kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۷۷۵۳
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۵

نوبل ایرانی برگزار شد

 

آیین اختتامیه شصت و دومین دوره «جایزه البرز»(مشهور به نوبل ایرانی) با معرفی و تجلیل از نخبگان علمی، حوزوی و دانشگاهی منتخب برگزار شد.
به گزارش خبرنگار کیهان، در آئین پایانی شصت و دومین جایزه البرز که عصر دوشنبه در تالار همایش‌های صداوسیما برگزار شد، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، حجت‌الاسلام مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف، حجت‌الاسلام مهدی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و جمعی از نخبگان و محققین و اهالی رسانه حضور داشتند.
در این مراسم، زلفی‌گل با بیان اینکه جایزه البرز در راستای جهاد ‌امیدآفرینی و هویت‌سازی است، تأکید کرد: امروز کشور نیاز به ‌امید و تقویت هویت ملی دارد و خوشبختانه اتفاقات خوبی در حال وقوع است؛ همان اتفاقی که در وعده صادق رخ داد این ‌امید و هویت ملی را افزایش و نشان داد با تکیه بر دانش بومی می‌توان از کیان و ناموس کشور دفاع کرد. دانش اقتدارآفرین منجر به عملیات «وعده صادق» شد، وعده صادق ثابت کرد هر جا برای علم و فناوری سرمایه‌گذاری کنیم برای ما مزیت‌های جدید ایجاد می‌کند.
خاموشی نیز با تأکید بر اینکه «با علم برای خدا امروز به جایی رسیده‌ایم که دیگر آمریکا نمی‌تواند هر غلطی خواست، بکند»، بیان کرد: مقام معظم رهبری بیش از دو دهه است که ندای «العلم سلطان» را سر داده‌اند، چون ‌ایشان مختصات مسیر توسعه را به خوبی شناخته‌اند.
سیدسلمان سیدافقهی، قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان نیز در این مراسم با بیان اینکه «عملیات وعده صادق خروجی نخبگی و علم ذیل پرچم توحید است»، گفت: نخبه تراز کسی است که نقش خود را در وادی جدال تمدنی فهم کند. خط امام و رهبری پیام خود را به منطقه صادر کرده و جریان مقاومت در کشور‌های مختلف پیام انقلاب را گرفته‌اند و برای آرمان کرامت انسانی مجری و مروج آن هستند.
رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز بیان کرد: ما با مراکز بومی فناوری توسط مدافعان وطن و مدیریت راهبردی دانشی که با حمایت رهبری تولید شده معادلات و محاسبات را تغییر دادیم به گونه‌ای که بزرگان سیاست و علم به تغییر موازنه قدرت و چرخش قدرت اعتراف و اذعان دارند.
در ابتدای این مراسم، حیدر ارشدی مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز، این جایزه را برخاسته از ایمان دانست و تصریح کرد: بیش از شش دهه از پایه‌گذاری جایزه نوبل ایرانی به اسم «جایزه البرز» می‌گذرد و تا امروز
چند هزار نفر از نخبگان و پژوهندگان علم را تحت پوشش حمایتی قرار داده و فضای رشد را به آن‌ها هدیه داده است.
گفتنی است، در این مراسم از دکتر «حسین بلندی»، پدر ماهواره ایران، دانشمند علوم مهندسی، استادتمام مهندسی برق در دانشگاه علم و صنعت، مدیریت پروژه طراحی و ساخت ماهواره‌های «نوید»، «مبین»، «تدبیر» و «ظفر»، دکتر «شمس‌السادات زاهدی»، نخستین بانوی ایرانی دارای مدرک دکترای مدیریت، دانشمند برتر عرصه علوم انسانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی(ره)، مؤلف ۲۰ کتاب و نویسنده بیش از ۲۰۰ مقاله داخلی و بین‌المللی، «مسعود صلواتی نیاسری»، چهره برجسته نانوی ایران، عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان، جزء دانشمندان برتر جهان در رشته مواد و مهندسی شیمی استاد نمونه کشوری و...‌، «سید علی ملک‌حسینی» پدر پیوند کبد خاورمیانه، استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی شیراز و چهره ماندگار پزشکی و دکتر ‌امیر آبان به عنوان دانشمند جوان، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکترای ژنتیک انسانی و جزء فهرست دانشمندان ۱ درصد جهان پنج نفری بودند که در بخش دانشمندان مورد تقدیر قرار گرفتند. در ادامه نیز از ۱۰ مخترع و فناور، هفت طلبه علوم دینی و ۴۰ دانشجوی علوم پزشکی، علوم پایه، علوم انسانی، علوم فنی و مهندسی، کشاورزی و هنر تقدیر به عمل آمد.