kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۸۳۹۲
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۸
گزارش خبری تحلیلی کیهان

پایگاه‌ها و پالایشگاه‌های اسرائیل زیر آتش مقاومت لبنان، یمن و عراق



سرویس خارجی-
روزهای گذشته نیز مواضع و تجهیزات رژیم آپارتاید اسرائیل و حامی اصلی آن، آمریکا، زیر آتش سنگین و همزمان مقاومت لبنان، عراق و یمن بوده است.
همزمان با حملات صهیونیست‌ها در باریکه غزه و رفح، محور مقاومت مواضع و تجهیزات این رژیم و همچنین تجهیزات و پایگاه‌های آمریکا در منطقه را با موشک، پهپاد و راکت هدف قرار می‌دهد. علی‌رغم همه تهدیدات کوچک‌ترین خللی در حملات شاخه‌های مختلف مقاومت در حمایت از مقاومت فلسطین رخ نداده است.
پایگاه‌های اسرائیلی زیر آتش حزب‌الله
حزب‌الله از شلیک بیش از ۶۰ راکت کاتیوشا به مواضع نظامی رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین خبر داد. حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که در راستای حمایت از ملت فلسطین در نوار غزه و مقاومت دلیرانه آنها و در پاسخ به تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی به منطقه «بقاع» مجاهدان مقاومت اسلامی، با حدود ۶۰ راکت کاتیوشا، مقر فرماندهی تیپ ۲۱۰ رژیم صهیونیستی در «نفح»، پادگان پدافند هوائی در «کیلع» و مقر توپخانه در «یوآو» را هدف قرار دادند. خبرنگار شبکه خبری المیادین در جنوب لبنان نیز گزارش داد که توپخانه رژیم صهیونیستی اطراف «کفرشوبا» را هدف قرار داد. پیش‌تر ارتش رژیم صهیونیستی از شلیک ۲ موشک از لبنان به سمت شهرک «متات» در جلیل الاعلی خبر داد. منابع خبری اعلام کرند که آژیرهای خطر در مناطق شمالی فلسطین اشغالی به دلیل شلیک موشک از لبنان به صدا درآمد. خبرنگار شبکه خبری الجزیره گزارش داد که یک فروند هواپیمای متعلق به رژیم صهیونیستی بازار اردوگاه «جبالیا» را با ۲ موشک هدف قرار داد. مقاومت لبنان پنجشنبه نیز اعلام کرد: با حملات پهپادی تاسیسات صنعتی وابسته به وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در کریات شمونا را هدف قرار داده است. رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند: روز پنجشنبه حزب‌الله لبنان ۲۰۰ موشک به شمال اراضی اشغالی شلیک کرد که از آغاز تبادل آتش میان دو طرف یک رقم بی‌سابقه بوده است.
مقاومت لبنان اعلام کرد: مبارزان مقاومت در راستای حمایت از ملت پایدار فلسطین در نوار غزه و پشتیبانی از مقاومت جسور و پاسخ به جنایت‌های دشمن صهیونیستی در اطراف شهرک قانا روز جمعه حمله هوائی را با چندین پهپاد به مقر فرماندهی گردان توپخانه ۴۱۱ در جعتون انجام داده و چادرهای استقرار افسران و سربازان دشمن صهیونیستی را هدف قرار دادند که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از آنها شد. پیش از این کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد: حزب‌الله لبنان چندین پهپاد را به سمت منطقه نهاریا در الجلیل الاعلی در شمال اراضی اشغالی شلیک کرد. منابع نیز اعلام کردند چندین موشک از جنوب لبنان به سمت پایگاه‌های صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی شلیک شد. همچنین ‌رسانه‌های عبری از شلیک حداقل ۸۰ راکت به سمت مواضع رژیم صهیونیستی در جولان اشغالی سوریه خبر می‌دهند.
از طرف دیگر، منابع لبنانی از حمله رژیم صهیونیستی به مناطقی در جنوب لبنان خبر دادند. به گزارش ایسنا، منابع لبنانی اعلام کردند: رژیم اشغالگر صهیونیستی حملات همزمانی را علیه شهرک النجاریه در شهرستان صیدا در جنوب لبنان انجام داد. طبق گزارش المیادین، در این حمله یک نفر شهید و ۲ نفر زخمی شدند. رسانه عبری: «در نتیجه حملات حزب‌‌الله، یک پایگاه نظامی در جولان دچار آتش‌سوزی شد.» در واقع، بر اثر اصابت سنگین راکت‌های حزب‌الله در جولان اشغالی، پایگاه نظامی «تسنوبار» دچار آتش‌سوزی شده است. باید توجه داشت در خبرهای اخیر، این خبر که «پهپاد موشک‌انداز حزب‌الله وارد عرصه نبرد شد» قابل‌توجه بوده است. روزنامه یدیعوت آحارونوت نیز در گزارشی درباره حمله اخیر پهپادهای حزب‌الله به عمق مواضع ارتش اسرائیل در شمال فلسطین نوشت: «حزب‌الله با یک پهپاد انتحاری به سایت مهم جاسوسی در نزدیک طبریا حمله کرد و خسارات جدی به آن وارد کرد.»
حملات دقیق مقاومت عراق 
از طرف دیگر، مقاومت اسلامی عراق بامداد پنجشنبه از حمله پهپادی به پالایشگاه نفت رژیم صهیونیستی در حیفا خبر داد. به گزارش ایسنا، مقاومت اسلامی عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: مجاهدان ما با پهپاد پالایشگاه نفتی متعلق به اسرائیل در حیفا را هدف قرار دادند. براساس گزارش شبکه خبری المیادین، مقاومت اسلامی عراق در این بیانیه همچنین تاکید کرد که به حملات خود علیه مواضع رژیم صهیونیستی تا زمان توقف جنایاتش در حق فلسطینیان ادامه می‌دهد. همچنین مقاومت عراق اعلام کرد: یک هدف حیاتی را در ایلات واقع در اراضی اشغالی با پهپاد مورد حمله قرار داده است. به گزارش ایسنا، مقاومت عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: مبارزان مقاومت روز جمعه هدف حیاتی را با پهپاد در ایلات مورد حمله قرار دادند و به حملات خود علیه مقرهای دشمنان ادامه خواهند داد.
صید بزرگ انصارالله!
اما خبر دیگر آنکه «یحیی سریع»، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن، در بیانیه‌ای اعلام کرد که پدافند هوائی این کشور توانست پهپاد آمریکایی «ام.کیو۹» را سرنگون کند؛ پیش‌تر نیز انصارالله چنین شکاری داشته است. وی گفت که این پهپاد در حال انجام عملیات خصمانه در حریم هوائی استان مأرب یمن بود. یحیی سریع تاکید کرد: از زمان آغاز نبرد فتح موعود و جهاد مقدس در حمایت از غزه، این چهارمین پهپادی است که سرنگون کردیم. سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن گفت که این پهپاد آمریکایی با موشک زمین به هوای ساخت داخل هدف قرار گرفت و ویدیو‌هایی از این عملیات منتشر خواهد شد. وی در پایان تاکید کرد که نیرو‌های مسلح یمن در تمامی سطوح زمینی، دریایی و هوائی آمادگی کامل دارند و تمام تلاش‌های دشمن با شکست مواجه خواهد شد.
راهپیمایی میلیونی مردم یمن
مردم یمن روز جمعه هم همانند جمعه‌های قبل راهپیمایی میلیونی خود را در حمایت از ملت و مقاومت فلسطین برگزار کردند. استان صعده در یمن شاهد تظاهرات میلیونی در حمایت از ملت فلسطین بود. طبق گزارش شبکه المسیره یمن، تظاهرکنندگان ضمن حمل پرچم‌های یمن و فلسطین جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه را محکوم کرده و خواهان تحریم تولیدات آمریکا و رژیم صهیونیستی شدند. آنها همبستگی خود را با ملت مظلوم فلسطین در غزه که در معرض نسل‌کشی توسط آمریکا و صهیونیست‌ها هستند و در سایه سکوت جهان عربی و اسلامی با جنایت‌هایی شنیع و جنگ پاک‌سازی نژادی رو‌به‌رو هستند، اعلام کردند.
سخنرانی رهبر انصارالله
«عبدالملک الحوثی»، رهبر انصارالله یمن، گفت: آمریکا به ساخت بمب‌های با تخریب بالا در مناطق شهری اهتمام زیادی داشته است، آمریکایی‌ها از ابتدا، سلاح‌های خود را به‌گونه‌ای ساختند که به صورت جمعی ساکنان یک شهر را از پای درآورد. راهبرد و تاکتیک آمریکا، هدف قرار دادن غیرنظامیان است. آمریکایی‌ها حتی حمله به رفح را نیز طراحی کردند و در این زمینه، از اسرائیل هر حمایتی کردند. غرب نه فقط در برابر جنایات ددمنشانه اسرائیلی نایستاد؛ بلکه از آن حمایت کرد. آمریکایی‌ها این طرح را ترتیب دادند که گذرگاه «اسرائیل» و شهر رفح را هدف قرار دهند و از ورود کمک‌ها به غزه برای گرسنگی دادن به مردم فلسطین جلوگیری کنند. هزاران خانواده فلسطینی بارها و بارها در شرایط سخت و خطرناک آواره می‌شوند و رنجی را متحمل می‌شوند که دشمن باعث آن است. بسیاری از خانواده‌های فلسطینی از ابتدای جنگ غزه تاکنون بیش از ۵ بار آواره شده‌اند.
او افزود: نیروهای اشغالگر در کمین هستند و فلسطینی‌های آواره از رفح را هدف قرار می‌دهند. کوتاهی اعراب باعث شد «اسرائیل»، قدس و بقیه مناطق فلسطین را اشغال کند. هر اقدامی که برای اشغال فلسطین و اسکان یهودیان در آنجا انجام می‌شد با سهل‌انگاری کشورهای عربی و اسلامی مواجه شد. یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که برخی از آنها با سهل‌انگاری و برخی دیگر به دلیل همدستی رخ داده، عدم وجود رویدادهای مربوط به روزهای اشغال فلسطین در برنامه‌های درسی مدارس است.
رهبرانصارالله یمن تصریح کرد: جنایات اشغال فلسطین، نسل‌کشی و بزرگ‌ترین فرآیند پاک‌سازی قومی در قرن بیستم مایه ننگ انگلیس و آمریکاست. شرم بر سازمان ملل به‌خاطر پذیرش «اسرائیل» به عنوان عضو. آنچه مسلمانان را به فلسطین پیوند می‌دهد، این است که فلسطین بخشی از ملت و وجود مقدسات مسلمانان در آن است. آمریکایی‌ها، اسرائیلی‌ها و کسانی که همراه‌شان هستند، سعی می‌کنند به اعراب بگویند که مسئله فلسطین، مسئله ایران است و موضوع آنها نیست اما اعراب نشان دادند که مسئله فلسطین مسئله آنهاست و نقش جمهوری اسلامی ایران نقش حمایتی است.
وی همچنین خبر داد که عملیات انجام شده علیه دشمن بالغ بر ۴۰ عملیات بوده است. عملیات یمنی‌ها علیه کشتی‌ها در دریای سرخ به ۱۰۰ عملیات رسیده و در این هفته، جبهه لبنان عملیات مؤثر بسیاری علیه دشمن صهیونیستی انجام داد. عملیات دریای مدیترانه را با دو عملیات آغاز کردیم. تغییر مسیر کشتی‌های دشمن سهم بسزایی در تقویت توانمندی‌های ما و برد موشک‌های ما دارد. برای تقویت مرحله چهارم و آمادگی برای آنچه بعد از آن در مرحله پنجم و مراحل دیگر خواهد آمد، از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد. به دنبال تقویت مرحله چهارم از نظر شتاب و قدرت ضربات هستیم.