kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۸۸۸۹
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۶

انتخابات ریاست‌جمهوری دوره‌ چهاردهم چه مراحلی دارد؟

بر اساس اعلام ستاد انتخابات کشور، عصر روز دهم خرداد ماه 1403 ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز خواهد شد و تا چهاردهم خرداد این فرآیند ادامه خواهد داشت.
 
 
 
بر اساس قانون می‌بایست انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در خرداد سال 1404 و بعد از پایان دورۀ چهارسالۀ دولت سیزدهم برگزار می‌شد که به‌علت سانحه بالگرد حامل آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و همراهانش و شهادت آنان، زودتر از موعد برگزار می‌شود.
طبق اصول 131 و 132 قانون اساسی، در صورت‏ فوت‏، عزل‏، استعفا، غیبت‏ یا بیماری بیش‏ از دو ماه‏ رئیس‏جمهور و یا در موردی که‏ مدت‏ ریاست‏‌جمهوری پایان‏ یافته‏ و رئیس‏جمهور جدید بر اثر موانعی هنوز انتخاب‏ نشده‏ و یا امور دیگری از این‏ قبیل‏، معاون‏ اول‏ رئیس‏ جمهور با موافقت‏ رهبری اختیارات‏ و مسئولیت‌های وی را برعهده‏ می‌گیرد و شورایی متشکل‏ از رئیس‏ مجلس‏ و رئیس‏ قوه‏ قضائیه‏ و معاون‏ اول‏ رئیس‏‌جمهور موظف‏ است‏ ترتیبی دهد که‏ حداکثر ظرف‏ مدت‏ 50 روز رئیس‏ جمهور جدید انتخاب‏ شود.
بنابر قانون اساسی؛ در صورت‏ فوت‏ معاون‏ اول‏ و یا امور دیگری که‏ مانع انجام‏ وظایف‏ وی گردد و نیز در صورتی که‏ رئیس‏جمهور معاون‏ اول‏ نداشته‏ باشد، رهبر انقلاب، فرد دیگری را به‏‌جای او منصوب‏ خواهد کرد.
به گزارش تسنیم، در مدتی که‏ اختیارات‏ و مسئولیت‌های رئیس‏جمهور برعهده‏ معاون‏ اول‏ یا فرد دیگری است‏ که‏ به‏‌موجب‏ اصل‏ یکصد و سی‏ و یکم‏ منصوب‏ می‌گردد، وزرا را نمی‌توان‏ استیضاح‏ کرد یا به‏ آنان‏ رأی‏ عدم‏ اعتماد داد.
بر اساس این گزارش، رهبر معظم انقلاب اسلامی دوشنبه 31 اردیبهشت‌ماه محمد مخبر معاون رئیس‌جمهور را بر اساس اصل مذکور قانون اساسی، به‌عنوان مدیر قوه مجریه نصب کردند.
جزئیات روند برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری؛
 از زمان تأیید صلاحیت‌ها تا اعلام اسامی نامزدها
در همین شرایط، دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در 8 تیرماه سال جاری، فرآیندهای اجرائی برگزاری این انتخابات را تشریح کرد.
محسن اسلامی، دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور در گفت‌وگو با فارس، درباره جزئیات روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری گفت: به جهت این‌که ما باید براساس اصل131 قانون اساسی 
طی 50 روز فرآیند اجرائی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری را داشته باشیم و در نهایت طی این 50 روز رئیس‌جمهور معرفی شود، بر همین اساس ستاد انتخابات کشور زمان‌بندی برگزاری انتخابات را پیش‌بینی و به شورای نگهبان ارائه کرد. وی ادامه داد: در جلسه سران قوا هم که اخیرا برگزار شد، کلیات برنامه زمان‌بندی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری مطابق با اصل 131 قانون اساسی تصویب شد و مورد تأیید شورای نگهبان هم قرار گرفت.
8 تیرماه انتخابات ریاست جمهوری
برگزار می‌شود
اسلامی تصریح کرد: بر همین اساس ما با یاری خدا انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری را روز جمعه 
8 تیرماه 1403 خواهیم داشت و بر همین اساس از تاریخ 10 خردادماه براساس ماده 55 قانون انتخابات ریاست‌جمهوری صدور دستور شروع انتخابات توسط وزیر محترم کشور صادر خواهد شد.سخنگوی ستاد انتخابات کشور افزود: در همین زمان یعنی دهم خردادماه 1403 هیئت‌های اجرائی مرکزی و شهرستانی شکل می‌گیرد و بر همین اساس ثبت‌نام از داوطلبان انجام خواهد شد و تا 14 خرداد ادامه خواهد داشت.
10 خرداد ثبت‌نام از داوطلبان 
انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز خواهد شد
وی گفت: عصر روز دهم خرداد ماه 1403 ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز خواهد شد و تا چهاردهم خرداد این فرآیند ادامه خواهد داشت.
15 تا 21 خرداد رسیدگی به صلاحیت داوطلبان
 توسط شورای نگهبان به مدت 7 روز 
انجام خواهد شد
اسلامی ادامه داد: در فرآیندهای بعدی ما در 15 تا 21 خرداد رسیدگی به صلاحیت داوطلبان توسط شورای نگهبان را به مدت 7 روز خواهیم داشت و نهایتاً روز 22 خرداد اسامی نامزدها توسط وزارت کشور اعلام و منتشر خواهد شد.
23 خردادماه نهایتاً تا 6 تیرماه
 تبلیغات انتخاباتی نامزدها انجام خواهد شد
وی تاکید کرد: از روز 23 خردادماه نهایتاً تا 6 تیرماه تبلیغات انتخاباتی نامزدها انجام خواهد شد و یک روز قبل‌از انتخابات که هفتم تیرماه هست تبلیغات انتخاباتی نامزدها ممنوع خواهد شد و نهایتاً روز 8 تیرماه انتخاب برگزار خواهد شد.
سخنگوی ستاد انتخابات کشور یادآور شد: چنانچه انتخابات به مرحله دوم کشیده شود روز جمعه 15 تیرماه یعنی جمعه هفته بعد از انتخابات، به‌عنوان مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری در نظر گرفته شده است.
اسلامی گفت: این فرآیند به تمامی ستادهای انتخابات اعلام شده و‌ این آمادگی هم وجود دارد که با یاری خدا و با همکاری مجموعه عوامل اجرائی انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم را برگزار کنیم.
پیشنهادات وزارت کشور به شورای نگهبان 
درباره انتخابات الکترونیکی و ثبت‌نام اینترنتی
سخنگوی ستاد انتخابات کشور در ادامه به تجربیات به‌دست آمده در انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: درخصوص ثبت‌نام الکترونیکی به شورای نگهبان پیشنهاداتی دادیم که ثبت‌نام را به صورت الکترونیکی انجام دهیم و آن دسته از افرادی که شرایط لازم را دارند، برای ثبت‌نام قطعی به ستاد انتخابات کشور مراجعه کنند، البته شورای نگهبان هنوز پاسخ نهائی را نداده که در صورت اعلام نظر شورای نگهبان اطلاع‌رسانی انجام خواهد شد و فعلا با فرض همین قانون، ثبت‌نام به صورت سنتی و حضوری انجام می‌شود.
وی اظهار داشت: با توجه به آزمایش موفقی که از رأی‌گیری الکترونیکی در انتخابات مجلس شورای اسلامی، بخصوص مرحله دوم داشتیم، این پیشنهاد را هم به شورای نگهبان دادیم که رأی‌گیری را در برخی از کلانشهرها مثل تهران، شیراز، تبریز، اصفهان و مشهد به صورت الکترونیکی داشته باشیم اما منتظر پاسخ شورای نگهبان در این زمینه هستیم.