kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۸۷۲۷
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۴

سرخوردگی رسانه‌های معاند بیگانه از اقتدار رهبر و ملت ایران(خبر ویژه)

اقتدار ملت ایران در سایه تبعیت از رهبر حکیم انقلاب، محافل رسانه‌ای بیگانه را که آرزوی بی‌ثباتی یا عقبگرد و تغییر مسیر انقلاب را به خاطر شهادت رئیس‌جمهور در سر می‌پروراندند، سرخورده و منفعل کرد.
 
 
 
برخی از این رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های فارسی زبان معاند پس از انتشار خبر شهادت آیت‌الله رئیسی در سانحه سقوط بالگرد چنین القا کردند که ایران گرفتار ناآرامی و بی‌ثباتی خواهد شد. اما حضور خیره‌کننده مردم تبریز، قم و تهران در مراسم حماسی تشییع، آنها را سرخورده کرد. عظمت این مراسم به حدی بود که برخی از رسانه‌های بیگانه به گستردگی جمعیت اذعان کردند و برخی دیگر که تجمع چند عنصر گروهکی ورشکسته در برخی کشورهای اروپایی را برجسته کرده بودند، تصمیم گرفتند ننگ سانسور حضور تاریخی ملت ایران را به جان بخرند.
برخی شبکه‌های بزرگ جهانی، به اعتبار اهمیت و گستردگی و کم‌نظیر بودن خبر تشییع، گوشه‌هایی از اقیانوس عظیم جمعیت را به تصویر کشیدند تا از نگاه حرفه‌ای، از بازتاب خبری بزرگ جا نمانند؛ خبری که خاطره حماسه تشییع سردار سلیمانی را زنده کرد. اما برخی رسانه‌های فارسی زبان معاند، با سانسور تصاویر حضور تاریخی ملت ایران، تنگ‌نظری و عصبانیت خود از ملت ایران را به نمایش گذاشتند.
در همین حال اندیشکده آمریکایی «شورای آتلانتیک» ضمن انتشار مجموعه‌ای از دیدگاه‌ها و پیش‌بینی‌های کارشناسان این شورا اذعان کرد: درگذشت ابراهیم رئیسی تاثیری در سیاست‌های کلی جمهوری اسلامی، از جمله برنامه‌ هسته‌ای و سیاست‌های منطقه‌ای نخواهد داشت.
در حالی که دنی سیترینوویچ، پژوهشگر شورای آتلانتیک، درگذشت آقای رئیسی را ضربه‌ای به جمهوری اسلامی توصیف کرده بود، راب مک‌ایر، سفیر سابق انگلیس در ایران نوشت:‌ «این سقوط هلی‌کوپتر، رژیم را تهدید نمی‌کند، اما بلاتکلیفی داخلی را به شدت افزایش خواهد داد».
در مقابل، رادیو فرانسه در گزارشی خاطرنشان کرد: رسانه‌های اسرائیلی به ویژه بر شادی در مرگ رئیس‌جمهور ایران تأکید دارند اما اکثر رسانه‌های غربی و اسرائیلی معتقدند که درگذشت رئیسی، تغییری در سیاست‌های کلی ایران ایجاد نخواهد کرد. به نوشتۀ نیویورک‌تایمز، روند سیاست خارجی به همان مسیر قبلی به حرکت خود ادامه خواهد داد.
نیویورک تایمز با طرح این سؤال که آیا جانشینان رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران رویکرد مشابهی را دنبال خواهند کرد؟ نوشت: رهبر جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد که مسیر فعلی در سیاست خارجی کماکان ادامه پیدا کند. رهبر عالی ایران در آینده هم اجازه قرار و دیدار با طرف‌های آمریکایی می‌دهد اما سازش نه. ایرانی‌ها ضربه می‌زنند، اما آن را محدود نگه می‌دارند. انتظار نمی‌رود که این رویکرد تغییر کند.
واشنگتن‌پست هم در تحلیل دیگری تأکید کرد: بعید است درگذشت رئیس‌جمهور، سمت و سوی رژیم را تغییر دهد. واشنگتن‌پست می‌نویسد: با وجود این که ایران جنبش «زن، زندگی، آزادی» را تجربه کرده باز هم احتمال این که بعد از مرگ رئیسی سیاست در جمهوری اسلامی تغییری اساسی کند کم است.
روزنامه تایمز اسرائیل هم به نقل از آویگدور لیبرمن وزیر جنگ اسبق اسرائیل نوشت: اسرائیل گمان نمی‌برد که مرگ رئیسی تغییری در سیاست منطقه‌ای ایران ایجاد کند. سیاست‌های ایران را ولی فقیه تعیین می‌کند.
وبسایت دویچه وله هم که آرزو کرده بود درگذشت رئیس‌جمهور کشورمان، ایران را به سوی بی‌ثباتی سوق بدهد، به نقل از فرانس پرس اذعان کرد: تغییر چشمگیری در مسیر سیاست خارجی جمهوری اسلامی و نقش این کشور در منطقه رخ نخواهد داد. این امر به دلیل ساختار قدرت در تهران است.
علی واعظ از «گروه بین‌الملل بحران» در پلتفرم ایکس می‌نویسد: ایرانی‌ها با توجه به چالش‌های جدید در منطقه و در رابطه با آمریکا، بیشتر روی «تداوم سیاست کنونی تکیه خواهند کرد تا تغییر».
دویچه وله افزود: درگذشت رئیس‌جمهور ایران در زمانی اتفاق می‌افتد که تنش‌ها میان دو دشمن سرسخت؛ اسرائیل و ایران به تازگی به اوج خود رسیده است: در ۱۳‌آوریل، ایران برای اولین بار از خاک خود به اسرائیل حمله کرد. از زمان آغاز جنگ غزه در ۷ اکتبر، ایران همچنین به عنوان حامی اصلی «محور مقاومت» علیه اسرائیل که شامل حزب‌الله شیعه در لبنان، حماس فلسطینی در نوار غزه و شورشیان حوثی‌ در یمن می‌شود، ظاهر شده است.
از نظر جیسون برادسکی هم از انستیتوی خاورمیانه در واشنگتن «وضعیت موجود» حفظ خواهد شد. برادسکی می‌گوید: «برنامه هسته‌ای ایران و فرآیند تصمیم‌گیری‌های مرتبط با آن، دستخوش تغییر نخواهند شد، زیرا در نهایت این رهبری و شورای امنیت ملی هستند که برنامه و سیاست هسته‌ای را هدایت می‌کنند.»
در همین حال، برخی محافل صهیونیستی که برای کاهش مصائب روحی و روانی ناشی از شکست در جنگ هفت ماهه غزه، درباره درگشت آیت‌الله رئیسی اظهار خوشحالی می‌کردند، دیروز با شوک جدی و سرخوردگی دوباره مواجه شدند.
برخی محافل صهیونیستی‌ها چند روز بود آرزو اندیشی و خیال پردازی می‌کردند؛ مبنی بر این که جمهوری اسلامی ایران با شهادت سید ابراهیم رئیسی، از تحولات مهم منطقه جا خواهد ماند، یا از مواضع خود عقب‌نشینی خواهد کرد. اما رهبر معظم انقلاب امروز، تیر خلاص را به آرزوهای اشغالگران صهیونیست زد و در دیدار اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس فرمود: «چه کسی باور می‌کرد روزی در دانشگاه‌های آمریکا به نفع فلسطین شعار داده و پرچم فلسطین برافراشته شود و چه کسی باور می‌کرد که روزی در ژاپن و در تظاهرات به نفع فلسطین، به زبان فارسی شعار «مرگ بر اسرائیل» سر داده شود. در آینده نیز ممکن است در مورد قضیه فلسطین حوادثی اتفاق بیفتد که امروز باور کردنی نیستند. (با اشاره به آیات قرآنی درباره تحقق دو وعده خداوند به مادر حضرت موسی): اکنون نیز وعده اول خداوند درباره مردم فلسطین محقق شده و آن، همان غلبه مردم غزه که گروهی کوچک هستند در مقابل گروه بزرگ و قدرتمندِ آمریکا، ناتو، انگلیس و برخی کشورهای دیگر است. بر همین اساس وعده دوم، یعنی محو رژیم صهیونیستی نیز قابل تحقق است و به لطف الهی آن روزی که فلسطین از بحر تا نهر تشکیل شود، فرا خواهد رسید».
آنچه سرخوردگی دشمنان جمهوری اسلامی را شدید‌تر کرد، عزیمت سران و مقامات ارشد ۶۹ کشور به تهران و عرض تسلیت و ادای احترام به رئیس‌جمهور و وزیر خارجه شهید جمهوری اسلامی ایران بود.