kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۸۷۲۳
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۰
تشییع شهدای خدمت، خبر اول دنیا

بدرقه تا بهشت روی دوش میلیون‌ها مردم قدرشناس

پیکرهای مطهر سیدالشهدای خدمت انقلاب اسلامی و یارانش در میان حضور میلیونی مردم و دل‌های شیفته و داغدارشان در تهران تشییع شد.
 
سرویس سیاسی ـ
 
کبوتران خونین بال خدمت و جهاد در قیامتی که دیروز در تهران برپا شد، تشییع و تا بهشت بدرقه شدند. مردم قدرشناس و نستوه تهران روز چهارشنبه با حضور میلیونی کنار پیکرهای مطهر رئیس‌جمهور کارآمد و مکتبی خود و همراهانش‌گریستند و تشییع شهید آیت‌الله بهشتی و شهید رجایی تداعی شد. خیابان انقلاب اسلامی از محدوده چهارراه ولی عصر و خیابان آزادی با حضور مردم و دل‌های آکنده از اندوه‌شان انباشته شد. سراسر مسیر تشییع، تجلی‌گاه ابراز محبت و دلدادگی مردم به خادم خستگی‌ناپذیر خود بود. همین اتفاق روز سه‌شنبه در تبریز و قم روی داد و مردم عزیز و سرافراز این دو شهر در سوگ شهید آیت‌الله رئیسی و یارانش غوغا و رستاخیز به پا کردند، ناظران مبهوت شدند.
هنوز هوا تاریک بود که عده‌ای از مردم تهران خود را به پیاده‌روهای کنار دانشگاه تهران رسانده بودند. هر لحظه به جمعیت افزوده می‌شد. مردم غم گرانباری بر دوش می‌کشیدند. ازدحام مثال‌زدنی مردم دیدنی بود. کودکان، نوجوانان و جوانان بسیاری در مراسم حضور پیدا کرده بودند.
مسئولان کشوری و لشکری و جمعی از فرماندهان مقاومت از جمله اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، شیخ نعیم قاسم قائم‌مقام دبیرکل حزب‌الله لبنان و اسامه حمدان از رهبران جنبش حماس نیز در مراسم تشییع پیکر شهدای خدمت حاضر شدند.
پیش از آغاز تشییع شهدا در دانشگاه تهران، حامد شاکرنژاد به تلاوت آیاتی از قرآن مجید پرداخت. میلاد عرفانپور و محمد رسولی نیز شعرخوانی کردند. سپس رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس به ایراد سخن پرداخت. بعد از آن نیز حاج مهدی رسولی مداحی کرد.
اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر رئیس‌جمهور شهید و همراهان گرامی ایشان
سپس، حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور در دانشگاه تهران و در میان خیل عظیم تشییع کنندگان، بر پیکر شهدای سرافراز خدمت نماز اقامه کردند.
رهبر معظم انقلاب پس از اقامه نماز، نوه‌های شهید آیت‌الله رئیسی را در آغوش گرفتند و مورد دلنوازی قرار دادند. مردم بعد از پایان اقامه نماز، خطاب به ولی امر مسلمین شعار دادند: «ای پسر فاطمه، تسلیت تسلیت»؛ «این همه لشکر آمده، به عشق رهبر آمده»
پیکر شهیدان خدمت و جهاد؛ آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور، آیت‌الله سیدمحمدعلی آل‌هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار تبریز، سردار سیدمهدی موسوی رئیس یگان حفاظت رئیس‌جمهوری، سرهنگ خلبان سید طاهر مصطفوی، سرهنگ خلبان محسن دریانوش و سرگرد فنی بهروز قدیمی پس از اقامه نماز از دانشگاه تهران تا میدان آزادی تشییع شد.
برخی از مردم در مراسم تشییع تابلویی در دست داشتند که روی آن این جمله را نوشته بودند؛ «افتخار می‌کنم به یک شهید رأی دادم.»
علی‌رغم گذشت ساعتی از آغاز تشییع شهدا، حوالی میدان انقلاب آکنده از جمعیت بود. پس از حدود 5 ساعت تشییع در میان حضور میلیونی مردم، پیکرهای مطهر شهید آیت‌الله رئیسی و همراهان به میدان آزادی 
رسید. 
اسماعیل هنیه: از غزه آمده‌ایم 
تا به جمهوری اسلامی ایران تسلیت بگوییم
اسماعیل هنیه طی سخنانی در مراسم تشییع اظهار داشت: ‌ای برادران عزیز، ضمن درود به شما اعلام می‌کنم به نام ملت پایدار فلسطین و گروه‌های مقاومت فلسطین از غزه آمده‌ایم تا به جمهوری اسلامی ایران تسلیت بگوییم.
رئیس دفتر سیاسی حماس افزود: در ماه مبارک رمضان و در سفر به تهران دیداری با رئیس‌جمهور شهید داشتیم و ایشان به مواضع ثابت جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ملت فلسطین تاکید کردند.
وی ادامه داد: در این دیدار ایشان تاکید کردند «قضیه فلسطین قضیه اول امت اسلامی است و امت اسلامی باید به مسئولیت خود عمل کند تا ملت فلسطین سرزمین خود را آزاد کند. مسئله فلسطین یک مسئله سیاسی نیست و این مسئله در عمق عقیده امت اسلامی است زیرا در این سرزمین قبله اول مسلمین قرار دارد.»
هنیه تصریح کرد: شهید رئیسی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کردند «مقاومت یک انتخاب استراتژیک است تا آزادی فلسطین را محقق کنیم. مقاومت در فلسطین سنگر اول جبهه مقاومت است. ما در جمهوری اسلامی ایران به حمایت خود از مقاومت ادامه می‌دهیم تا اهداف ملت فلسطین محقق شود.»
رئیس دفتر سیاسی حماس عنوان کرد: طوفان‌الاقصی زلزله‌ای بود که قلب رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد و یک تحول جهانی ایجاد کرد. ملت فلسطین این نبرد را تا آزادی کامل فلسطین ادامه خواهند داد.
هنیه تاکید کرد: بار دیگر می‌گوییم مطمئن هستیم جمهوری اسلامی به حمایت از ملت فلسطین توسط رهبر انقلاب و مسئولانش ادامه خواهد داد تا در بالای مسجدالاقصی پرچم پیروزی را برافرازیم.
بازتاب گسترده تشییع میلیونی شهدای خدمت در رسانه‌های جهان
مراسم تشییع شهدای خدمت و جهاد خبر اول دنیا شد. رسانه‌های معتبر جهانی نظیر رویترز، سی ان ان ترک، پخش زنده وبگاه انگلیسی ایندیپندنت، روسیا الیوم، الجزیره، المنار و المیادین، العربیه و الحدث از جمله رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بودند که مراسم وداع و تشییع میلیونی پیکر شهید آیت‌الله رئیسی و همراهانش را به طور زنده پوشش دادند.
همچنین، شبکه المسیره یمن، الجزیره، القدس‌العربی، روسیا الیوم، واع خبرگزاری رسمی عراق، سانا خبرگزاری رسمی سوری‌، شبکه الحره، اسکای نیوز به پوشش زنده این مراسم اقدام کردند.
«سیدالشهدای خدمت» 
داغ‌ترین هشتگ در شبکه اجتماعی ایکس شد
خبر دیگر اینکه، کاربران فضای مجازی از کشورهای مختلف جهان به ویژه کاربران فارس، عرب و انگلیسی زبان حزن و اندوه خود از فقدان رئیس‌جمهور ایران را به اشتراک گذاشته‌اند و هشتگ «سیدالشهدای خدمت» در کنار هشتگ Iran داغ‌ترین کلیدواژه شبکه اجتماعی ایکس در جهان 
شد.
گفتنی است، مردمان کشمیر در ماتم شهادت آیت‌الله رئیسی عزاداری کردند.
خبرنگار انگلیسی: 
رسانه‌های غربی درباره نامحبوب بودن رئیسی 
دروغ گفته‌اند؛ میلیون‌ها نفر 
در خیابان‌ها هستند
در همین شرایط، خبرنگار انگلیسی ریچارد مدهرست حضور گسترده و پرشور مردمی در مراسم یادبود شهدای خدمت در تهران را خط بطلانی بر دروغ‌های رسانه‌های غربی درباره رئیس‌جمهور محبوب ایران خواند.
به گزارش فارس، وی که در مراسم تشییع شهدای خدمت در تهران حضور داشت، خاطرنشان کرد: «آنچه رسانه‌های غربی درباره نامحبوب بودن رئیسی در ایران گفته‌اند، دروغ است. درگذشت او ضایعه‌ای برای همه جهان است.»
ریچارد مدهرست با انتشار تصاویری از حضور گسترده مردمی و با اشاره به حضور مقامات خارجی در مراسم تشییع شهید آیت‌الله رئیسی و همراهانش، درباره مشاهداتش نوشت: «در مراسم تشییع رئیس‌جمهور رئیسی در تهران حضور دارم. میلیون‌ها نفر در خیابان‌ها هستند.»
حمیدرضا غلامزاده، دیپلمات در صفحه شخصی خود نوشت: تعداد، سطح و نوع پیام‌های تسلیت و اعلام عزای عمومی و سکوت به احترام مقامات ایرانی در نوع خودش کم‌نظیر و کم‌سابقه است و نشانگر عملیِ اعتبار و ارتقای روابط و جایگاه بین‌المللی ایران 
است.
چه کشورهایی برای شهادت آیت‌الله رئیسی عزای عمومی اعلام کردند؟
به مناسبت شهادت آیت‌الله رئیسی و هیئت همراه در برخی کشورهای جهان به شرح زیر عزای عمومی اعلام شده است: ایران ۵ روز، سوریه ۳ روز، لبنان ۳ روز، تاجیکستان ۲ روز، عراق ۱ روز، هند ۱ روز، ترکیه ۱ روز، پاکستان ۱ روز، کوبا ۱ روز. گفتنی است، ‌جمعیتی که برای آنان عزای عمومی اعلام شده است در ۹ کشور بیش از یک میلیارد 
و ۸۰۰ میلیون نفر است. این جمعیت معادل ۲۳ درصد -یک چهارم- کل ساکنان کره زمین است.
شریعتمداری: آیت‌الله رئیسی طراز ریاست جمهوری را در انقلاب اسلامی ده‌ها رتبه بالاتر بردند
حسین شریعتمداری، مدیر مسئول کیهان در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله رئیسی و یارانش طی گفت‌وگویی بیان داشت: جایگاه آیت‌الله رئیسی را از عظمتی که در تشییع ایشان هست، می‌توان کشف کرد. 
وی با اشاره به دلدادگی مردم به شهید آیت‌الله رئیسی، ابراز داشت: از آن موقع که خبر سانحه رسید، همه دیدید که اشک‌ها به گونه‌ها دوید و همه نگران بودند. خبر شهادت ایشان هم که آمد، دیدید که یک دفعه همه جهان اسلام برانگیخته شد. شریعتمداری خاطرنشان کرد: آقای رئیسی طراز ریاست جمهوری را در انقلاب اسلامی ده‌ها رتبه بالاتر بردند.
تشییع پیکر شهید آیت‌الله رئیسی
 امروز در خراسان جنوبی و مشهد مقدس
لازم به ذکر است، پیکر شهید آیت‌الله رئیسی صبح امروز در خراسان جنوبی تشییع خواهد شد. پیکر رئیس‌جمهور کارآمد و مکتبی همچنین امروز در مشهد مقدس نیز تشییع و پیش از اذان مغرب در حرم مطهر امام علی ابن موسی الرضا (علیه‌السلام) تشییع می‌شود.