kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۶۳۰۹
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۵

ترکش‌های جنگ در غرب آسیا چگونه به اقتصاد کره جنوبی می‌خورند

 
 
سرویس خارجی-
همزمان با اینکه میزان محبوبیت دولت سئول پس از شکست حزب‌ رئیس‌جمهور در انتخابات اخیر این کشور به پایین‌ترین میزان تاکنون یعنی ۳۲.۶ درصد رسیده است، به دنبال جنگ و افزایش تنش‌ها در منطقه غرب آسیا، بازار سهام و هزینه‌های کشتیرانی این کشور افزایش یافته و ارزش پول این کشور نیز به شدت کاهش پیدا کرده است.
در خبرها بارها شنیده‌ایم که در پی جنگ اخیر در غزه به ویژه در پی حملات متعدد و کمابیش مستمر انصارالله یمن به کشتی‌های اسرائیل و حامیانش در دریای سرخ و خلیج عدن، که قیمت حمل‌ونقل دریایی را به شدت بالا برده است، بازارها در غرب از جمله در انگلیس به شدت تحت تأثیر قرار گرفته‌اند. حالا خبرهای مشابهی از وضعیت دشوار بازارها در شرق نیز به گوش می‌رسد. خبرگزاری یونهاپ گزارش داده است که در میانه تنش‌های ادامه‌دار در خاورمیانه (غرب آسیا) و نیز تداوم وضعیت بحرانی دریای سرخ، هزینه‌های کشتیرانی از کره‌جنوبی به اتحادیه اروپا تقریباً ۴۰ درصد نسبت به ماه مارس (فروردین) سال گذشته افزایش پیدا کرده است. کشتی‌های باری از عبور از این مسیر دریایی در غرب آسیا اجتناب می‌کنند که این مسئله به زمان طولانی‌تر شدن زمان و افزایش هزینه‌های کشتیرانی منجر شده است. آن‌طور که ایرنا گزارش کرده است، این خبرگزاری همچنین نوشت که بازارهای سهام کره‌جنوبی ۰.۴۲ درصد در روز دوشنبه (27 فروردین) به علت آنچه افزایش بی‌ثباتی‌های ژئوپلیتیک در غرب آسیا خوانده شده، کاهش یافتند چرا که افراد از سرمایه‌گذاری‌های پرخطر اجتناب ورزیدند. همچنین شرکت‌های هواپیمایی به دلیل نگرانی‌ها در مورد وضعیت منطقه، جایگاه خود را در بازار از دست دادند؛ خطوط هوائی کره کاهش ۰.۹۸ درصدی و رقیب کوچک‌ترش هواپیمایی آسیانا با کاهش ۳.۳۲ درصدی رو‌به‌رو شد. همچنین ارزش سهام غول فناوری «سامسونگ الکترونیکز» ۱.۷۹ درصد افت کرد. همزمان با چالش‌هایی که با افزایش تنش‌ها در منطقه غرب آسیا‌ گریبانگیر سئول شده است، ارزش پول این کشور نیز در برابر دلار به شدت کاهش یافته و به یک‌هزار و ۳۸۴ وون در برابر یک دلار رسیده است. ارزش پول کره‌جنوبی از نوامبر (آبان/‌آذر) ۲۰۲۲ به پایین‌ترین میزان خود رسیده است.
از طرف دیگر، «چوی سانگ موک»، وزیر دارایی کره‌جنوبی، روز دوشنبه گفت که دولت کاهش مالیات مصرف سوخت را دو ماه دیگر در بحبوحه تنش‌های فزاینده در غرب آسیا تمدید خواهد کرد. کره جنوبی برای مصرف بنزین ۲۵ درصد و در مصرف گازوئیل و گاز مایع ۳۷ درصد تخفیف اعمال کرده است که قرار بود تا پایان ماه جاری منقضی شود. دولت اجرای طرح کاهش مالیات بر سوخت را در سال ۲۰۲۱ آغاز کرد و تاکنون هشت بار آن را تمدید کرده است و نرخ کاهش آن مطابق با قیمت جهانی انرژی تنظیم شده است.
کاهش محبوبیت رئیس‌جمهور کره جنوبی
همزمان براساس این نظرسنجی سراسری که به مدت ۲ روز در کره‌جنوبی و پس از شکست حزب‌ رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در انتخابات این کشور صورت گرفت، میزان محبوبیت کابینه این کشور به ۳۲.۶ درصد در ماه جاری کاهش یافته و همزمان میزان نارضایتی به بالاترین میزان یعنی ۶۳.۶ درصد رسیده است. نتایج یک نظرسنجی دیگر نیز محبوبیت حزب حاکم قدرت مردم (PPP) و حزب اصلی اپوزیسیون دموکرات (DP) را به ترتیب به ۳۳.۶ و ۳۷ درصد نشان داد. در خبر یونهاپ به علت کاهش محبوبیت رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی اشاره‌ای نشده است امابر اساس نظرسنجی‌های پیشین، مردم این کشور از عملکرد رئیس‌جمهور منتخب خود که با شعار تغییر به قدرت رسید، رضایت ندارند.
دفتر ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی در همین راستا اعلام کرد که «یون سوک‌یول»، رئیس‌جمهور این کشور، موضع خود را در مورد شکست انتخاباتی حزب «قدرت‌ ملی» امروز (سه‌شنبه) بیان خواهد کرد و انتظار می‌رود در مورد «تغییرات در نحوه حکومت دوران باقی‌مانده» صحبت کند. گفتنی است، در بیست و دومین انتخابات پارلمانی کره جنوبی که هفته گذشته برگزار شد، حزب دموکرات (DP) به عنوان حزب اصلی اپوزیسیون این کشور با کسب ۱۷۵ کرسی از ۳۰۰ کرسی مجلس ملی این کشور به پیروزی تاریخی دست یافت. به این ترتیب روز پنجشنبه، «هان دئوک‌سو»، نخست‌وزیر کره‌جنوبی، به دلیل شکست فاجعه‌بار حزب قدرت‌ ملی حاکم در انتخابات‌ مجلس استعفا داد. بر اساس قوانین کره‌جنوبی، انتخاب نخست‌وزیر بر عهده مجلس این کشور است.