kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۹۷۲۵
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۳
وزیر بهداشت در همایش روز جهانی ایمنی غذا خبر داد

کاهش خطر عدم دسترسی به غذای سالم در مناطق محروم با توزیع کالابرگ رایگان



وزیر بهداشت با تاکید بر امنیت غذایی گفت: دولت سیزدهم به منظور دسترسی به غذای مناسب توزیع کالابرگ را در دستورکار قرار داد و این طرح می‌تواند خطر عدم دسترسی به مواد غذایی سالم را در مناطق محروم کاهش دهد.
به گزارش ایسنا، بهرام عین‌اللهی در همایش روز جهانی ایمنی غذا که روز یکشنبه برگزار شد با بیان اینکه تشکیل جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در دستورکار دولت سیزدهم قرار گرفت، اظهار کرد: پیش از دولت سیزدهم، برگزاری جلسات شورای عالی سلامت لغو شده بود، اما پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، سه جلسه شورای عالی سلامت برگزار
شد.
وی در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه «امنیت غذایی» و «تولید غذا» با یکدیگر تفاوت دارند، افزود: هنگامی که از تولید غذا سخن به میان می‌آید باید به امنیت غذایی توجه کنیم. وزارت بهداشت، متولی حوزه سلامت به حساب می‌آید و به دلیل اینکه امنیت غذایی بر سلامت مردم اثرگذار است، متولی امنیت غذایی نیز به حساب می‌آید. نکته مهم و اساسی این است غذا از منظر کمی و کیفی باید سالم
باشد.
وزیر بهداشت با اشاره به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت گفت: تامین امنیت غذایی و دسترسی مطلوب به غذا در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری قرار دارد. همچنین موضوع امنیت غذایی در کانون توجه رئیس‌جمهور شهید قرار داشت و همایش روز جهانی امنیت غذایی با دستور رئیس‌جمهور در حال برگزاری است.
اجرای طرح نان کامل و توزیع شیر در مدارس کشور
عین‌اللهی افزود: موضوع دسترسی به نان کامل و غنی‌سازی آرد در ۱۰ استان کشور اجرا می‌شود. طرح توزیع آرد سبوس‌دار در نانوایی‌های داوطلب اجرا می‌شود. همچنین توزیع شیر در مدارس متوقف شده بود اما پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، توزیع شیر در مدارس بار دیگر از سر گرفته شد. وزارت آموزش‌وپرورش مسئولیت توزیع شیر را بر عهده گرفته است.
وی با بیان اینکه دولت سیزدهم به منظور دسترسی به غذای مناسب توزیع کالابرگ را در دستورکار قرار داده است، گفت: طرح توزیع کالابرگ رایگان می‌تواند خطر عدم دسترسی به مواد غذایی سالم را در مناطق محروم کاهش دهد. رژیم غذایی ناسالم با وضعیت مالی ارتباط ۱۰۰درصدی ندارد. برخی افراد دارای وضعیت اقتصادی مناسبی هستند اما رژیم غذایی نامناسبی دارند و از غذاهای پرکالری، چرب و پرنمک تغذیه می‌کنند. مصرف میوه و سبزیجات باید در رژیم غذایی لحاظ شود؛ مصرف میوه و سبزیجات می‌تواند ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر را به میزان ۲۰درصد کاهش دهد.
وزیر بهداشت درباره ضرورت آموزش همگانی درباره تغذیه گفت: آموزش همگانی در حوزه تغذیه از اهمیت فراوانی برخوردار است، فرهنگ مصرف فست‌فودها وارد کشور شده و به ویژه در کانون توجه جوانان قرار گرفته است. بررسی‌ها بیانگر این است که طب سنتی و عادات غذایی ایرانیان بر مصرف غذاهای سالم تاکید داشته است.
اقدامات دولت سیزدهم در زمینه امنیت غذایی
به گزارش ایسنا، رئیس سازمان غذا و دارو در همایش روز جهانی ایمنی غذا با بیان اینکه بر مبنای گزارش سازمان بهداشت جهانی ۶۰۰میلیون نفر در سطح جهان به دلیل آلودگی موادغذایی بیمار می‌شوند، افزود: همچنین ۴۲۰هزار نفر نیز جان خود را از دست می‌دهند.
حیدر محمدی با بیان اینکه ۴۵۰ آزمایشگاه همکار و ۶۳ آزمایشگاه دولتی در سراسر کشور مجهز به دستگاه‌های پیشرفته آزمایشگاهی هستند، اظهار کرد: دستگاه‌های پیشرفته شبکه آزمایشگاهی کشور می‌توانند ۶۰۰ سم در محصولات غذایی را پایش کنند. سلامت فرآورده غذایی و ماده اولیه تولید محصولات غذایی که از مبادی مجاز، وارد کشور می‌شوند، توسط آزمایشگاه‌های تحت نظارت سازمان غذا و دارو بررسی می‌شوند.
وی درباره اقدامات سازمان غذا و دارو در زمینه امنیت غذایی گفت: پایش سموم کشاورزی، تدوین سند امنیت غذایی، تقویت خدمات الکترونیک در صدور مجوزها و کسب‌وکارها، مشارکت در اجرای توزیع شیر مدارس، مشارکت در اجرای غنی‌سازی با ویتامین دی و ریزمغذی‌ها، غنی‌سازی نمک با ید، توجه به امور دانش‌بنیان و شناسنامه‌دار کردن اراضی کشاورزی از اقدامات انجام‌شده دولت سیزدهم در زمینه امنیت غذایی به حساب می‌آید.
سند امنیت غذایی کشور 
به‌زودی رونمایی می‌شود
معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز در این مراسم گفت: طی چند روز آینده از سند امنیت غذایی کشور رونمایی می‌شود و این سند می‌تواند در پیشبرد برنامه غذایی جهت دستیابی به جامعه سالم کمک کند.
حسین فرشیدی درباره امنیت غذایی گفت: هنگامی که سخن از امنیت غذایی به میان می‌آید باید بدانیم تمام مؤلفه‌ها بر سلامت یک ماده غذایی اثر می‌گذارند. همچنین مؤلفه‌های بسیاری می‌تواند بر میزان دسترسی به غذای سالم اثرگذار باشد؛ به طور مثال، هنگامی که قیمت یک ماده غذایی گران می‌شود، میزان دسترسی به آن کاهش می‌یابد و میزان تقلب در آن ماده غذایی افزایش می‌یابد.
وی با بیان اینکه میان بیماری‌های غیرواگیر و تغذیه سالم ارتباط مستقیم وجود دارد، خاطرنشان کرد: بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر مانند سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و فشار خون با تغذیه ارتباط مستقیم دارد. بررسی‌ها بیانگر این است که بیش از ۸۰درصد مرگ و میر انسان‌ها به دلیل ابتلا به بیماری‌های مزمن است. متاسفانه، میزان ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر به ویژه بیماری‌های قلب و عروقی که در صدر جدول ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر قرار دارد، در کشور افزایش یافته
است.
گفتنی است، همایش روز جهانی ایمنی غذا، یکشنبه با حضور وزیر بهداشت، رئیس سازمان غذا و دارو، معاون بهداشت وزارت بهداشت، دکتر محمداسماعیل مطلق، رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و ‌امنیت غذایی و مدیران سازمان غذا و دارو، در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد.