kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۰۱۲
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۸
گزارش خبری تحلیلی کیهان از اجلاس گروه 7

 اجلاس بازنده‌ها در ایتالیا

 

سرویس خارجی-
پایگاه خبری آکسیوس در گزارشی همزمان با نشست سران هفت کشور صنعتی در ایتالیا این نشست را «جمع رهبران بازنده جهان» خواند. بایدن هم با حواس پرتی‌های خود در حاشیه این اجلاس، خبرهای اصلی این اجلاس را به حاشیه برد.
نشست ۳ روزه سران هفت کشور صنعتی(آمریکا، کانادا، آلمان، ایتالیا، فرانسه، انگلیس و ژاپن) موسوم به گروه7 امروز در حالی در ایتالیا به کار خود پایان می‌دهد که سایه بحران‌های داخلی و جهانی بر نشست‌های این گروه طی سه روز گذشته به شدت سایه افکنده بود. بحران مهاجرت، پیروزی راست‌های افراطی در انتخابات پارلمانی اروپا، جنگ غزه، جنگ اوکراین، تحریم چین مسائلی بودند که در متن و حاشیه این اجلاس درباره آنها رایزنی شد. اما نکته مهم اجلاس امسال که از دید رسانه‌ها مغفول نماند جایگاه به شدت رو به افول اکثریت رهبران گروه هفت در این نشست بود به طوری که پایگاه خبری آکسیوس آمریکا آن را اجلاس بازنده‌ها لقب داد.
آکسیوس با اشاره به اجلاس امسال گروه هفت در ایتالیا آن را نشست رهبران بازنده خواند و نوشت، «بازنده‌ها در نشست گروه 7 جمع شدند.» در این گزارش درباره جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا آمده است، بایدن در حالی به ایتالیا پرواز کرد که در نظرسنجی‌ها از دونالد ترامپ عقب است و یک روز قبل از آن پسرش «هانتر بایدن» در دادگاه محکوم شد. محبوبیت جو بایدن اکنون در حال حاضر به 37 درصد تنزل پیدا کرده است. آکسیوس درباره دیگر رهبران گروه 7 نیز نوشته است میزان محبوبیت جاستین ترودو در کانادا فقط 30 درصد است و اولاف شولتز صدراعظم آلمان نیز در میان آلمانیها تنها 25 درصد محبوبیت دارد.
در ادامه این گزارش به وضع فاجعه‌بارتر «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه اشاره شده که میزان محبوبیتش در فرانسه 21 درصد و در نهایت نیز به «فومیو کیشیدا» به نامحبوبترین رهبر گروه 7 اشاره شده است که در میان ژاپنی‌ها فقط 13 درصد محبوبیت دارد. به گزارش فارس آکسیوس درباره ریشی سوناک نخست‌وزیر انگلیس نیز نوشته است که او به احتمال زیاد در انتخابات 4 ژوئیه (14 تیر) صندلی نخست‌وزیری را از دست خواهد داد. آکسیوس درباره جورجی ملونی نخست‌وزیر دست راستی ایتالیا هم نوشته است‌، او تنها استثنای این جمع است که محبوبیتش بالای 40 درصد است و در ادامه به موضوع خیزش راست‌گراها در اروپا که در انتخابات پارلمانی اروپا نمود داشت اشاره کرده است. 
وام 50 میلیارد دلاری به اوکراین
یکی از موضوعات محوری نشست گروه هفت حمایت از اوکراین آن هم در شرایطی است که راست‌های افراطی در پارلمان اروپا قدرت گرفته است. بر اساس گزارش‌ها در این نشست کشورهای حامی اوکراین بر سر اعطای وام ۵۰ میلیارد دلاری به کیف از محل سود ناشی از دارایی‌های توقیف‌شده روسیه در اروپا و آمریکا موافقت کردند. مسئله‌ای که حتماً با واکنش شدید روسیه مواجه خواهد شد. هدایت تلاش‌ها برای موافقت کشورهای حامی اوکراین با اعطای دارایی‌های توقیفی روسیه به کیف را 
«جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا بر عهده داشت. بایدن در یک کنفرانس خبری در کنار «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین این اقدام را پیامی به روسیه مبنی بر اینکه «ما پا پس نمی‌کشیم» توصیف کرد. اعضای گروه ۷ بعد از حمله روسیه به اوکراین نزدیک به ۲۸۰ میلیارد دلار از دارایی‌های روسیه را مسدود کرده‌اند. پایگاه هیل نوشته طبق این طرح پیشنهادی قرار است بازپرداخت این وام از سود ناشی از دارایی‌های مسدودشده روسیه که مبلغ آن حدود ۲.۶ تا ۳.۶ میلیارد دلار در سال است انجام شود.
جدای از وام سخاوتمندانه گروه هفت به اوکراین آن هم از دارایی‌های روسیه آمریکا و ژاپن روز پنجشنبه در حاشیه نشست سران گروه هفت به منظور تقویت کیف در برابر روسیه توافقنامه امنیتی ۱۰ ساله با اوکراین امضا کردند. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در متن توافقنامه‌ای که به امضای جو بایدن و ولودیمیر زلنسکی رسید، آمده است که هدف از این توافق برداشتن گامی در جهت عضویت نهائی کیف در ناتو است. براساس توافق جدید آمریکا و اوکراین، در صورت حمله با تهدید حمله به اوکراین مقام‌های ارشد هر ۲ کشور در مدت ۲۴ ساعت در مورد نحوه پاسخ به حمله مشورت خواهند کرد و نیازهای دفاعی اوکراین را بررسی می‌کنند.آمریکا در این توافقنامه بار دیگر بر حمایت خود از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کرده است. در متن این توافق آمده است: آمریکا قصد دارد کمک‌های طولانی‌مدت، آموزش و مشاوره، کمک‌های اطلاعاتی، امنیتی، دفاعی، سازمان و سایر کمک‌ها برای تقویت نیروهای امنیتی و دفاعی اوکراین ارائه دهد. از سوی دیگر، زلنسکی در شبکه اجتماعی ایکس از امضای یک توافقنامه امنیتی با ژاپن خبر داد و نوشت که بر اساس این توافق، «ژاپن در سال ۲۰۲۴ حدود ۴.۵ میلیارد دلار به اوکراین کمک می‌کند.»
حمایت گروه هفت از اوکراین در حالی است که پوتین دیروز طی سخنانی به صراحت شروط خود را برای پایان جنگ اوکراین اعلام کرد. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در جمع مقامات وزارت خارجه این کشور در بیان شروط خود برای پایان جنگ تصریح کرد نیروهای اوکراینی باید از همه قلمروهای جدید روسیه خارج شوند و کیف باید اعلام کند که به هیچ وجه به ناتو نخواهد پیوست. به محض اینکه این گامها برداشته شود روسیه آتش‌بس خواهد کرد و برای مذاکرات صلح آماده خواهد بود. رئیس‌جمهور روسیه تأکید کرد که روسیه هیچ قصدی برای حمله به اوکراین نداشت و تلاش می‌کرد این مسئله را با گفت‌وگو حل کند، اما غرب همه پیشنهادهای مسکو را رد کرد.
بایدن گم شد!
اما از حاشیه‌های مهم نشست گروه هفت گاف دوباره بایدن بود. تصاویر منتشرشده از محل برگزاری نشست سران گروه هفت در جنوب ایتالیا نشان می‌دهد که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هنگام عکس‌گرفتن سران بی‌دلیل جمع آنها را ترک می‌کند و نخست‌وزیر ایتالیا او را برمی‌گرداند. رئیس‌جمهور آمریکا پیش از این نیز در سخنرانی‌های عمومی بارها و بارها دچار اشتباه و گاف کلامی شده است، به طوری که تحلیل رونوشت‌های کاخ سفید نشان می‌دهد که مشاورانش تنها در سال جاری دست کم ۱۴۸ بار مجبور به اصلاح گاف‌های او شده‌اند! این تحلیل و بررسی که تارنمای خبری محافظه‌کار «دیلی کالر» مجری آن بوده است، پس از ارزیابی به این نتیجه رسید که بایدن در سال ۲۰۲۴ به ازای هر روز، بیش از یک بار گاف داده است. این تحلیل ۱۱۸ بیانیه، سخنرانی و نشست مطبوعاتی را شامل می‌شود که کاخ سفید رونوشت آن را منتشر و کارکنان دفتر ریاست جمهوری متعاقباً آن را اصلاح کردند. به گزارش فارس بایدن ۸۱ ساله هم‌اکنون مسن‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکاست و در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری امسال، در پایان دوره دوم ۸۶ ساله خواهد بود. نظرسنجی ماه گذشته نیویورک ‌تایمز نشان می‌دهد که ۷۲ درصد آمریکایی‌ها از جمله بیش از نیمی از دموکرات‌ها معتقدند که بایدن برای انجام وظایف رئیس‌جمهوری، بیش از حد پیر است و ممکن است در صورت پیروزی پیش از پایان دوره دوم ریاست جمهوری بمیرد.