kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۶۵۴۱
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۸

بهترین مستند جشنواره فجر رونمایی شد(اخبار ادبی و هنری)

مراسم رونمایی فیلم مستند «قوی‌دل» به کارگردانی علی فراهانی صدر و تهیه‌کنندگی سعید الهی توسط گروه سینمایی «هنروتجربه» با حضور سازندگان اثر، هنرمندان سینما و اهالی رسانه در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد. 
 
 
 
مستند «قوی‌دل» نگاهی به زندگی احمد قویدل همراه با واکاوی پرونده قضائی هموفیلی و مبتلایان به ایدز در اثر ورود خون‌های آلوده از فرانسه است. این مستند، به نقش مؤثر روزنامه کیهان در افشاگری پرونده ورود خون‌های آلوده و نجات قربانیان نیز می‌پردازد.
در ابتدای مراسم، محدثه واعظی‌پور مدیر روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، با بیان اینکه مستند «قوی‌دل» از تولیدات شاخص مرکز گسترش در سال ۱۴۰۲ بوده است، گفت: پس از موفقیت در جشنواره «سینماحقیقت» مستند «قوی‌دل» به جشنواره فجر رفت و سیمرغ بلورین را نیز دریافت کرد و حالا در فروردین ۱۴۰۳ شاهد آغاز اکران این فیلم در سینماهای «هنر و تجربه» هستیم.برای هنردوستانی که سینمایی متفاوت، تجارب هیجان‌انگیز و فیلم‌های اجتماعی را دوست دارند «قوی‌دل» یک تجربه جذاب خواهد بود همین‌طور کسانی که ممکن است فیلم‌های داستانی آنها را خسته کرده باشد با فضای تازه‌ای در این فیلم مواجه می‌شوند.
سعید الهی تهیه‌کننده مستند «قوی‌دل» نیز گفت: فیلم‌های مستند فیلم‌های بسیار مظلوم و مهجوری هستند و امکان اکران و نمایش در سراسر کشور را ندارند مگر اینکه از طرف گروه سینمایی «هنر و تجربه» بتوانند به این مسیر راه یابند. در این‌جا لازم می‌بینم که از جوان بسیار مستعد و خلاقی که اگر نبود قطعاً فیلم «قوی‌دل» با این کیفیت ساخته نمی‌شد، تشکر کنم. علی فراهانی صدر که از جوان‌های بسیار خلاق دهه هفتادی است که هم من به او اعتماد کردم و هم او به من و این ارتباط متقابل باعث شد که یک فیلم خوب ساخته شود.
وی توضیح داد: دوست دارم به یک نکته مهم اشاره کنم و آن این است که فیلم «قوی‌دل» جوایز سه رأس یک مثلث را به خود اختصاص داده است مثلثی که مخاطب عام، متخصصین و داوران و در آخر حاکمیت سه راس آن را تشکیل می‌دهند. این مسئله بسیار مهمی است که من بارها حتی در جشنواره فیلم فجر و «سینماحقیقت» نیز بدان اشاره کرده‌ام که فیلم «قوی‌دل» جزو معدود فیلم‌هایی است که توانسته‌اند این سه جایزه را کسب کنند. جوایزی شامل جایزه ویژه تماشاگران که نشان می‌دهد مخاطب عام، مخاطب خاص، فرهیختگان، اندیشمندان و اقشار عادی این فیلم را کاملاً پسندیدند، جایزه ویژه هیئت داوران که به عنوان کارشناس و متخصصین امر اثر را ارزیابی می‌کنند و جایزه سوم که از بخش شهید آوینی «سینماحقیقت» دریافت کرد.
احمد قویدل، راوی و شخصیت محوری این مستند نیز گفت: من نزدیک ۲۰ سال درگیر این پرونده بودم، چند مستند بر اساس آن ساخته شد ولی همه این مستندها حالت گزارشی پیدا کردند و مهر من روی همه آنها بود و روایتگری‌ام بر اثر غالب شده بود. اما آقای فراهانی با دقت و ظرافت وارد برخی از لایه‌های زندگی ما شدند و فیلم را از این حالت گزارشگری تبدیل به یک فیلم هنری کردند که مفاهیم جدیدی را دنبال می‌کند. شاید مهم‌ترین چیزی که در توصیف این فیلم باید بگویم این است که این فیلم ترویج مطالبه‌گری است و اینکه انسان می‌تواند خسته نشود و مطالبه‌گری کند و می‌تواند دست به قضاوت زود هنگام نزند.
گفتنی است، مستند سینمایی «قوی‌دل» هم‌اکنون روی پرده سینماهای گروه هنر و تجربه است.