kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۸۷۹۰
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۳
گزارش خبری تحلیلی کیهان

افزایش تنش‌ها در جنگ اوکراین؛ روسیه تهدید کرد به انگلیس حمله می‌کند

 
 
 
سرویس خارجی-
دولت روسیه تصریح کرد، در صورت استفاده اوکراین از موشک‌های ساخت انگلیس برای هدف قرار دادن خاک روسیه، مسکو به انگلیس حمله خواهد کرد! همزمان گزارش‌هایی که می‌گویند «ناتو آماده مقابله با روسیه می‌شود» در حال انتشار در سطح نسبتا وسیعی هستند!
خطر خروج جنگ اوکراین از کنترل و تبدیل آن به یک «جنگ جهانی» بین ناتو و روسیه جدی است. دلیل این مسئله نیز کاملاً روشن است. ناتو طی یکی دو ماه گذشته، خیلی علنی تمامی خطوط قرمز روسیه را زیرپا گذاشته و روسیه نیز خیلی واضح اعلام کرده است، پاسخ این اقدامات را می‌دهد. طی 2 سال گذشته روسیه به طور مشخص اعلام کرده بود ناتو حق ارسال سلاح‌های دوربرد و نیروی نظامی به اوکراین را ندارد. این کشور اتمی همچنین تهدید کرده بود که اگر اروپا و آمریکا دارایی‌های روسیه را به نفع اوکراین مصادر کند با واکنش شدید مسکو مواجه خواهند شد. به ویژه با پیشروی سریع نیروهای زمینی روسیه در خارکیف، تمام این خط قرمزها زیرپا گذاشته شد.
چندی پیش «نیویورک تایمز» فاش کرد که «ولودمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین از ناتو خواسته مستقیما وارد جنگ شوند. مسئله‌ای که بنا به نوشته این روزنامه آمریکایی می‌تواند به گسترش جنگ دامن بزند. هفته گذشته نیز روسیه به عنوان «هشدار»، یک رزمایش اتمی را با سلاح‌های هسته‌ای غیر استراتژیک در نزدیکی مرزهای اوکراین برگزار کرد. وزارت دفاع روسیه در تاریخ ۶ می‌(۱۷ اردیبهشت) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، این سلسله رزمایش‌ها در پاسخ به اظهارات تحریک‌آمیز و تهدیدهای برخی از مقام‌های غربی در مورد فدراسیون روسیه انجام خواهد شد. آن گونه که
«‌ای بی‌سی نیوز» نوشته است این اعلامیه پس از آن صادر شد که امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه تکرار کرد که اعزام نیرو به اوکراین را منتفی نمی‌داند.
حالا، هشدار صریح به انگلیس!
اما در نشانه‌ای جدید از گسترش بحران، سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن هشداری صریح به انگلیس که موشک‌های دوربرد در اختیار اوکراین قرار می‌دهد اعلام کرد اهداف انگلیس در داخل خاک اوکراین و در بیرون مرزها را هدف قرار خواهد داد. آن گونه که یورونیوز نوشته است «ماریا زاخارووا» گفته: «اگر اوکراین از تسلیحات انگلیس برای حمله به خاک روسیه استفاده کند، مسکو با حمله به اهداف بریتانیا به آن پاسخ خواهد داد.» زاخارووا به خبرنگاران گفت که در چنین شرایطی روسیه ممکن است اهداف بریتانیا «در خاک اوکراین یا فراتر از مرزهای آن» را هدف قرار دهد!  بر اساس گزارش یورونیوز مسکو اوایل ماه جاری نیز پس از اینکه «دیوید کامرون»، وزیر خارجه انگلیس گفت نیروهای نظامی کیف این اختیار را دارند که از سلاح‌های دوربرد «بریتانیا» برای حمله به اهدافی در خاک روسیه استفاده کنند، درباره عواقب این تصمیم هشدار داده بود. محموله‌ای که انگلیس وعده آن را داده است شامل موشک‌های دوربرد «سایه توفان» است که بُرد آنها حدود ۲۴۰ کیلومتر است. این گزارش می‌افزاید پیشتر برخی از ناظران درباره ارسال چنین موشک‌هایی به اوکراین ابراز نگرانی کرده بودند. به اعتقاد آنها ارسال چنین سلاح‌هایی که می‌تواند برای حمله به اهدافی در خاک روسیه مورد استفاده قرار گیرد، تنش‌ها را تشدید می‌کند.
تحریک ناتو به جنگ
در ادامه همین تحولات «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در آمریکا نیز اظهار داشت که اوکراین قصد دارد با تحریک آمریکا و کشورهای عضو ناتو آنها را به رویارویی و درگیری با روسیه وادار کند. تارنمای خبرگزاری «تاس» با انتشار این خبر نوشت: «سفیر روسیه در آمریکا گفته است دولت کیف اقدامات تحریک‌آمیزی را انجام می‌دهد که هدف آن درگیر کردن آمریکا و سایر اعضای ناتو در یک برخورد رو در رو با روسیه است.» بنابر این گزارش، «آنتونوف» در واکنش به اظهارات برخی از نمایندگان کنگره و سیاستمداران آمریکایی که خواستار آن شده‌اند به دولت کیف این امکان داده شود تا از تسلیحات آمریکایی برای هدف قرار دادن تأسیسات نظامی و انرژی در عمق خاک روسیه استفاده کنند، در تلگرام 
نوشت:«چنین اظهارات تحریک‌آمیزی بی‌نهایت خطرناک و بی‌ملاحظگی (محض)    است.... سطح واکنش عصبی واشنگتن نسبت
 به موفقیت‌های ما در جبهه نبرد (علیه اوکراین) نه روز به روز بلکه ساعت به ساعت به طور تصاعدی افزایش می‌یابد. هر روز ما پیشنهادهای تازه در زمینه افزایش کمک‌های تسلیحاتی به حکومت نظامی کیف می‌شنویم، کاملا روشن است که کیف قصد دارد تا آنجایی که ممکن است آمریکا همچنین کشورهای عضو ناتو را تحریک و آنان را به یک اقدام عجولانه که منجر به یک برخورد متقابل بین روسیه و اعضای این بلوک می‌شود، وادار سازد.» به گزارش ایرنا، سفیر روسیه در آمریکا تیرماه سال گذشته نیز گفته
 بود که آمریکا با کمک تسلیحاتی به اوکراین، ضمن طولانی‌تر کردن 
درگیری در این کشور به آغاز جنگ جهانی سوم دامن می‌زند.
هشدار پی‌در‌پی مجارستان
در ادامه هشدارها درباره خطر وقوع جنگ جهانی سوم «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان هم دیروز (جمعه) برای چندمین بار اعلام کرد که اظهارات سران کشورهای غربی نشان می‌دهد اروپا در حال آماده‌شدن برای جنگ با روسیه است. اوربان در مصاحبه با یک شبکه رادیویی، توضیح داد: «قبل از دو جنگ جهانی، رسانه‌ها زمان زیادی را صرف آماده‌سازی برای ورود به جنگ کردند. من فکر می‌کنم آنچه امروز در بروکسل و واشنگتن اتفاق می‌افتد، البته بیشتر در بروکسل اتفاق می‌افتد تا در واشنگتن، نوعی آماده‌سازی احساسی برای یک درگیری مستقیم احتمالی است.» به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری «اسپوتنیک» اوربان در ادامه این مصاحبه بدون فاش کردن جزئیاتی، اظهار داشت که «گروه‌های کاری در مقر ناتو در بروکسل اکنون در حال بررسی چگونگی مشارکت مستقیم این ائتلاف در جنگ اوکراین هستند.»
«پیتر سیجارتو» وزیر خارجه مجارستان هم با اشاره به اینکه روزی نیست که بدون صدور یک بیانیه جنون‌آمیز جدید از سوی برخی از سیاستمداران اروپایی شب شود و این بیانیه‌ها یکی پس از دیگری بر آتش جنگ دامن می‌زنند، تاکید کرد: «تهدید آغاز جنگ جهانی هر روز افزایش می‌یابد.» 
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، «سیجارتو» که پس از دیدار با همتای سوئیسی خود در «بوداپست» در یک نشست مطبوعاتی سخن می‌گفت، اظهار کرد: «کسانی هستند که می‌خواهند سربازان خود را به اوکراین بفرستند، دیگران در مورد استفاده از سلاح‌های هسته‌ای گمانه‌زنی می‌کنند و شرایط روز به روز به خطر اغاز یک جنگ جهانی نزدیک‌تر می‌شود.» او با بیان اینکه «در حال حاضر سیاستمداران اروپایی در مورد استفاده از سلاح‌های هسته‌ای اظهاراتی می‌کنند و روس‌ها نیز در حال انجام تمرین‌هایی هستند که شامل سلاح‌های هسته‌ای است» تاکید کرد: «اما در هر حال، اکنون زمان توقف این جنون فرا رسیده است.»