kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۸۸۷۶
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۰
مقاومت عراق اعلام کرد

مذاکرات با اشغالگران شکست خورد عملیات علیه آمریکا از سر گرفته می‌شود

منابع نزدیک به گروه‌های مقاومت عراق اعلام کردند که مقاومت در حال بازنگری در توافق خود با دولت بغداد درباره توقف عملیات نظامی علیه پایگاه‌های غیرقانونی آمریکا در عراق و سوریه است و احتمالاً عملیات نظامی مقاومت عراق علیه اشغالگران ازسرگرفته شود.



سرویس خارجی-

به نظر می‌رسد روزهای آرامش نسبی پایگاه‌های اشغالگران آمریکایی در عراق و حتی سوریه رو به پایان است. با اعلام شروع مذاکرات بین بغداد و واشنگتن برای عقب‌نشینی نیروهای ائتلاف آمریکا از عراق در حدود چند ماه پیش، مقاومت عراق طی توافقی با دولت بغداد متعهد شد حملاتش را علیه اهداف آمریکایی تا زمان پایان مذاکرات به حالت تعلیق درآورد اما مقاومت بارها عدم جدیت نیروهای آمریکایی و دولت بغداد برای عقب‌نشینی را مشاهده کرد.
منابع نزدیک به گروه‌های مقاومت عراق در گفت‌وگو با نشریه لبنانی الاخبار اعلام کردند: «عملیات مقاومت علیه اهداف اسرائیلی تا زمان پایان جنگ غزه ادامه دارد و احتمالاً دامنه حملات به اهدافی با اهمیت‌تر و دقیق‌تر برای نابودی امکانات جنگی و لجستیکی دشمن گسترش خواهد یافت.» 
گروه‌های مقاومت عراق می‌دانند که مأموریت اخراج این نیروهای آمریکایی برای دولت به دلیل تمایل واشنگتن برای ماندن در عراق دشوار است. برای همین مقاومت عراق تلاش کرد تا معادله جدیدی را با گشودن جبهه‌های دیگری در سطح منطقه‌ای از جمله حمله به اهداف حیاتی رژیم صهیونیستی تثبیت کند تا بتواند پویایی خود را در راستای طرف‌های محور مقاومت در منطقه حفظ کند.
یکی از رهبران گردان‌های حزب‌الله عراق اعلام کرد این گروه بازنگری در توافق خود با دولت را درباره تعلیق حملاتش علیه آمریکایی‌ها آغاز کرده است. وی گفت: گردان‌های حزب‌الله توقف حملات علیه آمریکایی‌ها را با افزایش عملیات علیه اسرائیل جبران کرده است. بعد از سفر «محمد شیاع السودانی»، نخست‌وزیر عراق به آمریکا تمام گروه‌ها از جمله گردان‌های حزب‌الله برای بررسی تحولات این سفر نشستی را برگزار کردند. این مسئول گفت: احتمالاً عملیات نظامی علیه اشغالگران ازسرگرفته شود. مقاومت عراق طرح‌های جدیدی را مورد بررسی قرار داده است. اخیراً به اطلاعاتی دست یافتیم که نشان می‌دهد اسرائیل قصد دارد پایگاه‌های عراقی را هدف قرار دهد. برای همین مقاومت به‌ویژه در پایگاه‌های نزدیک به سوریه، اردن و اقلیم کردستان در آماده‌باش قرار گرفت.
اخراج تنها با زور ممکن است
«عادل الموسوی»، از رهبران جنبش «انصارالله الاوفیاء» (یاران وفادار خدا) گفت: مقاومت عراق برای هرگونه خطری علیه حشد‌الشعبی و گروه‌های مسلح در آماده‌باش قرار دارد. به‌ویژه اینکه مذاکرات با دولت آمریکا نشان داد که مذاکراتی شکست‌خورده است و هیچ فایده‌ای ندارد. خروج اشغالگر تنها با زور ممکن است. الموسوی درباره مهلت مقاومت به دولت بغداد گفت: این مهلت فوریه گذشته به پایان رسید. اما گروه‌های مقاومت همچنان پایبند هستند تا گفته نشود که توافق را شکسته‌اند اما صبر نیز حد و حدودی دارد. ما از دولت می‌خواهیم به حضور آمریکایی‌ها پایان بدهد، نه اینکه با آنها توافق کند.
آرامش قبل از طوفان
«جودت کاظم»، کارشناس امنیتی، نیز گفت: آرامش مقاومت عراق در سطح داخلی احتمالاً آماده‌سازی برای مرحله جدیدی از رویارویی با آمریکایی‌ها است. به‌ویژه اینکه مقاومت عراق همواره در عملیات خود بازنگری کرده و خود را با چالش‌های هر مرحله‌ای سازگار می‌کند. مقاومت عراق به السودانی فرصت طلایی برای حل حضور بیگانگان را داد اما وی نمی‌تواند آمریکایی‌ها را بیرون کند. با این حال برای راضی نگه داشتن گروه‌های عراقی تلاش می‌کند. وی پیش‌بینی کرد که مجدداً تظاهرات برای فشار بر پارلمان و دولت عراق برای اتخاذ موضع قوی‌تر برای پایان دادن به مأموریت‌های این ائتلاف متجاوز بین‌المللی از سر گرفته شود.
حمله پهپادی به ایلات
مقاومت اسلامی عراق بار دیگر اهدافی در جنوب مناطق اشغالی فلسطین را هدف قرار داد. در همین ارتباط، مقاومت اسلامی عراق اعلام کرد است که از طریق حملات پهپادی، هدفی حیاتی در رژیم صهیونیستی در ایلات را هدف قرار داده است. به گفته مقاومت اسلامی عراق، مجاهدان این گروه سحرگاه امروز یک موضع اساسی اشغالگران در ایلات واقع در جنوب فلسطین اشغالی را هدف قرار داده‌اند. مقاومت اسلامی عراق بامداد شنبه با تأیید این حمله در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حمایت از مردم غزه و در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی به یک هدف مهم در فلسطین اشغالی را هدف قرار داده است. طبق اعلام مقاومت اسلامی عراق، بندر اشغالی‌ام الرشراش را با یک فروند پهپاد مورد حمله قرار داده است. مقاومت اسلامی عراق بر ادامه عملیات خود برای درهم کوبیدن مواضع دشمنان تأکید کرده است.
صهیونیست‌ها همچنان زیر آتش حزب‌الله
خبر دیگر از مقاومت لبنان است. رسانه‌های اسرائیلی از شلیک دست‌کم 10 موشک از لبنان به سمت شمال فلسطین اشغالی خبر دادند. خبرنگار شبکه المیادین نیز از شنیده شدن صدای آژیرهای هشدار در مرگلیوت و زرعیت و سایر شهرک‌های اشغالی دیگر در منطقه الجلیل خبر داد و گزارش داد که موشک‌های حزب‌الله لبنان به یک هدف نظامی اسرائیلی در اطراف شهرک زرعیت اصابت کرد. حزب‌الله لبنان نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که در حمایت از مردم پایدار نوار غزه و پشتیبانی از مقاومت شریف آنها، پس از رصد تحرکات دشمن در پایگاه المرج، رزمندگان مقاومت یک‌تانک از نوع مرکاوا را رهگیری کردند و امروز با موشک آن را هدف قرار دادند و موجب کشته و زخمی شدن سرنشینان آن شدند. رسانه‌های عبری‌زبان اعلام کردند آژیرهای هشدار در مناطق زیادی از شمال اراضی اشغالی فلسطین از جمله منطقه کریات شمونا در الجلیل الاعلی بعد از نفوذ یک پهپاد از جنوب لبنان به صدا درآمدند.
غافلگیری اسرائیل از موشک‌های جدید
نشریه فارین پالیسی آمریکا به نقل از مرکز مطالعات راهبردی ألما رژیم صهیونیستی اذعان کرد که اسرائیل گرچه از وجود موشک‌های الماس اطلاع داشت، اما نمی‌دانست که این تکنولوژی در اختیار حزب‌الله لبنان قرار گرفته است. ساریت زهاوی رئیس این مرکز مطالعاتی می‌افزاید: حملات حزب‌الله در هفته‌های اخیر بسیار پیچیده‌تر شده و به عمق اسرائیل رسیده است و من واقعاً نمی‌دانم اوضاع به کجا منجر خواهد شد. این گزارش به حمله حزب‌الله لبنان طی هفته‌های اخیر به دو بالون جاسوسی رژیم صهیونیستی اشاره کرد، بالون اول از طریق موشک‌های هوا به زمین حزب‌الله که از یک پهپاد شلیک شد، منهدم گشت. این اولین حمله‌ای بودی که حزب‌الله از طریق موشک‌های هوا به زمین و از داخل حریم هوائی فلسطین اشغالی انجام داد و گرچه به ادعای این مرکز صهیونیستی حمله‌ای کاملاً پیشرفته به شمار نمی‌رفت، اما این مرکز تأکید دارد که جهش رو به جلوی بزرگی برای حزب‌الله به شمار می‌رود. زهاوی می‌افزاید که مراکز شهرک‌نشین صهیونیستی در طول جبهه شمالی با لبنان همواره هدف حملات موشک‌های کورنت که رهگیر و ضد‌تانک هستند، قرار می‌گیرند و حالا موشک‌های الماس نیز که با مهندسی معکوس تکنولوژی نظامی اسرائیل تولید شده، در حملات اخیر حزب‌الله مورد استفاده قرار گرفته‌اند. این موشک‌ها نسخه شبیه به موشک‌های اسپایک رژیم صهیونیستی هستند که در جنگ سال ۲۰۰۶ به عنوان غنیمت جنگی در اختیار حزب‌الله لبنان قرار گرفتند و در حال حاضر نمونه مهندسی معکوس شده این موشک‌ها در اختیار این حزب است.
اعتراف مسئول صهیونیست
«ایتان داویدی»، رئیس شورای شهرک صهیونیست نشین «مرگلیوت» در شمال فلسطین و مرز با لبنان به توان حزب‌الله برای درهم کوبیدن صهیونیستها اذعان کرد. وی ضمن حمله شدیداللحن به سران سیاسی رژیم صهیونیستی به سبب رویکردی که در قبال جبهه شمالی این رژیم اتخاذ کرده‌اند، به موشکباران سنگین منطقه «الجلیل علیا» از سوی مقاومت اسلامی لبنان اشاره کرد. داویدی در گفت وگو با رسانه صهیونیستی رادیو ۱۰۳ اف.ام افزود: ما به سختی می‌توانیم از منزل خارج شویم. هنگامی که موشکباران است، ما در سطح سوم حالت آماده‌باش هستیم و امکان خروج وجود ندارد. وی افزود: هشت ماه پس از شروع جنگ، کابینه باید راهکاری برای برون رفت از این مشکل پیدا می‌کرد، اما گویا آنها مشغول موضوعات دیگری هستند. این مسئول صهیونیست ادامه داد: هنگامی که چندی پیش مقامات محلی شمال به دیدار نخست‌وزیر رفتند، به برخی از آنها گفتم که زحمت بیهوده کشیده و انرژی بی‌حاصل مصرف کرده‌اید، زیرا تحول خاصی رخ نخواهد داد. رئیس شهرک صهیونیست نشین مرگلیوت اضافه کرد: اگر گفته شود که ما در منطقه نظامی بسته هستیم و امکان ورود وجود ندارد و ضرر و زیان وارده جبران خواهد شد، این خوب است، اما آنها این را نمی‌گویند. وی تأکید کرد: کابینه گفته که زیان‌های وارده جبران خواهد شد، اما شمال همچنان فلج است. کابینه اقدامی برای تخلیه شهرک‌های نزدیک ما به عمل نیاورده‌اند، زیرا آنها نیز در معرض حمله هستند و برخی بیکار و خانه نشین شده‌اند، این افراد توان کار کردن در «کریات شمونا» را ندارند. داویدی گفت: خطر تهدیدکننده شهرک‌های مرزی فوری است، زیرا شاهد ضربات مستقیم حزب‌الله هستیم. اینکه حزب‌الله ما را نمی‌کشد، به خاطر این نیست که توانش را ندارد، بلکه به سبب این است که هنوز تصمیمی در این باره نگرفته است.