kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۹۷۸۷
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۳

بازار ارز و سکه در مسیر اصلاح قیمتی

 
 
بازار ارز و سکه در روزهای گذشته به اخبار بین‌المللی نظیر قطعنامه واکنش خاصی نشان نداده است و این تا حدودی بلوغ فعالان این بازارها و البته رفتار درست بازارساز را نشان می‌دهد.
به گزارش خبرگزاری فارس، بازار ارز و سکه این روزها با نوسان کم و البته با کاهش قیمت مواجه است. ‌به عبارت دیگر، این روزها بازارها هر کدام ساز خودشان را می‌زنند.
قیمت سکه بلاتکلیف است، قیمت طلا کاهشی شده و قیمت دلار نیز نوسانی شده است. روز جمعه هم معامله‌گران شاهد انتشار خبری درباره رکوردزنی واردات نفت خام ایران توسط چین در ماه می‌(اردیبهشت) ‌به بالاترین رقم طی هفت ماه گذشته بودند. گفته شده که این رکوردزنی به دنبال بهبود حاشیه‌های سود پالایشگاهی رقم خورد.
معامله‌گران بر این باورند که گزارش رکوردزنی واردات نفت خام از سوی چین، از فعال شدن جناح افزایشی در بازار ارز جلوگیری کرد و مانع ارسال پیام افزایشی از بازار ارز به بازار سکه شد.
نکته جالب ماجرا به عدم واکنش بازار ارز و طلا به قطعنامه آژانس انرژی اتمی بازمی‌‌گردد. طی هفته گذشته با تصویب قطعنامه بازار ارز و سکه، قیمت دلار و سکه در تهران با بی‌اعتنایی کامل به این قطعنامه ادامه مسیر داد.
 سقوط دلار هرات و درهم
روز گذشته نرخ دلار در کانال‌های تلگرامی که معمولا خط قیمتی را به بازار غیررسمی صادر می‌کند، پس از حضور کوتاه‌مدت در کانال 59 هزار تومان، به کانال پایین‌تر بازگشت و در میانه‌های کانال 58 هزار تومان قیمت خورد.
بر اساس این گزارش، در معاملات روزهای اخیر، حباب دلاری درهم کاهش یافت و منفی شد زیرا درصد افزایش دلار بیشتر از رشد درهم بود. گروهی از معامله‌گران مدعی‌اند اینکه قیمت درهم طی ۱۲ روز گذشته نتوانسته از مرز مقاومت ۱۶ هزار و ۱۰۰ تومان عبور کند، به دلیل مداخله بازارساز در بازار است.
البته یک کانال دلاری هم در روز یکشنبه مدعی بود که شرکت‌های بزرگ مثل پتروشیمی در حال تزریق درهم هستند.
گروهی هم در بازار هستند که معتقدند بازار در حال تکمیل آخرین اصلاحات خودش است؛ بعد از آن بازار تعیین تکلیف می‌کند و یا در مسیر صعود قرار می‌گیرد و یا در مسیر نزول.
روز شنبه هم برای اولین‌بار از هشتم اردیبهشت قیمت دلار هرات یک روز کامل در کانال ۵۹ هزار تومان نوسان داد و البته روز یکشنبه به کانال پایین‌تر بازگشت. دلیل ناهماهنگی بازارها ریزش ۸۰ دلاری انس طلا بود که در روز جمعه اتفاق افتاد.
 حباب سکه یک گرمی رکورد زد
در بازار ارز و سکه دو اتفاق مهم رخ داده است. اتفاق اول بازار سکه، رکورد حباب سکه یک گرمی بود. حباب سکه یک گرمی در روز شنبه به ۷۲ درصد رسید که در دو ماه گذشته بیشترین بود.
«کامران رحیمی»، کارشناس اقتصاد ایران هم در این خصوص گفت: اتفاق مهم در بازار ارز و سکه طی روزهای گذشته به موضوع عدم واکنش به قطعنامه بازمی‌گردد که تا حدودی بلوغ فعالان این بازارها و البته رفتار درست بازارساز را نشان می‌دهد.