kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۸۳۸۹
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۸
کیهان بررسی می‌کند

جبالیا، گورستان سربازان اسرائیل؛ حتی یک گردان حماس هم از بین نرفته است



سرویس خارجی-
بنابر اعلام شبکه تلویزیونی الجزیره، اردوگاه «جبالیا» و منطقه «الزیتون» واقع در شمال غزه- که صهیونیست‌ها ماه‌ها پیش گفته بودند، به طور کامل در اختیارش گرفته‌اند- به گورستان نظامیان صهیونیست تبدیل شده است. جنوب غزه یعنی در «رفح» نیز اوضاع برای صهیونیست‌ها بهتر از جبالیا و الزیتون نیست.
خبرهای خیره‌کننده‌ای از غزه منتشر می‌شود. هم راجع به «میادین» جنگ و هم تبعات و اثرات این وضع در سرزمین‌های اشغالی و کابینه نتانیاهو. صهیونیست‌ها از جمله شخص نتانیاهو مدت‌ها پیش گفته بودند، از 24 گردان حماس، 20 گردان را نابود کرده‌اند و 4 گردان دیگر را هم به‌زودی نابود خواهند کرد. رسانه‌های نزدیک به او نیز به صورت گسترده به بازتاب چنین مواضعی می‌پرداختند. اما تحولات بعدی نشان می‌داد، اظهارات آنها با واقعیت فرسنگ‌ها فاصله دارد. همین امر بارها باعث اعتراض کارشناسان، رسانه‌ها و بعضاً حتی مقامات این رژیم شد. آنها بارها گفته‌اند، آنچه نتانیاهو می‌گوید، با آنچه در واقع امر دیده می‌شود، متفاوت است لذا، بی‌اعتمادی به این موجود منفور، در خود سرزمین‌های اشغالی نیز به اوج خود رسیده است.
ماجرا مربوط می‌شود به حدود 4 روز پیش و زمانی که اعلام شد، در شمال غزه- جایی که گفته می‌شد در تصرف کامل صهیونیست‌هاست- طی چند عملیات، ده‌ها نظامی صهیونیست کشته یا زخمی شده‌اند و حملات موشکی از این ناحیه به سرزمین‌های اشغالی نیز از سر گرفته شده است. این تحولات باعث شد رسانه‌ها و کارشناسان همین رژیم به این نتیجه برسند که، حماس خود را احیا و بازسازی کرده است. کار به جایی رسید که «امیت هالیوی» نماینده کنست(پارلمان رژیم صهیونیستی) از حزب لیکود طی اظهاراتی در شبکه 14 این رژیم با خشم اعتراف کند «تمام 24 گردان جنبش حماس سالم مانده و هیچ‌کدام از آنها نابود نشده است. همه این گردان‌ها فعال و در حال حمله هستند... به ما دروغ گفتند که آنها را نابود کرده‌ایم.»
الجزیره: این‌جا گورستان سربازان اسرائیلی شده است
شبکه تلویزیونی «الجزیره» در این‌باره سراغ ژنرال بازنشسته «فایز الدویری» رفت و از او درباره تلفات این روزهای رژیم صهیونیستی در جبالیا این‌گونه پرسید: «از اظهارات قسام می‌پرسم. موضوع کشته شدن 12 نظامی اسرائیلی و عقب‌نشینی تجهیزات آنها با پوشش هوائی است. تحلیل شما از این خبرها چیست؟» و این ژنرال کهنه‌کار این طور پاسخ داد: «اولاً این روزها می‌توان جبالیا را به شکل استعاری گورستان مهاجمان نام گذاشت. اتفاقات رخ داده در اردوگاه جبالیا طی سه چهار روز گذشته، موضوعی فراتر از حد تصور درخصوص عملکرد خوب مقاومت حتی در رفح و توانایی آن در تحمیل بیشترین آسیب ممکن است. بنابراین وقتی اخبار دو روز پیش درباره آسیب 50 عنصر ارتش اشغالگر، و همین دیروز 28 نفر و اکنون کشته شدن 12 نفر سرباز است، این نشان‌دهنده شدت نبرد و شایستگی مقاومت در مدیریت جنگ است....» همزمان «آویگدور لیبرمن»، وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد: «... نتانیاهو هیچ برنامه‌ای برای جنگ ندارد. او سردرگم است... او باعث ایجاد شکاف بزرگی در جامعه شده است... یحیی سنوار و حماس از تونل، بهتر از نتانیاهو جنگ را اداره می‌کنند.» یدیعوت آحارونوت هم دیروز به نقل از مقامات نظامی رژیم صهیونیستی نوشت: نبرد در جبالیا بسیار سخت و از 7 اکتبر بی‌سابقه است.
وال‌استریت‌ژورنال: حماس شکست نخورده است
روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال نیز با توجه به تحولات غزه نتیجه گرفته است که «حماس با شکست فاصله زیادی دارد.» طبق تحلیل ستون‌نویس این روزنامه از 7 ماه جنگ در غزه «حماس همچنان استوار است و با خساراتی که به صفوف نیروهای اسرائیل وارد می‌کند، این نگرانی را در اسرائیل ایجاد کرده که برای همیشه این جنگ ادامه پیدا کند.» کانال تلگرامی «مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین» نیز آمار اعلامی ارتش رژیم صهیونیستی از تلفات نظامیان خود طی همین ماه میلادی را که امروز هجدهم آن است، اعلام کرده است. این در حالی است که قطعاً شمار تلفات این رژیم بسیار فراتر از اعداد اعلامی است. طبق این گزارش تلفات ارتش رژیم صهیونیستی از اول ماه مه (12 اردیبهشت) تا 16 مه (27 اردیبهشت) 20 کشته است.  
گاف مرگبار!
از آن‌سو «دانیل هاگاری» سخنگوی ارتش اسرائیل، از گاف مرگبار نظامیان این رژیم در جبالیا خبر داد. این صهیونیست می‌گوید: «بعد از انجام تحقیقات اولیه روشن شد، نیروهای ما با تانک به ساختمانی شلیک کرده‌اند که تعدادی از سربازان ارتش در آن حضور داشتند، این حمله و اتفاق بسیار بد به دلیل تشخیص اشتباه صورت گرفت...» این سوتی باعث مرگ دست‌کم 5 صهیونیست شده است. یائیر لاپید در این‌باره گفت: «این 5 سرباز قهرمان در جبالیا کشته شدند، جبالیا همان جایی است که پنج ماه پیش گفتیم آنجا را با موفقیت اشغال کرده‌ایم اما به خاطر عدم تصمیم‌گیری مناسب [از جانب نتانیاهو] برای حکومت جایگزین، دوباره مجبور شده‌ایم به آنجا برگردیم زیرا حماس همواره برمی‌گردد.»
دعوا در کابینه!
این ضربات و تلفات اثرات خود را در کابینه رژیم صهیونیستی هم گذاشته است. روزنامه عبری «معاریو» در این‌باره نوشته است: «بنیامین نتانیاهو و ایتمار بن‌گویر طی جلسه کابینه، درگیری لفظی شدیدی با یکدیگر داشته‌اند.» رادیو سراسری رژیم اسرائیل هم اعلام کرده، پس از اینکه یوآف گالانت در هنگام سخنرانی بن‌گویر از جلسه خارج شده، وزیر امنیت داخلی اسرائیل از نخست‌وزیر خواسته تا او را برکنار کند...» تحولات غزه و عبور کمک‌های بشردوستانه به غزه، از جمله دلایل این درگیری بوده است. وقتی نتانیاهو و سایر اعضای کابینه در حال جنگ و دعوا بودند، رادیو ارتش رژیم اسرائیل گزارش داد: یک جنگنده این رژیم به اشتباه بمبی نیم‌تنی در شهرک اسرائیلی «یاتید» در اطراف غزه رها کرده است! این بمب منفجر نشده و نیروهای صهیونیست برای خنثی کردن آن وارد منطقه شده‌اند.
نشست سران کشورهای عربی در بحرین
از سوی دیگر روز پنجشنبه‌ای که گذشت، سی‌وسومین نشست عادی شورای اتحادیه عرب در منامه پایتخت بحرین با حضور تعدادی از سران عرب و مهمانان خارجی برگزار شد. موضوع فلسطین در صدر دستورکار سران کشورهای عربی در ادامه تشدید تنش‌های اسرائیلی در غزه قرار داشت. وزیر خارجه بحرین گفته بود که کشورش ابتکارات متعددی را برای رهبران عرب ارائه کرده است تا در این اجلاس اتخاذ کنند. پیوستن کارکنان اداری برخی دانشگاه‌های آمریکا به دانشجویان و اساتید معترض، دستگیری اساتید دانشگاه کالیفرنیا، سرکوب خشن معترضان به جنایات اسرائیل در بلژیک و ادامه اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا، از دیگر خبرهای مرتبط با غزه است. تیم حقوقی آفریقای‌جنوبی اما پس از جلسه دادگاه لاهه تاکید کردند که «اسرائیلی‌ها مرتکب نسل‌کشی و جنایات جنگی در غزه شده‌اند...درخواست ما از دیوان برای توقف این نسل‌کشی و حمله به رفح به این خاطر نیست که ما متحد حماس هستیم، بلکه با هدف اجرای حقوق و قوانین بین‌الملل است.» گفتنی است فیفا نیز حاضر نشد تیم فوتبال این رژیم را به دلیل کشتن 99 فوتبالیست فلسطینی، تعلیق کند! و بررسی آن را به آینده موکول کرد! در حالی که در تعلیق تمام تیم‌های ورزشی روسیه به دلیل جنگ اوکراین، لحظه‌ای تردید نکرد!