kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۰۲
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۱
در بیانیه‌ای با امضای 200 نماینده مطرح شد

تأکید مجلس بر خطوط قرمز پنجگانه در مذاکرات هسته‌ای

۲۰۰ نفر از نمایندگان مجلس در بیانیه‌ای درباره مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵، از تیم مذاکره‌کننده خواستند قدرتمندانه از عزت و اقتدار ایران اسلامی که حاصل ۳۵ سال مقاومت قهرمانانه ملت ایران است، دفاع کنند.


200 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح دیروز خانه ملت با امضای بیانیه‌ای درباره مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با 1+5، از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای خواستند قدرتمندانه، از عزت و اقتدار ایران اسلامی که حاصل 35 سال مقاومت قهرمانانه ملت بزرگ ایران است، دفاع کند.
در این بیانیه که ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس آن را قرائت کرد آمده است: تحریم‌ها [ی موجود] اعم از هسته‌ای و غیر آن بلافاصله پس از انجام توافق که رئیس‌جمهور محترم نیز بارها بر آن تأکید کردند باید لغو شود.
در بند دوم این بیانیه با تاکید بر استیفای کامل حقوق هسته‌ای ایران آمده است: [این حقوق] شامل توسعه و ارتقای چرخه سوخت هسته‌ای در حوزه تأمین و تولید سوخت مورد نیاز تأسیسات هسته‌ای تا حد خودکفایی به شکل واقعی و تأمین‌کننده نیاز به حق کشور برای تأمین سوخت مورد نیاز نیروگاه هسته‌ای بوشهر در سقف زمانی پنج سال و استمرار آن تا تأمین 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای براساس قانون مصوب 1384 مجلس شورای اسلامی باید تامین شود.
نمایندگان همچنین با تصریح بر عدم پذیرش هرگونه محدودیت در تحقیق و توسعه غنی‌سازی و سایر فعالیت‌های مرتبط با چرخه سوخت هسته‌ای و نیز در مکان، حجم و ذخایر مواد غنی‌شده مورد نیاز در کشور ادامه دادند: هرگونه بازرسی، نظارت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فراتر از توافقنامه پادمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای باید منع شود.
بهارستان‌نشین‌ها همچنین در بند پنجم این بیانیه بر حفظ ماهیت و فعالیت مرتبط با بهره‌برداری از رآکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک حداکثر در بازه زمانی 2 سال و استمرار بهره‌برداری از تأسیسات هسته‌ای فردو با حفظ امکان تأمین سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی و کاربردی در عرصه‌های پزشکی، کشاورزی، صنعتی و سایر موارد صلح‌آمیز تاکید کردند.
تاسف لاریجانی از برجسته ‌کردن اختلافات مذهبی در کشورهای اسلامی
رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی دیروز مجلس گفت: برجسته کردن اختلافات مذهبی در کشورهای اسلامی جای تأسف دارد و این اقدام آنها مجال کافی برای دشمنان اسلام فراهم می‌آورد تا به مقدس‌ترین مکان اسلامی توهین و جسارت کنند.
علی لاریجانی گفت: جریان وحشی تروریستی دائماً درگیری با مسلمانان را در کشورهای اسلامی به وجود می‌آورد که نمونه‌هایی از این رفتار ذلیلانه را در ایام عزاداری حسینی نیز مشاهده کردیم. این اقدام از طرفی فضای فرصت‌طلبی را برای رژیم صهیونیستی نیز ایجاد کرده است تا در همین ایام دست به اقدامی گستاخانه بزند و با هتاکی به قبله اول مسلمانان (مسجدالاقصی) قلوب مسلمانان را جریحه‌دار کند.
وی افزود: گرچه ملت غیور فلسطین با حرکت انقلابی خود عرصه را بر رژیم صهیونیستی تنگ کرده است اما موضوع تأسف‌بار این است که وقتی کشورهای اسلامی این چنین درگیر مسائل درونی خود باشند و اختلافات مذهبی را عمده کنند و با رفتار تروریستی بدترین لطمه را به امت اسلامی بزنند مجال کافی و ابزار مناسب برای دشمنان اسلام فراهم می‌شود که به مقدس‌ترین مکان اسلامی توهین و جسارت کنند و طرح‌هایی برای غصب اراضی اطراف قبله مسلمانان فراهم کنند تا با آوارگی مسلمانان طرح یهودی‌سازی قدس را پیگیری کنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در مقابل این اقدام شنیع رژیم صهیونیستی دولت‌های اسلامی باید از خواب بیدار شوند و در مقابل توطئه‌های این رژیم بی‌هویت فریاد برآورند و با ملت مظلوم فلسطین که این روزها با قیام خود نیاز به حمایت مسلمانان دارند همصدا شوند.
لاریجانی خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی این اقدام غیراسلامی و غیرانسانی رژیم صهیونیستی را محکوم و از نهادهای بین‌المللی به ویژه اتحادیه‌ بین‌المجالس می‌خواهد تا در مقابل اقدامات فاسد این رژیم ایستادگی کنند.
وی در پایان با اشاره به عزاداری سوگواران حسینی در ایام عزاداری آن حضرت گفت: امسال نیز ملت بزرگ ایران همچون همیشه در عزای حسینی مخصوصاً در تاسوعا و عاشورا با حضور یکپارچه غیرت دینی خود را نشان دادند که باید در مقابل این همت بلند و شرف وجدان دینی ملت عزیز سر تعظیم فرود آورد. همین حب اهل بیت (ع) عزت و سربلندی و همبستگی ملی را پایدار کرده آن هم در شرایط پرهیاهو و غوغای رذالت‌های سیاسی در منطقه.
محکومیت اشغال مسجدالاقصی
توسط صهیونیست‌ها
گفتنی است نمایندگان مجلس در بیانیه‌ای اشغال مسجدالاقصی توسط رژیم غاصب صهیونیستی را محکوم کردند.
245 نفر از نمایندگان مجلس با امضای بیانیه‌ای اشغال مسجدالاقصی این پایگاه مقدس معراج پیامبر (ص) توسط رژیم اشغالگر قدس را محکوم کردند.
در بخشی از این بیانیه آمده است: رژیم اشغالگر قدس جنایتکارترین شیوه‌های ددمنشانه را در سرزمین فلسطین برای محو ادیان الهی و مسجدالاقصی این پایگاه مقدس معراج پیامبر اسلام (ص) مرتکب شده و می‌شود.
نمایندگان افزودند: سکوت مرگبار حاکمان مرتجع و اعمال مجرمانه و وحشیانه گروهک منحرف داعش این جریان انحرافی و حلقه‌ به گوش استکبار و رژیم صهیونیستی اقداماتی گستاخانه و هتاکی‌هایی نابخشودنی را در مسجدالاقصی قبله اول مسلمانان انجام داده و می‌دهد و قلوب مسلمانان و بلکه آزادی‌خواهان و صاحبان وجدان بیدار جهان را جریحه‌دار کرده است.
مجلسی‌ها ادامه دادند: گرچه ملت غیور فلسطین در پرتو رشادت‌های مومنان به مقاومت اسلامی عرصه را بر رژیم صهیونیستی تنگ کرده است، از این رو افزایش توطئه‌های فرصت‌طلبانه و تلاش برای اجرای طرح یهودی‌سازی قدس شریف و آواره‌ کردن هزاران نفر از فلسطینیان مظلوم اقتضا می‌‌کند که دولت‌های اسلامی از خواب غفلت بیدار شده و در مقابل این توطئه‌‌های رژیم بی‌هویت فریاد برآورند و با ملت مظلوم فلسطین که نیازمند حمایت همه مسلمانان است، همصدا و همراه شوند.
نمایندگان در پایان تاکید کردند: ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی از همه نهادهای بین‌المللی به ویژه اتحادیه بین‌المجالس انتظار داریم با محکوم کردن این اقدام شنیع، سازوکارهای پیشگیرانه را لحاظ و در مقابل این جرائم و جنایات ایستادگی کرده و با اتخاذ تصمیماتی سرنوشت‌ساز، آن اقدامات غیرانسانی را متوقف کنند.
مجلسی‌ها همچنین در جلسه علنی صبح دیروز پس از سخنرانی علی لاریجانی رئیس مجلس که درباره اشغال مسجدالاقصی توسط صهیونیست‌ها، مطالبی را بیان کرد، فریاد «مرگ بر اسرائیل» در صحن علنی پارلمان سر دادند.
طرح نمایندگان برای پاسخگویی وزیر دادگستری
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صحن علنی همچنین به دو فوریت طرحی رأی دادند که براساس آن وزیر دادگستری در مورد مسائل و اقدامات قوه قضائیه به نمایندگان پاسخگو می‌شود.
دو فوریت این طرح که با عنوان نحوه اجرای بخشی از اصل 160 قانون اساسی به صحن ارائه شده بود با 154 رأی موافق، 35 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 222 رأی به تصویب نمایندگان رسید.
نمایندگان همچنین با 151 رأی مثبت، با کلیات طرح احکام دائمی و ثابت لوایح بودجه‌های سنواتی موافقت کردند.
مجلسی‌ها کلیات طرح الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت که همان احکام دائمی و ثابت لوایح بودجه‌های سنواتی است را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.
وکلای ملت با 151 رأی موافق، 55 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از 231 نماینده حاضر در جلسه، کلیات این طرح را تصویب کردند.
نمایندگان مجلس پیش از این با کلیات لایحه احکام دائمی لوایح بودجه‌های سنواتی مخالفت کرده بودند، اما دیروز به طرح احکام دائمی رأی مثبت دادند.
موافقت با برقراری مستمری بازنشستگان
 پیش از موعد کارکنان دولت
نمایندگان مجلس با طرح الزام سازمان تأمین اجتماعی به برقراری مستمری بازنشستگان مشمول قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت موافقت کردند.
نمایندگان در جریان بررسی کلیات طرح الزام سازمان تأمین اجتماعی به برقراری مستمری بازنشستگان مشمول قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت مصوب 1386 براساس دو سال آخر بیمه‌پردازی سنوات ارفاقی آنها رأی موافق دادند.
پس از طرح موضوع عبدالرحمان رستمیان نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف عنوان کرد: در همه جای دنیا مدت بازنشستگی را افزایش داده و استخدام را کاهش داده‌اند.
وی افزود: در این طرح کسانی که 25 ساله بازنشسته شده‌اند، دیروز حقوق دریافت کردند که این، بار مالی برای دولت داشته و برای صندوق‌های بازنشستگی تعهد بیمه‌ای ایجاد می‌کند.
همچنین حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از طرف کمیسیون برنامه و بودجه طرح الزام سازمان تأمین اجتماعی به برقراری مستمری بازنشستگان پیش از موعد کارکنان دولت را مخالف برنامه عنوان کرد و با اشاره به اینکه این تعارض به صراحت در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نیز آمده است، گفت: کسی که 25 سال کار کرده است و به اندازه 5 سال هزینه اضافه پرداخت کرده، 5 سال کار نکرده است و حال می‌خواهد معادل آنکه 30 سال کار کرده بازنشستگی دریافت کند که این ظلم به 30 ساله‌هاست.
وی تصویب این طرح را موجب هزینه اضافه برای صندوق‌های بازنشستگی برشمرد و اظهار داشت: منبع مناسبی برای آن تدارک دیده نشده و مخالف اصل 75 قانون اساسی است.
نماینده دولت نیز با تأکید بر اینکه بخشی از مطالبات تأمین اجتماعی هنوز پرداخت نشده است، خاطرنشان کرد: این ظلم در حق کسانی است که دیروز سهم بیمه پرداخت کرده‌اند و تصویب آن مخالف وحدت رویه دیوان عدالت اداری است.
همچنین احمد امیرآبادی نماینده مردم قم به عنوان موافق طرح با اشاره به اینکه بازنشستگان یکجا سهم تأمین اجتماعی را پرداخت کرده‌اند، گفت: بار مالی این طرح قبلا تأمین شده و فراکسیون کارگری هم با آن موافق است.
در نهایت نمایندگان با 158 رأی موافق، 36 رأی مخالف و 25 رأی ممتنع از مجموع 237 رأی با کلیات طرح الزام سازمان تأمین اجتماعی به برقراری مستمری بازنشستگان مشمول قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت مصوب 1386 براساس دو سال آخر بیمه‌پردازی سنوات ارفاقی آنها موافقت کردند.