صرفهجویی ارزی 33 درصدی با تولید بنزین از متانول
طبق گزارشهای کارشناسی، تولید هر لیتر بنزین از متانول نسبت به واردات هر لیتر بنزین، «یکسوم» هزینه دولت را کاهش میدهد.
به گزارش فارس، تبدیل مستقیم متانول به بنزین در واحدهای MTG (تبدیل مستقیم) طرحی است که هم از ارزانفروشی محصول نیمهخام متانول توسط پتروشیمیهای ایران جلوگیری میکند و هم در رفع ناترازی بنزین میتواند عرضه را افزایش دهد.
طبق گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، متانولی تولیدی از خوراک گاز در 12 سال گذشته به جای ارزشافزوده، ارزش کاسته ایجاد کرده و کشور
یک میلیارد و 700 میلیون دلار درآمد کمتری نسبت به صادرات گاز بهدست آورده و حال قرار است از این ماده کمارزش، بنزین تولید شود.
طبق گزارشهای کارشناسی، در پتروپالایشگاه شهیدسلیمانی، ساخت سه واحد MTG با خوراک
یک میلیون و 650 هزار تنی متانول برای هر واحد، روزانه هشت میلیون لیتر بنزین تولید میکند.
اما در مقایسه، مدت زمان ساخت این واحد نسبت به پتروپالایشگاه، به میزان یکچهارم کمتر یعنی معادل دو سال و سرمایهگذاری لازم به کمتر از یکدهم معادل یک میلیارد دلار کاهش مییابد.
جواد اوجی، وزیر نفت نیز هفته گذشته اعلام کرد که تفاهمنامههای خوبی با پتروشیمیهای متانولساز امضا شده تا بخشی از تولید متانول کشور به سمت تولید بنزین سوق داده شود. اتفاقی که میتواند به رفع ناترازی بنزین کمک کند. طبق محاسبات، تولید هر لیتر بنزین از متانول نسبت به واردات هر لیتر بنزین، هزینه دولت را «یکسوم» کاهش میدهد.
همچنین بنزین تولیدی از متانول کاملا با «بنزین پتروشیمیها» متفاوت است زیرا بنزین پتروشیمی در واحدهای آروماتیکی تولید میشد، درحالیکه تولید بنزین از متانول در واحدی با فرآیند و کاتالیست متفاوت انجام میشود. بنزین تولیدی از متانول دارای کیفیت بالا، نزدیک به بنزین یورو ۵ و بدون سولفور است.
عدد اکتان این بنزین ۹۳ و بدون آلایندگی است
«محسن صالحی»، کارشناس حوزه انرژی هم در گفتوگو با شانا با بیان اینکه فرآیند تولید بنزین از متانول با تولید «بنزین پتروشیمی» متفاوت است، گفت: عدد اکتان این بنزین ۹۳ و بدون آلایندگی است. سرمایه مورد نیاز یک واحد MTG با ظرفیت تولید ۶۸۰ هزار تن بنزین، حدود ۳۳۰ میلیون دلار و دوره ساخت آن نسبت به پالایشگاههای عظیم کوتاهتر است و نرخ بازگشت سرمایه ۲۳ درصدی برای واحدهای MTG با احتساب تخفیف خوراک برآورد میشود.
وی با بیان اینکه حدود ۲۵ درصد متانول در دنیا در زنجیره سوخت استفاده میشود، گفت: این قضیه در کشورهای مختلف دنیا با توجه به سیاستهای هر کشور متغیر است. برای نمونه، در چین، با توجه به پایینبودن قیمت تمامشده تولید متانول از زغالسنگ، متانول به بنزین تبدیل میشود. اما کشورهایی مثل آمریکا به دلیل سبد سوخترسانی متفاوت، بهسمت تولید بنزین از متانول حرکت نکردهاند.
صالحی ادامه داد: آینده بازار متانول، با توجه به افزایش ظرفیت تولید متانول در چین و آمریکا و دیگر کشورهای جهان آینده درخشانی نیست و براساس پیشبینیها، در سالهای آینده شاهد افزایش قیمت متانول در جهان نخواهیم بود. از طرفی، بیشتر واحدهای متانولی ایران متعلق به صندوقهای بازنشستگی و هلدینگها هستند و باید فعالیت اقتصادی داشته باشند.
این کارشناس در نهایت تصریح کرد: هماکنون مجتمعهای پتروشیمی ایران نیز در صادرات با هم رقابت دارند و این موضوع بر قیمت فروش بسیار تأثیرگذار است. بنابراین برآورد میشود با کاهش عرضه حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد متانول تولیدی ایران به چین و تبدیل آن به بنزین، دامپینگ قیمت از سمت چین و رقابت داخلی بین واحدها تا حدودی کنترل شود یا حتی بتوان به بازارهای دیگر نیز ورود کرد.