kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۷۶۳۲
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۶

فیلم و سریال درباره فردوسی تولید می‌شود (اخبار ادبی و هنری)

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی از تولید فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی با موضوع فردوسی، در آینده نزدیک خبر داد.
 
 
 
به گزارش خبرنگار کیهان، نشست خبری هفته بزرگداشت فردوسی با حضور محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، سعدخان رئیس مؤسسه فرهنگی اکو‌، محمد حسین‌زاده مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سیدجواد موسوی میراث فرهنگی و گردشگری استان خراسان رضوی و نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار شد. محمود شالویی در این نشست گفت: یکی از محورهای مهم در دولت مردمی، توجه به مفاخر، فرزانگان و فرهیختگان ایران اسلامی است. به همین دلیل هم وزارت فرهنگ، آئین‌های بزرگداشت این مفاخر را از یک روز به یک هفته تا 10 روز افزایش یافته است. وی با بیان اینکه حکیم فردوسی نقشی محوری و مهم در فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی داشته و شاهنامه او سندی گواه و صادق از عظمت زبان و ادب فارسی است، ادامه داد: در راستای برگزاری باشکوه آیین‌های روز و هفته بزرگداشت حکیم فردوسی، تعداد زیادی از نهادهای فرهنگی و هنری کشور از جمله وزارتخانه‌های فرهنگ و میراث فرهنگی، رسانه ملی، شهرداری و شورای اسلامی مشهد مقدس، ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور، دانشگاه‌های مشهد و فردوسی، وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مؤسسه فرهنگی اکو و سفارت هندوستان در ایران همکاری و مساعدت ویژه‌ای را مبذول نموده‌اند.
شالویی از تشکیل کارگروه حکیم طوس و در دستور کار قرار گرفتن راه‌اندازی بنای فردوسی خبر داد و درباره برنامه‌های بزرگداشت فردوسی، توضیحاتی داد. رئیس کارگروه حکیم طوس در ادامه سخنان خود با اشاره به بخشی از فعالیت‌های هفته بزرگداشت فردوسی گفت: از روز 21 اردیبهشت برنامه‌های هفته بزرگداشت آغاز می‌شود و با همکاری شهرداری و شورای اسلامی مشهد مقدس، منادیان و جارچیانِ شاهنامه، مردم را با اشعار این حکیم و رویدادهای این هفته فرهنگی آشنا می‌کنند. سپس اولین برنامه رسمی با همکاری وزارت میراث فرهنگی در 24 اردیبهشت برگزار می‌شود و در ادامه در 25 اردیبهشت‌ماه، در نوبت صبح در دانشگاه مشهد نشست‌های تخصصی و بعدازظهر همان روز در جوار آرامگاه فردوسی، برنامه‌های متنوعی برگزار خواهد شد. روز 26 اردیبهشت‌ماه نیز در دو نوبت صبح و عصر در دانشگاه فردوسی مشهد، همایش علمی با ارائه 40 سخنرانی و مقاله تخصصی برگزار می‌گردد و در روز 27 اردیبهشت نیز، نشست بین‌المللی با حضور اندیشمندان جهانی در فضای مجازی ساماندهی و اجرا خواهد شد. مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان از برنامه‌ریزی برای تولید آثار سینمایی و تلویزیونی با موضوع مفاخر فرهنگی ایران اسلامی، ازجمله فردوسی خبر داد. حسین‌زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز گفت: امسال و در هفته بزرگداشت حکیم فردوسی چند فعالیت ویژه انجام خواهد شد که از جمله آنها اعطای نشان فردوسی به حماسه‌سرایان، حماسه‌پژوهان و حماسه‌آفرینان است. همچنین نشست‌های تخصصی مختلف با همکاری دانشگاه‌های استان در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.
در ادامه این نشست، سعدخان رئیس مؤسسه فرهنگی اکو گفت: از سال گذشته مؤسسه فرهنگی اکو همکاری ویژه‌ای با انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در تجلیل از مفاخر و مشاهیر کشورهای عضو دارد که چندی پیش بخشی از آن در هفته بزرگداشت سعدی به منصه ظهور رسید. در ادامه این همکاری، مؤسسه در کشورهای پاکستان، آذربایجان، افغانستان و سایر کشورهای فارسی‌ زبان عضو اکو، رویدادهای مرتبط با بزرگداشت فردوسی را ساماندهی خواهد کرد.