kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۹۷۰۲
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۳
نخست وزیر مجارستان:

  غرب برای پرکردن جیبش جنگ اوکراین را به راه انداخت



  
  سرویس خارجی-
نخست‌وزیر مجارستان می‌گوید اروپا و آمریکا برای پُر کردن جیب خود و به چنگ آوردن ثروت روسیه جنگ اوکراین را به راه انداخته‌اند و هدف دیگری ندارند.
دولت مجارستان طی 2 سال گذشته بارها نسبت به جنگ‌افروزی ناتو در اوکراین هشدار داده و مخالفت خود را گلاویز شدن با قدرتی مثل روسیه ابراز داشته است. به باور مقامات مجارستانی تحریم روسیه و تسلیح اوکراین با موشک‌های دوربرد تنها به تشدید جنگ منجر شده و نهایت نیز به ضرر مردم اروپا خواهد بود و «بوداپست» حاضر نیست کاری علیه منافع خود انجام داده یا اصطلاحاً به پای خود شلیک کند.
در همین رابطه نخست‌وزیر مجارستان در اظهارات جدیدی اعلام کرده است که غرب برای به چنگ آوردن ثروت روسیه جنگ اوکراین را به راه انداخت و همچنان به همین دلیل نیز به دنبال شعله‌ور‌تر کردن این جنگ است. «ویکتور اوربان» در یک گفت‌و‌گوی تلویزیونی گفت: «کشورهای اروپایی تلاش دارند روسیه را از لحاظ نظامی در اوکراین شکست دهند تا ثروت‌ روسیه را به چنگ آورند.» به گفته وی «کشورهای غربی در دهه نود تلاش کردند تا وارد اقتصاد روسیه شوند، اما در نهایت روس‌ها توانستند زمام امور را به دست بگیرند و اکنون غربی‌ها می‌خواهند از موضوع روسیه و اوکراین بهره مالی ببرند؛ در این‌جا مسئله پول مطرح است.»
آن طور که فارس نوشته است، «اوربان» توضیح داد که بسیاری در غرب اکنون می‌خواهند به آن دوران بازگردند و «آنها رؤیای یک ‌پرسترویکا (تجدید ساختار) بزرگ در شرق را در سر می‌پرورانند و امیدوارند که درگیری در اوکراین فرصت‌هایی را برای دستیابی به آن فراهم کند.» به گفته او، بسیاری از «تامین کنندگان اسلحه، وام‌دهنده‌ها و سفته‌بازان سهام» در تلاش هستند تا از این درگیری سود ببرند.
پیش از این نیز منابع اقتصادی، خبر داده بودند که پنج شرکت نفتی بزرگ جهان از زمان آغاز جنگ اوکراین که به افزایش شدید قیمت‌های انرژی و قبوض مصرف‌کنندگان منجر شد، بیش از 
یک چهارم تریلیون دلار سود کرده‌اند. خبرگزاری رویترز نیز در اکتبر سال گذشته (مهر 1402) در گزارشی نوشت که میزان تولید و سفارش‌های دریافتی شرکت اسلحه‌سازی «لاکهید مارتین» آمریکا به شدت افزایش یافته و در آن تاریخ 156 میلیارد دلار سفارش داخلی و خارجی دریافت کرده بود. علاوه‌بر این تاکنون طرح‌های مختلفی در کشورهای اروپایی و آمریکا برای مصادره دارایی‌های روسیه و سرمایه‌داران روس به ارش 300 میلیارد دلار به تصویب رسیده است.
مخالفت مجدد بایدن با عضویت اوکراین در ناتو
علی‌رغم آتش‌افروزی این روزهای ناتو اما گزارش‌ها حاکی است جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با طرح پیوستن کشور اوکراین به ائتلاف نظامی ناتو مخالفت کرده است. رئیس‌جمهور آمریکا در جریان مصاحبه‌ای با مجله تایم در این هفته به صراحت عنوان کرد که آمادگی حمایت از اوکراین برای عضویت در ناتو را ندارد و عنوان کرد در زمان سفرش به عنوان معاون رئیس‌جمهور آمریکا شاهد «فساد قابل توجه» در اوکراین بوده است. 
به گزارش فارس بایدن این ایده که لازمه صلح در اوکراین ورود این کشور به ناتوست را رد کرده و به ضمانت‌های امنیتی ارائه شده برای این کشور اشاره کرد که به موجب آنها آمریکا سلاح‌های مورد نیاز اوکراین برای دفاع از خودش را تامین کرده است. او ضمن مخالفت با ایده ورود اوکراین به ناتو عنوان کرد: «صلح این است که روسیه هرگز اوکراین را اشغال نکند.» موضع‌گیری بایدن خلاف جهت خواسته مقامات اوکراینی است که پیوسته برای ورود سریع به ناتو در جریان جنگ با روسیه تلاش می‌کنند. فایننشیال تایمز هم در گزارشی در این رابطه نوشته است: عدم پیشرفت اوکراین در موضوع عضویت در ناتو یکی از مسائل کلیدی ایجاد تنش در روابط میان آمریکا و این کشور خواهد بود. امری که موجب ناامیدی مقامات اوکراین از حضور در نشست ناتو در واشنگتن شده است که قرار است طی روزهای جاری در واشنگتن برگزار شود.