kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۹۹۴۲
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۳
رئیس بانک مرکزی رژیم صهیونیستی:

روند افزایش کسری بودجه غیرقابل کنترل می‌شود

 
 
 
رئیس بانک مرکزی رژیم صهیونیستی وضعیت نااطمینانی اقتصادی اسرائیل را در سایه جنگ، پیچیده خواند و گفت روند افزایش کسری بودجه در سال جاری و سال‌های آینده می‌تواند غیرقابل کنترل شود.
به گزارش خبرگزاری فارس؛ «کسری مالی اسرائیل همچنان در حال افزایش است به گونه‌ای که برای سیاست‌گذاران پولی نگران‌کننده شده است. آنها خواستار اقداماتی برای جلوگیری از کاهش کسری به سطوح غیرقابل کنترل در طول سال آینده هستند که تهدیدی برای کاهش بیشتر رتبه اعتباری توسط مؤسسات جهانی شمرده می‌شود»؛ این مقدمه گزارش وبگاه اقتصادی وای‌نت رژیم صهیونیستی درباره رشد بی‌وقفه کسری بودجه این رژیم است.
این رسانه عبری به اظهارات اخیر امیر یارون، رئیس بانک مرکزی اشاره کرد که نسبت به پیچیدگی وضعیت نااطمینانی اقتصادی در سایه تداوم بحران اقتصادی این رژیم هشدار داده و گفته‌است، فاکتور جنگ جاری در نوار غزه بر بودجه عمومی فشار وارد کرده در حالی که نرخ استقراض دیگر برای پوشش این هزینه‌ها کافی نیست و همچنین با توجه به این شرایط، اصلاحیه اساسی در بودجه 2025 ضروری است.
بر اساس آنچه وبگاه اسرائیلی ‌ای‌نت گزارش کرده است، رئیس بانک مرکزی رژیم صهیونیستی تاکید کرد، داده‌ها درباره کسری بودجه که توسط وزارت دارایی اعلام شده بسیار بیشتر از رقم مصوب در قانون بودجه اصلاحی سال 2024 است.
 از داده‌های منتشر شده توسط حسابدار کل در وزارت دارایی اسرائیل، معلوم شده که کسری بودجه در ماه می ‌گذشته به نرخ سالانه هفت و دو دهم درصد افزایش یافته است، در حالی که کسری مورد انتظار تنها 6.6 درصد است که توسط کابینه و کنست در چارچوب قانون بودجه تصویب شده بود.
 کسری بودجه 138 میلیاردی
رئیس بانک مرکزی رژیم صهیونیستی تاکید کرد که این داده‌ها هنگام تهیه بودجه سال آینده مهم هستند، زیرا بینشی از تغییرات مورد انتظار برای هزینه‌ها و درآمدها تا چند سال را ارائه می‌دهند.
 وی با بیان اینکه سلامت مالی عمومی برای ثبات اقتصاد لازم است و ظرف صرفا یک سال سنجیده نمی‌شود، گفت: باید برای چندین سال آتی برنامه‌ریزی شود و این برنامه‌ریزی برای تصمیم‌گیری‌های مرتبط با بودجه حائز اهمیت است به ویژه در دوره‌ای که با نوسانات مالی و درجه بالایی از عدم اطمینان مانند وضعیت فعلی روبه‌رو هستیم و از همین رو نسبت به سقوط به سمت کسری غیرقابل کنترل هشدار 
می‌دهیم.
وزارت دارایی رژیم صهیونیستی اعلام کرده که کسری بودجه این رژیم در ماه مه گذشته(اردیبهشت) به 10 میلیارد شکل یعنی حدود سه میلیارد دلار رسید که نشان‌دهنده افزایش هزینه‌ها در نتیجه جنگی است که این رژیم در نوار غزه به راه انداخته است.
طی 12 ماه گذشته کسری بودجه رژیم صهیونیستی به حدود 138 میلیارد شکل معادل هفت و دو دهم درصد تولید ناخالص داخلی افزایش یافت.
 هزینه 18 و نیم میلیارد دلاری جنگ
بر اساس اعلام وزارت دارایی رژیم صهیونیستی، افزایش عمده کسری بودجه به دلیل افزایش هزینه‌های وزارت جنگ رژیم صهیونیستی و هزینه وزارتخانه‌های غیرنظامی به دلیل جنگ با غزه است.
 از جمله بالا رفتن هزینه‌های غرامت‌هایی که باید به افراد و شرکت‌ها به دلیل زیانی که از جنگ دیده‌اند پرداخت شود به خصوص آنهائی که در مناطق شمال اسرائیل هم‌مرز با لبنان و یا جنوب هم‌مرز با نوار غزه هستند. در این بیانیه آمده است که هزینه جنگ غزه که اکتبر گذشته(مهر 1402) آغاز شد، بالغ بر 70 میلیارد شکل یعنی 18 و نیم میلیارد دلار بوده است. برآوردهای وزارت دارایی رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که کسری بودجه تا سپتامبر آینده (شهریورماه) به اوج خود خواهد رسید.
اداره حسابرسی وزارت دارایی رژیم صهیونیستی که بر سرعت هزینه‌ها نظارت می‌کند، وضعیت بدبینانه‌تری را مشاهده کرده و معتقد است کسری مالی سال 2024 را با حدود هشت درصد تولید ناخالص داخلی به پایان می‌رساند.