مجوز حرفه‌ای ۷ باشگاه لیگ برتری از سوی AFC  
با تأیید کنفدراسیون فوتبال آسیا هفت باشگاه ایرانی مجوز حرفه‌ای فصل ۲۰۲۵-۲۰۲۴ را دریافت کرده‌اند.
کمیته صدور مجوز باشگاهی فدراسیون فوتبال پس از بررسی مدارک باشگاه‌ها تأیید کرد که باشگاه‌های آلومینیوم اراک، استقلال تهران، فولاد خوزستان، سپاهان اصفهان، گل گهر سیرجان، پرسپولیس تهران و تراکتور تبریز مجوز ملی دریافت کرده‌اند.
برای اینکه مجوز این باشگاه‌ها تأیید شود نیاز به اعلام رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا بود که در جدیدترین اطلاعیه AFC مشخص شده تمامی این باشگاه‌های نامبرده مجوز حرفه‌ای دریافت کرده و مشکلی برای شرکت در رقابت‌های لیگ نخبگان و سطح دوم لیگ قهرمانان آسیا نخواهند داشت.
پرسپولیس به عنوان قهرمان و استقلال به عنوان نایب‌قهرمان بیست‌وسومین دوره رقابت‌های لیگ برتر خلیج‌فارس جواز حضور در دور گروهی لیگ نخبگان را دریافت کرده و سهمیه سوم به قهرمان جام حذفی اختصاص دارد که باید در دیدار پلی آف، به مصاف شباب الاهلی برود و در صورت پیروزی نیز با الغرافه قطر روبه‌رو می‌شود.
اگر تیم مس رفسنجان به عنوان قهرمانی جام حذفی دست پیدا کند، به دلیل دریافت ‌نکردن مجوز حرفه‌ای، فدراسیون فوتبال باید تیم سوم لیگ یعنی سپاهان را به دور پلی‌آف بفرستد و در این صورت تراکتور به عنوان تیم چهارم لیگ گذشته سهمیه سطح دوم لیگ قهرمانان را دریافت می‌کند. اگر سپاهان هم به عنوان قهرمانی جام حذفی دست یابد، همین معادله انجام می‌شود. چنانچه یکی از تیم‌های آلومینیوم اراک یا گل گهر سیرجان قهرمان جام حذفی شوند، به پلی‌آف لیگ نخبگان راه پیدا خواهند کرد و آن زمان سپاهان تنها سهمیه سطح دوم لیگ قهرمانان را به دست می‌آورد.
اگر هریک از چهار تیمی که شانس حضور در مرحله پلی‌آف لیگ نخبگان را دارند، در این مرحله شکست بخورند، به سطح دوم لیگ قهرمانان آسیا صعود می‌کنند و ایران با این شرایط دو نماینده در این رقابت‌ها خواهد داشت.
پاسخ منفی اسکوچیچ به پرسپولیس!
پرسپولیس در آستانه توافق با دراگان اسکوچیچ، با این سرمربی اهل کرواسی، به مرحله قطع ارتباط رسید.
با توجه به درخواست مالی سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران از پرسپولیس، مذاکرات طرفین به نتیجه نرسید تا موضوع حضور او در باشگاه پرطرفدار فوتبال ایران، منتفی شود. فاصله بین پیشنهاد پرسپولیس و درخواست اسکوچیچ، رقم قابل‌توجهی بوده و سرمربی کروات از موضع اولیه خود در مذاکره کوتاه نیامده تا موضوع حضور او در پرسپولیس به بن‌بست بخورد. حال آنکه او به‌عنوان گزینه اول پرسپولیس مدنظر مدیران باشگاه بود تا جانشین اوسمار ویه‌را شود. در نهایت چیزی که مشخص است، پرسپولیس در انتخاب سرمربی مثل ماجرای تمدید قرارداد با بازیکنان، درگیر محدودیت مالی است و شرایط عقد قرارداد گران‌قیمت و خارج از چارچوب را ندارد. مدیران پرسپولیس در کنار مذاکره با گزینه‌های خارجی گویا صحبت‌هایی را هم با چند مربی داخلی از جمله علی دایی، مهدی مهدوی‌کیا و مهدی تارتار انجام داده‌اند.
 پایان کار پورموسوی در استقلال خوزستان
سرمربی دو فصل اخیر استقلال خوزستان اعلام کرد که فصل آینده را در این تیم سپری نخواهد کرد.
سیدسیروس پورموسوی با انتشار متنی در فضای مجازی، اعلام کرد که به کار خود در تیم فوتبال استقلال خوزستان پایان داده است و فصل آینده را در تیم دیگری سپری خواهد کرد. وی در بخشی از این متن نوشت: «بعد از دو فصل و نیم تلاش صادقانه که به لطف خدا منجر به حضور و بقا در لیگ برتر شد، اکنون با افتخار از این باشگاه بزرگ و هواداران عزیزی که واقعاً در این مدت با حمایت‌های‌شان برای ما سنگ تمام گذاشتند، خداحافظی نموده و برایشان در ادامه مسیر آرزوی موفقیت دارم.»
پنجشنبه هفته گذشته بود که به دنبال موافقت با استعفای امیدعلی نجفی از مدیرعاملی باشگاه استقلال خوزستان، کیوان بابادی به‌عنوان سرپرست جدید این باشگاه انتخاب شد.
مشخص شدن حریفان تیم فوتبال جوانان در آسیا
قرعه‌کشی مرحله انتخابی جام ملت‌های زیر ۲۰ سال آسیا ۲۰۲۵ تایلند روز پنجشنبه هفته گذشته برگزار شد و ۴۴ تیم حاضر در این رقابت‌ها با قرار گرفتن در ۱۰ گروه حریفان خود را شناختند. بر این اساس تیم ملی جوانان ایران در گروه G این مسابقات در کنار مغولستان، هندوستان و لائوس قرار گرفت که بازی‌های این گروه به میزبانی لائوس برگزار می‌شود. رقابت‌های این مرحله از ۳۱ شهریور تا ۸ مهر1403 برگزار می‌شود. جام ملت‌های آسیا در این رده سنی به میزبانی چین و در روزهای ۱۸ بهمن تا ۵ اسفند انجام خواهد شد.
 ادن ترزیچ از دورتموند جدا شد
ادن ترزیچ با وجود نمایش خیره‌کننده با بوروسیا دورتموند در لیگ قهرمانان اروپا رسما از این تیم جدا شد. به نوشته اسکای اسپورت، باشگاه بوروسیا دورتموند در پیامی این خبر را تایید کرد و به این ترتیب دوران ترزیچ در دورتموند به پایان رسید. دورتموند در فصلی که گذشت در رقابت‌های بوندسلیگا در رده پنجم جدول رده‌بندی قرار گرفت و نتوانست انتظارها را برآورده کند اما این تیم با سرمربی جوانش به فینال لیگ قهرمانان اروپا صعود کرد و در بازی پایانی با وجود نمایش خوب برابر رئال مادرید شکست خورد. طبق اعلام روزنامه بیلد نوری شاهین، سرمربی جدید بوروسیا دورتموند خواهد بود.
 فونسکا رسما سرمربی میلان شد
سرانجام باشگاه میلان رسما فونسکا را به عنوان سرمربی جدید خود انتخاب کرد. میلان در فصلی که گذشت با اختلاف زیاد قهرمانی در سری A را به اینتر واگذار کرد و همین باعث شد که سرمربی تیم از کار برکنار شود. پائولو فونسکا با عقد قراردادی تا سال ۲۰۲۶ هدایت روسونری را برعهده گرفت.
فونسکا در دو فصل اخیر در لیگ فرانسه و در تیم لیل نتایج درخشانی کسب کرد و مورد توجه تیم‌های بزرگ اروپایی قرار گرفت و در نهایت سرمربی میلان شد.
 معارفه امباپه باشکوه‌تر از رونالدو در برنابئو!
روز معارفه رسمی کیلیان امباپه در رئال مادرید مشخص شد و قرار است رکورد کریستیانو رونالدو در جولای 2009 شکسته شود.
کیلیان امباپه روز سه‌شنبه26 تیر، دو روز پس از پایان جام ملت‌های اروپا در سانتیاگو برنابئو به هواداران رئال معرفی خواهد شد. 
این خبر دیروز توسط مارکا مورد تایید قرار گرفت. باشگاه مادریدی و فوتبالیست فرانسوی بدون توجه به اتفاقاتی که برای فرانسه در جام ملت‌های اروپا رخ می‌دهد، این تاریخ را برای معارفه‌ای که به معارفه قرن معروف شده، تعیین کرده‌اند. برای جلوگیری از هر ابهام و از بین رفتن تمرکز بازیکن از یورو 2024، امباپه و رئال مادرید از قبل تاریخ قطعی معارفه را تعیین کرده‌اند و این مراسم بعد از پایان رقابت‌ها خواهد بود. ضمن اینکه در همان روز، پیراهن شماره 9 کیلیان امباپه نیز وارد بازار خواهد شد. او قرار بود 10 بپوشد ولی بعد از ماندنی شدن مودریچ، یک سال دیگر برای این پیراهن صبر خواهد کرد. مودریچ حداقل برای یک فصل دیگر شماره 10 مادریدی‌ها خواهد بود.