kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۹۹۴۵
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۳
برای اولین‌بار در کشور

جنین دانش‌بنیان گاو به شرق آسیا صادر شد

 
 
 
 یک شرکت دامداری دانش‌بنیان موفق به صادرات جنین گاوی از نوع هلشتاین به شرق آسیا شد.
به گزارش کیهان، عضو هیئت‌مدیره یک شرکت ایرانی درباره صادرات جنین دانش‌بنیان گاو گفت: این شرکت در راستای افزایش تنوع سبد صادراتی محصولات دامداری در مرحله اول از صادرات این محصول اقدام به فروش 50 عدد جنین ممتاز گاو هلشتاین کرده است و بزودی تعداد بیشتری از این محصول دانش‌بنیان صادر خواهد شد. او یادآور شد: این صادرات در شرایطی رقم خورده است که این دانش پیش از این تنها در انحصار سه کشور آمریکا، کانادا و انگلیس بود.
لازم به ذکر است دانش تولید جنین گاوی به طور کامل در کشور بومی‌سازی شده است و با توجه به هزینه پایین تولید و تقاضای فراوان خارجی و داخلی می‌تواند در افزایش محصولات صادراتی نقش پررنگی داشته باشد.
گفتنی است، مردادماه 1401 خبری منتشر شد که نشان داد؛ برای نخستین‌بار در منطقه خاورمیانه، ایران با بهره‌ گرفتن از فناوری تولید آزمایشگاهی جنین توانسته است در مسیر تسریع اصلاح نژاد دام گام بردارد و تولید آزمایشگاهی جنین گاو را آغاز کند.
همچنین اعلام شد که در حال حاضر پنج نژاد از بهترین گاوهای دنیا در کشور نگهداری می‌شود و برای اولین‌بار بانک جنینی از نژادهای برتر گاو تاسیس شده است.
یکی از نتایج تکثیر این نژادها، خودکفایی در تولید لبنیات و گوشت گوساله است و موجب کاهش حدود 20 تا 30 درصدی هزینه‌ها و افزایش حاشیه سود دامداری‌ها و کاهش خروج ارز می‌شود.