kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۹۲۶۱
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۹

نقش عرضه محدود خودروسازان در گرانی خودرو

 

بازار خودرو در طول هفت ماه گذشته با افزایش قیمت قابل توجهی همراه بوده که عرضه محدود از سوی خودروسازان از جمله عوامل مؤثر بر این مسئله است.
به گزارش خبرگزاری دانشجو، بازار خودرو در نخستین روز‌های خود در سال جدید با افزایش قیمت همراه بود. این وضعیت در حالی رقم خورد که چند ماه پیش مسئولان وزارت صمت از بهبود این بازار در طول ماه‌های آتی خبر داده بودند اما این وعده محقق نشد.
بررسی قیمت چهار مدل خودروی داخلی در حال حاضر، حاکی از آن است که قیمت آن‌ها در طول هفت ماه گذشته به طور میانگین ۱۵ تا ۳۵ درصد افزایش داشته است. بر اساس واکاوی‌های صورت گرفته، قیمت خودرو کوییک S دنده‌ای در روز یک آبان سال قبل ۳۴۸ میلیون تومان بوده اما اکنون به ۴۱۵ میلیون تومان رسیده که بیش از 19 درصد افزایش یافته است.
علاوه‌بر آن قیمت خودرو‌های دیگری همچون دنا پلاس ۶ دنده توربو و شاهین G در روز یکم آبان‌ماه سال ۱۴۰۲ به ترتیب ۷۴۴ و ۵۸۴ میلیون تومان بوده است اما اکنون به عدد ۸۹۵ و ۷۱۵ میلیون تومان رسیده که به ترتیب بیش از 20 و 22 درصد افزایش داشته است. پژو پارس LX TU۵ در یکم آبان‌ماه سال قبل ۶۱۵ میلیون تومان بوده اما نرخ آن حالا به ۸۲۸ میلیون تومان رسیده است که نزدیک به 35 درصد افزایش قیمت داشته است.
بازار، تشنه عرضه خودرو
سعید موتمنی؛ رئیس سابق اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو، پیرامون وضعیت بازار خودرو در طول ماه‌های اخیر اظهار کرد: در حال حاضر این بازار در شرایط رکودی به سر می‌برد و قیمت خودرو در طول ماه‌های اخیر افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته اما در طی هفته‌های اخیر شدت این امر قدری نسبت به ماه‌های قبل تعدیل شده است.
او خاطرنشان کرد: آمار‌های منتشر شده از میزان تولید خودرو در سال ۱۴۰۲ نشان از آن دارد که ایران‌خودرو و سایپا در آن سال با کاهش تولید و سپس افت فروش مواجه شده‌اند. همین مسئله شرایط عرضه بازار خودرو را با چالش مواجه کرد.
رئیس سابق اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو خاطرنشان کرد: در حال حاضر بازار خودرو ایران متاثر از مؤلفه‌هایی همچون قیمت ارز، عرضه و تقاضا و در نهایت تورم است؛ لذا به واسطه بروز هرگونه مشکل در هر یک از آن‌ها بازار با نوسان همراه خواهد شد. اکنون کمبود عرضه خودرو، نقش بسزایی در شرایط فعلی این بازار دارد.
موتمنی با اشاره به عدم تحقق کامل واردات خودرو در سال گذشته، گفت: در سال ۱۴۰۲ دولت اعلام کرد که به منظور تنظیم بازار خودروی کشور حداقل ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان سال وارد خواهد کرد اما متاسفانه در پایان این سال فقط ۱۱ هزار دستگاه خودرو به صورت قطعی به بازار عرضه شده است.
کاهش تولیدخودروسازان
 در نخستین ماه سال ۱۴۰۳
بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده از عملکرد سه شرکت ایران خودرو، سایپا و همچنین پارس‌خودرو، این سه خودروساز در فروردین امسال در مجموع نزدیک به ۴۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه انواع خودروی سواری تولید کرده‌اند. این رقم در حالی به دست آمده که در مدت زمان مشابه سال ۱۴۰۲ مجموع تولید محصولات سواری آن‌ها حدود ۵۵ هزار دستگاه بود؛ بنابراین خودروسازان بزرگ کشور در نخستین ماه سال ۱۴۰۳ با کاهش ۲۴‌ درصدی در تولید مواجه شده‌اند.
گفتنی است، در حال حاضر افزایش قیمت در بازار خودرو و کنترل آن آهسته آهسته به نقطه مشترکی در کارنامه فاطمی‌امین و علی‌آبادی تبدیل شده است. این موضوع سرانجام به عمر حضور دو سال و نیمه فاطمی‌امین در وزارت صمت پایان داد اما اکنون در آستانه یک سالگی وزارت علی‌آبادی برای او هم رخ داده است. خودروسازان داخلی و حامیان آنها، در حالی‌که قادر به تامین بازار با محصولات کم‌کیفیت خود نیستند نقش زیادی هم در محدودیت واردات دارند و قربانی این وضع، همواره وزیران صمت بوده‌اند.