kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۸۹۱۸
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۱
گزارش خبری تحلیلی کیهان

ضربه سنگین حماس به اسرائیل اسارت نیروهای ویژه و موشک‌باران تل‌آویو

232 روز پس از آغاز جنگ غزه، مقاومت فلسطین درست مثل روز اول این جنگ، در حال ضربه زدن به صهیونیست‌هاست. اسیر گرفتن چند کماندوی ویژه در تونل‌های غزه و موشک باران تل‌آویو، اقداماتی هستند که باعث شد دیروز دولت رژیم صهیونیستی جلسه اضطراری برگزار کند.



سرویس خارجی-

امروز 233 اُمین روز آغاز جنگ غزه است و صهیونیست‌ها از همان هفته‌های نخست آغاز این جنگ و پس از ضربه تاریخی که در روز هفتم اکتبر 2023 از فلسطینی‌های مسلح خوردند گفته‌اند، از 24 گُردان حماس، 20 گُردان را نابود کرده و غزه را هم به تصرف خود در آورده‌اند و فقط دنبال از بین بردن چهار گردان باقی مانده و آزادی اُسرای خود هستند. اما حدود 8 ماه پس از آغاز این جنگ خبر می‌رسد، از همان نقاطی که صهیونیست‌ها می‌گویند کنترل کامل آن را به دست گرفته‌اند، تل‌آویو با دقت بالا موشک باران می‌شود و کماندوهای ویژه صهیونیستی هم که برای نبرد در شرایط خیلی سخت آموزش دیده و برای آزادی اُسرای صهیونیست وارد تونل‌های غزه شده‌اند، خود اسیر می‌شوند! دو خبر مهمی که چند روز پس از اظهارات با خنده سید حسن نصرالله منتشر و صهیونیست‌ها را غافلگیر و عصبانی می‌کند. سید مقاومت چند روز پیش ضمن تمسخر اظهارات نتانیاهو که گفته بود آماده حمله به لبنان می‌شود، اعلام کرد غافلگیری‌ها در انتظار رژیم صهیونیستی است!
شاهکار حماس
دیروز «ابو عبیده» سخنگوی گردان‌های قسام شاخه نظامی حماس از اسارت «چند نظامی اسرائیلی در عملیات مجاهدان» این گردان‌ها در شمال نوار غزه خبر داد. او گفت که «دشمن به سیاست کورکورانه و بیهوده خود در انتقام و تخریب ادامه می‌دهد و از یک شکست به شکست دیگری منتقل می‌شود و به دنبال دستاوردهای پوچ و بیهوده می‌گردد تا کشتارهای خود را علیه ملت ما توجیه کند... اما در عین حال مجاهدان شیردل فلسطینی در همه محورهای نبرد در نوار غزه در حال دادن درسی فراموش نشدنی به اشغالگران صهیونیست هستند و از سرزمین و خانه و کاشانه خود دفاع می‌کنند... در حالی دشمن بازگرداندن اجساد برخی اسرای کشته شده در زیر آوار و منازل بمباران شده را یک دستاورد نظامی و اخلاقی با وجود تداوم جنگ نسل‌کشی علیه مردم فلسطین معرفی می‌کند، اما مجاهدان قسام در کمین آنها نشسته و طی دو هفته اخیر، دهها عملیات را در جبالیا، رفح، بیت حانون و در همه محورهای نبرد انجام داده‌اند.» 
ابوعبیده دیروز این را هم گفت که «در تازه‌ترین این عملیات‌ها که عصر امروز شنبه در شمال نوار غزه انجام شد و طی آن مجاهدان قسام یک تیم نظامی صهیونیستی را به داخل یکی از تونل‌ها در اردوگاه جبالیا کشانده و با آن‌ها در داخل و دهانه تونل درگیر شدند... قسام از نقطه صفر با نظامیان صهیونیست درگیر شده و با نارنجک و بمب به نیروی پشتیبانی که به مکان حادثه آمده بود، حمله کردند و پس از این که همه نیروها را کشته، زخمی و اسیر کردند و سلاح‌ها و تجهیزات آن‌ها را به کنترل خود درآوردند، از مکان عملیات خارج شدند.»
نظامیان اسیر یا هلاک شده از کدام تیپ هستند؟
طبق گزارش‌هایی که منتشر شده است، اسرای جدیدصهیونیست از یگان ویژه «یاخالوم» (الماس) هستند که جزو «زبده‌ترین یگان جنگ تونلی کماندوهای ارتش رژیم» صهیونیستی هستند و تیم‌هایشان نیز بین 3 تا 5 نفر هستند. آنها در حالی اسیر شدند که آمده بودند، اُسرای خود را آزاد کنند!
موشک‌باران تل‌آویو از غزه!
پس از انتشار خبر اسیرگیری جوانان فلسطینی در تونل‌های غزه، ساکنان این باریکه، مردم کرانه باختری و لبنان شروع به جشن و پایکوبی کردند. انتشار این خبر برای آنها شاید، به منزله مرهمی بود روی زخمی که طی این 8 ماه بر پیکرشان زده شده است. ساعاتی از جشن و پایکوبی فلسطینی‌ها و لبنانی‌ها نگذشته بود که خبر غافلگیرکننده بعدی از راه رسید: «موشک‌باران تل‌آویو از جبالیا در غزه»! یعنی درست همان نقطه از باریکه غزه که صهیونیست‌ها، نه یک بار و دو بار که بارها گفته بودند، بر آن مسلط شده و تونل‌هایش را ویران و نیروهای قسام را نابود کرده‌اند! فارس در این باره به نقل از رسانه‌های عبری زبان نوشت: «رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند ده‌ها موشک از غزه به سمت تل‌آویو شلیک شده است.» و کانال تلگرامی «مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین» نیز در تکمیل خبر فارس اضافه کرد: «دست‌کم 15 انفجار در تل‌آویو صورت گرفته است.... منابع عبری زبان اعلام کرده‌اند در پی حمله موشکی قسام به تل‌آویو، آژیر خطر در شمال این شهر و مناطق وسیعی از اراضی اشغالی به صدا درآمده است.» خبرهای تکمیلی غافلگیرکننده‌تر بود: «محل اصابت موشک‌های مقاومت اسلامی غزه وسط بافت شهر تل الربیع واقع در تلاویو اشغالی است.» کانال 12 رژیم صهیونیستی این حمله را با عنوان «شوک حمله موشکی» پوشش داد و نوشت: «حمله موشکی از نزدیکی پایگاه‌های ارتش اسرائیل در شهر رفح در جنوب نوار غزه انجام شده است!» و سی ان ان نیز طی خبری فوری اعلام کرد کابینه جنگی شامگاه یکشنبه برای بررسی آخرین تحولات مذاکرات تبادل اسرا و آتش‌بس در غزه تشکیل جلسه داد.
تهدید رسمی دادگاه لاهه!
اما از سوی دیگر در حالی که دادگاه لاهه نخست‌وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی را به جرم جنایت جنگی و نسل‌کشی محاکمه می‌کند و همین روزهاست علیه این دو حکم صادر کند، رئیس‌مجلس آمریکا تهدید کرد، درصورت محکومیت سران صهیونیست این دادگاه بین‌المللی را سخت مجازات می‌کند! مایک جانسون گفت باید دادگاه بین‌المللی کیفری را مجازات کرده و کریم خان (دادستان این دادگاه) را سر جایش بنشاند... چرا که «اگر امروز دادگاه کیفری مجاز است که سران اسرائیل را تهدید کند، می‌دانیم که گزینه بعدی، آمریکا خواهد بود. دلیل اینکه ما هرگز پشتیبانی خود را از دادگاه بین‌المللی کیفری اعلام نکرده‌ایم، توهین مستقیم آنها به حاکمیت ماست. ما هیچ فرد یا نهاد بین‌المللی را بالاتر از حاکمیت آمریکا نمی‌دانیم و اسرائیل نیز از این قانون مستثنی نیست... در حال حاضر کنگره، در حال بررسی همه گزینه‌های ماست. ما برخی قوانین بسیار سفت و سخت را داریم که در سریع‌ترین زمان می‌توانیم اجرایشان کنیم. این قانون، تحریم را به همراه دارد و اگر دادگاه بین‌المللی کیفری همچنان به حکم نامتعارف قرار بازداشت (علیه سران اسرائیل) ادامه دهد، این مسئله به یک مشکل بین‌المللی بزرگ‌تر تبدیل خواهد شد.» بسیاری از کشورهای جهان حتی در غرب گفته‌اند اگر نتانیاهو محکوم شود، او را دستگیر می‌کنند!