kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۶۳۸۴
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۱
وزارت نیرو:

مگاپروژه چندمنظوره سد و نیروگاه در سریلانکا به دست مهندسان ایرانی آماده بهره‌برداری شد

 


سرویس اقتصادی-
سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه هم‌اکنون در 20 کشور جهان صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت آب داریم، گفت: سالی سه و نیم میلیارد دلار ظرفیت صادرات خدمات مهندسی بین‌المللی داریم و برنامه‌ریزی برای درآمد حداقل سالی یک میلیارد دلار کرده‌ایم.
به گزارش کیهان، «عیسی بزرگ‌زاده»، روز گذشته در نشست خبری افتتاح پروژه سد و نیروگاه «اومااویا» به‌دست متخصصان ایران در سریلانکا، اظهار داشت: مگاپروژه چندمنظوره سد و نیروگاه در کشور سریلانکا توسط مهندسان توانمند ایرانی اجرا شده است.
وی افزود: به‌رغم تحریم‌های ظالمانه، شرکت‌های توانمند ایرانی توانسته‌اند از هند تا آفریقا و از آمریکای جنوبی تا آسیای میانه، پروژه‌های متعدد صنعت آب را در حوزه پیمانکاری و مشاوره اجرا کنند‌.
سخنگوی صنعت آب گفت: بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین پروژه‌های مهندسی مثل تونل‌هایی به طول 50 کیلومتر در زیرزمین در شرایط خاص جغرافیایی، سدهای بزرگ و غیره توسط متخصصان ایرانی تاکنون اجرائی شده که این مهارت و دانش را به‌دنبال داشته است.
وی تاکید کرد: امروز پیچیده‌ترین پروژه‌های صنعت آب و برق مثل پروژه چندمنظوره «اومااویا» توسط مهندسان ایرانی با موفقیت اجرا شد.
بزرگ‌زاده خاطرنشان کرد: حضور در مجامع بین‌المللی از افتخارات مهندسی ایرانی است و هم‌اکنون در ۲۰ کشور جهان صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت آب داشته که به پشتوانه تجربه و فناوری ایرانی ظرفیت صادرات سازه‌های فنی- مهندسی کشور سالانه سه و نیم میلیارد دلار است.
بیش از 100 متر زیر سدها عایق نفوذناپذیر ایجاد می‌کنیم
سخنگوی صنعت آب کشور با بیان اینکه 50 درصد سدهای بلند باستانی دنیا در ایران قرار دارد، گفت: فناوری سدسازی در کشور ما نهادینه شده به‌طوری‌که اکنون در ساخت سدها از عناصر مقاوم و نفوذناپذیری استفاده می‌شود. به طوری‌که بیش از 100 متر زیر سدها عایق نفوذناپذیر ایجاد می‌کنیم.
وی با بیان اینکه شرکت فراب به نمایندگی از جامعه مهندسی ایران این پروژه پیچیده را در خارج از کشور اجرا و به نتیجه رساند، افزود: کشور ما در حال حاضر 102 مهندس مشاور رسمی و صاحب صلاحیت در رشته‌های مختلف دارد. در همین راستا 14 هزار و 623 پیمانکار فعال بوده و 701 هزار نفر در این بخش به طور رسمی مشغول به کار هستند.
بزرگ زاده با تاکید بر اینکه دانش سدسازی در کنار مهارت و امکان ساخت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، افزود: در این زمینه توجه مهندسان ایرانی به مباحث غیرسازه‌ای، مهارت تامین مالی، مهارت کنترل پروژه، اعمال ملاحظات کنترل و مدیریت سیلاب و نیز اعمال ملاحظات مربوط به مباحث تغییر اقلیم قابل توجه است.
سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه در عرصه‌های ملی و بین‌المللی پروژه‌های مختلفی در صنعت آب و برق توسط جامعه ۷۰۱ هزار نفری مهندسین مشاور ایرانی در حال انجام است، افزود: در کمیسیون بین‌المللی سدهای بزرگ، 106 کشور عضو هستند و ایران نیز از سال 1374 به عضویت این کمیسیون درآمد و 23 کمیته داخلی ذیل این امر در کشور ایجاد شده است. بزرگ‌زاده خاطرنشان کرد: همچنین ایران در کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشی از سال 1347 عضو شده و در این زمینه حدود 10 کمیته استانی در کشور فعال شده است. در این کمیسیون 78 کشور عضو هستند و سالانه دهها مقاله و تحلیل معتبر مهندسان ایرانی که حاصل کار بین صنعت و دانشگاه است در نشریات عرصه بین‌الملل مختلف به چاپ می‌رسد.
 پرداخت 500 میلیون دلار نقد به ایران
در ادامه این نشست «محمد حیدری» مدیرعامل فراب که سازنده پروژه سریلانکاست با اشاره به اینکه سد چند منظوره «اومااویا» جزو پروژه‌های منحصر به فرد مهندسی محسوب می‌شود، گفت: هزینه اجرای پروژه سد اومااویا 500 میلیون دلار بود که به صورت نقدی به ایران پرداخت شد.
وی گفت: مقدمات ساخت سد چند منظوره «اومااویا» به دنبال توافق مقامات دولتی ایران و سریلانکا در سال ۱۳۸۷ آغاز و شرکت مهندسی فراب به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران و مجری پروژه انتخاب شد.
مدیرعامل فراب افزود: پس از مطالعات مقدماتی و طی تشریفات اولیه، عملیات اجرائی پروژه اعم از طراحی، نظارت و اجرای طرح از سال ۲۰۱۶ شروع شد. در حال حاضر این پروژه آزمایش‌های اولیه را با موفقیت سپری کرده و آماده بهره‌برداری است.
وی با اشاره به اینکه جغرافیای سریلانکا یک جغرافیای منحصربه‌فرد است که منابع بارشی آن موسمی است، افزود: به دلیل محدودیت‌های زیادی که سریلانکا در حوزه تامین سوخت برای تولید انرژی دارد، موضوع تامین برق از طریق نیروگاه‌های برقابی در این کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
حیدری ادامه داد: با اجرای طرح چند منظوره اومااویا که در 230 کیلومتری پایتخت کشور سریلانکا واقع شده است، آب مازاد رودخانه‌های اومااویا و ماهاتوتیلااویا در دو حوضه آبریز مجزا به منطقه کم‌آب همین استان منتقل می‌شود تا علاوه‌بر تامین آب کشاورزی برای پنج هزار هکتار از اراضی منطقه، همچنین از آن برای تولید برق به ظرفیت 120 مگاوات استفاده شود. وی گفت: این پروژه از نظر اجرای 23 کیلومتر تونل با دو دستگاه TBM بدون دسترسی میانی در شرایط بسیار سخت زمین‌شناسی و وجود جریان‌های آبی پرفشار، حفاری یکی از بلندترین تونل‌های عمودی دنیا در نیروگاه‌های آبی به طول 618 متر، اجرای پوشش فلزی شفت عمودی به وزن تقریبی 1000 تن به صورت معلق و نصب و احداث نیروگاه در حفره و فضا‌هایی در عمق 750 متری زمین که به آن «موغار» می‌گویند، جزو پروژه‌های منحصر به فرد مهندسی محسوب می‌شود.
 اهدای جایزه مسئولیت اجتماعی به ایران
حیدری در مورد سختی‌های فرآیند احداث این نیروگاه چندمنظوره هم گفت: جریان‌های آبی پرفشار، بارش‌های سنگین موسمی، تفاوت فرهنگی با مردم محلی، بعد مسافت محل اجرای پروژه با ایران، پوشش جنگلی منطقه و عدم دسترسی به جاده از جمله مشکلات فرآیند ساخت بود که البته هیچ‌کدام از این مشکلات مانع این نشد که مهندسان ایرانی پروژه را با بهترین شکل ممکن اجرائی نکنند.
مدیرعامل شرکت فرآب با تاکید بر پرداخت نقدی هزینه پروژه به ایران، گفت: در فرآیند احداث این پروژه به دلیل اهتمام ویژه‌ای که مجری ایرانی به حل مشکلات جوامع محلی داشت و عملیات آبرسانی به چندین روستا در منطقه را اجرائی کرد، در فرآیند احداث پروژه جایزه مسئولیت اجتماعی را در سطح بین‌المللی دریافت کرد. مدیرعامل شرکت فراب در ادامه گفت: یکی از افتخارات ما در جریان ساخت سد چند منظوره «اومااویا» این بود که با وجود سختی‌های بسیار زیاد فرآیند ساخت سد، هیچ‌گونه خسارت جانی و مالی نداشتیم و تمامی استاندارد‌های زیست محیطی و بهداشتی مرتبط با پروژه‌های سدسازی نیز در این خصوص رعایت شد.
گفتنی است طرح چند منظوره «اومااویا» در جنوب شرقی سریلانکا و ۲۰۰ کیلومتری شرق کلمبو، پایتخت این کشور و در منطقه‌ای نسبتا محروم و خشک قرار دارد. این پروژه عظیم و منحصر به فرد شامل ساخت «۲ سد»، «تونل انتقال آب» و «دو واحد نیروگاه زیرزمینی برق‌آبی هریک ۶۰ مگاوات در مجموع ۱۲۰ می‌شود.
تاریخ آغاز پروژه مارس ۲۰۱۰ میلادی و تاریخ اتمام آن پایان مارس ۲۰۲۴ میلادی بود. از ویژگی‌های مهم و منحصر به فرد پروژه «اومااویا» می‌توان به پراکنده و متنوع بودن اجزای پروژه اشاره کرد.
 همچنین باید گفت که این طرح یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های صادرات خدمات فنی و مهندسی خارج از کشور با طول خطی و جاده‌ای بیش از 40 کیلومتر بوده است.
این پروژه عظیم چهارم اردیبهشت‌ماه در کشور سریلانکا و با حضور رؤسای جمهور دو کشور افتتاح خواهد شد.