kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۹۹۵۷
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۸

آغاز هفدهمین دوره جام ملت‌های اروپا- یورو 2024

 
 
هفدهمین دوره جام ملت‌های اروپا (یورو ۲۰۲۴) از فردا (جمعه) ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ آغاز می‌شود.
هفدهمین دوره از مهم‌ترین تورنمنت فوتبالی قاره سبز در رده ملی از روز جمعه (25 خرداد) با نبرد تیم ملی آلمان، میزبان رقابت‌ها مقابل اسکاتلند در بازی افتتاحیه آغاز خواهد شد.
این رقابت‌ها فرمت مشابه جام‌جهانی دارند، شش گروه چهار تیمی با هم رقابت خواهند کرد که دو تیم برتر هر گروه و چهار تیم برتر رتبه سومی به مرحله حذفی راه خواهند یافت. ۱۶ تیم باقی‌مانده در دور حذفی با هم رقابت می‌کنند و در صورت مساوی شدن امتیازات، وقت‌های اضافه و ضربات پنالتی برنده بازی را مشخص می‌کنند. این مسابقات (مجموعا 50 مسابقه) طی یک ماه (۲۵ خرداد تا ۲۴ تیر ۱۴۰۳) در 10 ورزشگاه آلمان به عنوان کشور میزبان برگزار خواهد شد. گروه‌بندی 24 تیم حاضر در یورو 2024 به شرح زیر است:
* گروه A...................................................... آلمان، اسکاتلند، مجارستان و سوئیس
* گروه B.................................................................... اسپانیا، کرواسی، ایتالیا و آلبانی
* گروه C..................................................... انگلیس، اسلوونی، دانمارک و صربستان
* گروه D.................................................................. هلند، فرانسه، لهستان و اتریش
* گروه E.............................................................. بلژیک، اسلواکی، اوکراین و رومانی
* گروه F.................................................................. پرتغال، چک، گرجستان و ترکیه
برنامه دو روز نخست بازی‌های یورو 2024 به شرح زیر است:
مرحله گروهی
روز نخست
جمعه 25 خرداد (بازی افتتاحیه)
* گروه A
* آلمان..................... اسکاتلند (ورزشگاه آلیانتس آره‌نای مونیخ- ساعت 22:30)
شنبه 26 خرداد 1403
گروه A: 
* مجارستان......................... سوئیس (ورزشگاه راین‌انرژی کلن- ساعت 16:30)
گروه B
* اسپانیا................................... کرواسی (ورزشگاه المپیک برلین- ساعت19:30)
* ایتالیا........... آلبانی (ورزشگاه سیگنال ایدونا پارک دورتموند- ساعت 22:30)
 مسن‌ترین گلزن تاریخ یورو کیست؟
رکورد مسن‌ترین گلزن تاریخ یورو به دو ستاره فوتبال جهان چشمک می‌زند. این رکورد در آلمان شکسته می‌شود؟
ایویتسا واستیچ صاحب یک رکورد بزرگ در تاریخ یورو است. او تنها گل اتریش را در یورو ۲۰۰۸ به ثمر رساند. کریستیانو رونالدو و لوکا مودریچ اکنون می‌توانند رکوردش را بشکنند و مسن‌ترین گلزن تاریخ یورو شوند. به این ترتیب رکورد واستیچ به عنوان مسن‌ترین گلزن تاریخ یورو با خطر جدی روبه‌روست. او زمانی که ۳۸ سال و ۲۵۷ روز داشت از روی نقطه پنالتی برای تیمش گلزنی کرد.
دو بازیکن در یورو می‌توانند رکورد واستیچ را بشکنند. کریستیانو رونالدو در یورو ۲۰۲۴، ۳۹ سال و ۱۳۴ روز سن خواهد داشت و لوکا مودریچ با شروع اولین دیدار کرواسی ۳۸ سال و ۲۸۰ روز سن خواهد داشت.
دوناروما، فرمانده تازه آتزوری
دروازه‌بان پاری‌سن‌ژرمن با وجود جوانی بازوبند کاپیتانی ایتالیا را در یورو ۲۰۲۴ به بازو خواهد بست.
جورجو کیه‌لینی در یورو ۲۰۲۰ کاپیتان تیم ملی ایتالیا بود و توانست جام قهرمانی را به دست بیاورد. حالا این بازوبند در یورو ۲۰۲۴ به جان‌لوئیجی دوناروما رسیده است؛ دروازه‌بانی با سابقه طولانی که با وجود داشتن ۲۵ سال سن از پختگی قابل ملاحظه‌ای برخوردار است. او در یوروی قبل به قهرمان تیمش تبدیل شد و توانست دو ضربه پنالتی را مهار کند و کمک شایانی به قهرمانی آتزوری در یورو کرد. ایتالیا در نیمه‌نهائی مقابل اسپانیا و در فینال در ومبلی مقابل انگلیس میزبان پیروز شد. دوناروما با اینکه سال‌هاست در سطح اول فوتبال دنیا حضور دارد تنها ۲۵ سال دارد. او دومین کاپیتان جوان این تورنمنت، پس از زوبوسلای مجارستانی (۲۳ساله) است و همچنین یکی از جوان‌ترین کاپیتان‌های تاریخ فوتبال ایتالیا محسوب می‌شود. دوناروما اولین بازی‌اش را در تیم ملی ایتالیا سال ۲۰۱۶ زمانی که ۱۷ سال داشت تجربه کرد. هیچ‌کس در تیم ملی فعلی ایتالیا بیش از او تجربه ندارد. دوناروما ۶۲ بازی ملی دارد.
 پیش‌بینی ام‌باپه از فینال یورو ۲۰۲۴
ستاره تیم ملی فوتبال فرانسه پیش‌بینی کرد که فینال یورو ۲۰۲۴ بین آلمان میزبان و فرانسه برگزار شود.
تیم ملی فوتبال فرانسه یکی از قدرت‌های بزرگ فوتبال جهان به شمار می‌آید و از مدعیان اصلی کسب عنوان قهرمانی در یورو ۲۰۲۴ است.به نوشته اسپورت، کیلیان ام‌باپه بسیار امیدوار است که با فرانسه قهرمانی در یورو ۲۰۲۴ را به دست آورد. این بازیکن سرشناس گفت: ما به دنبال قهرمانی در یورو هستیم و می‌دانیم که کار سختی پیش‌رو داریم. پیش‌بینی من این است که فینال را آلمان و فرانسه برگزار خواهند کرد.
ام‌باپه بعد از ۷ سال حضور در پاری‌سن‌ژرمن تصمیم گرفت که از این تیم جدا شود تا پیراهن رئال مادرید را بر تن کند. او بسیار دوست دارد که قبل از بازی پیراهن رئال خاطره‌ای خوش را با پیراهن فرانسه با قهرمانی در یورو به ثبت رساند.
 رونالدو؛ طلایی که زنگار نمی‌زند
کریستیانو رونالدو آمار خیره‌کننده‌ای را با تیم ملی فوتبال پرتغال به ثبت رسانده است.
تیم ملی فوتبال پرتغال در دیداری دوستانه با درخشش کریستیانو رونالدو برابر ایرلند شمالی با سه گل به پیروزی رسید. رونالدو در این بازی دو گل به ثمر رساند و با کسب نمره ۹.۲ به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد. ستاره تیم ملی فوتبال پرتغال آمار خیره‌کننده‌ای را با تیم ملی به ثبت رسانده است. رونالدو شماره گل‌های خود با پیراهن تیم ملی فوتبال پرتغال را به عدد ۱۳۰ رساند.
نکته جالب درباره این بازیکن اینکه بیشتر گل‌های او با پیراهن پرتغال بعد از ۳۰ سالگی به ثمر رسیده است. رونالدو تا قبل از ۳۰ سالگی ۱۱۸ بار با پیراهن تیم ملی فوتبال پرتغال به میدان رفت که نتیجه آن ۵۲ گل بود. درخشش رونالدو با تیم ملی بعد از ۳۰ سالگی آغاز شد به طوری که او در ۸۹ بازی ۷۸ گل به ثمر رسانده است.
 کریستیانو رونالدو با ۳۹ سال سن همچنان بازیکنی کلیدی برای تیم ملی فوتبال پرتغال به شمار می‌آید و امیدوار است که در رقابت‌های یورو ۲۰۲۴ بدرخشد و جام قهرمانی را بالای سر برد.