خودروسازان میتوانند حداقل سالی ۲ بار افزایش قیمت دهند!
باوجود گلایه مردم از قیمت خودروهای داخلی، سرپرست معاونت حملونقل وزارت صمت گفت: طبق دستورالعمل شورای رقابت، خودروسازان میتوانند حداقل سالی دو بار افزایش قیمت دهند.
احمد آقایی در گفتوگو با خبرگزاری فارس در پاسخ به سؤالی درباره دلیل افزایش قیمت محصولات ایرانخودرو در فهرست خردادماه امسال نسبت به تیرماه سال گذشته، اظهار داشت: این قیمتها مربوط به امسال نیست و در واقع قیمتهای جدیدی است که قبل از سال 1403 و در نیمه دوم سال گذشته اعلام شده بود. بنابراین قیمتهای اعلامی در نیمه دوم سال گذشته توسط سازمان حمایت محاسبه و به تایید شورای رقابت رسیده است. سرپرست معاونت حملونقل وزارت صمت افزود: البته قیمت هایما در فهرست مذکور مربوط به امسال است اما قیمت محصولاتی مانند سورن، پژو و سایر محصولات مربوط به قبل است. در گفتوگویی که با مدیرعامل ایرانخودرو درباره این قیمتها داشتم عنوان کرد که این قیمتها جدید نیست. ضمن اینکه قیمت این محصولات توسط سازمان حمایت محاسبه شده، به تایید شورای رقابت رسیده و ابلاغ شده است. آقایی در پاسخ به این سؤال که چرا قیمت محصولات ایرانخودرو در این فهرست نسبت به قیمت تیرماه سال گذشته افزایش قیمت قابل توجهی داشته است؟ تصریح کرد: در نیمه دوم سال قبل قیمت بسیاری از خودروها افزایش یافت و این افزایش قیمتها نیز مربوط به همان زمان است. ضمن اینکه براساس دستورالعمل خودرویی شورای رقابت تمام شرکتهای خودروسازی براساس صورتهای مالی شش ماهه باید اصلاح قیمت داشته و حداقل سالی دو بار میتوانند افزایش قیمت داشته باشند(!)
وی در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر قیمت خودرو توسط سازمان حمایت تعیین میشود یا شورای رقابت؟ گفت: قیمت خودرو براساس دستورالعمل شورای رقابت، فرمول قیمت خودرو براساس قانون تعیین تثبیت قیمتها، محاسبه توسط سازمان حمایت و ابلاغ توسط وزارت صمت صورت میگیرد.
گفتنی است از رئیسجمهور آینده انتظار میرود که فکری اساسی برای ساماندهی وضعیت تولید، واردات و بازار خودرو در کشور پس از پنجاه و چند سال خودروسازی بکند. خودروهای بیکیفیت داخلی؛ عامل اول 20 هزار کشته سالانه تصادفات، ناترازی بنزین و آلودگی هوای کلانشهرهاست. کیفیت پایین و قیمت بالای خودروهای داخلی و مشکلات ذکر شده، محصول فقدان رقابت با محصولات خارجی است. وضعیت خودرو، موجب نارضایتی مقامات عالی نظام و مردم است.