kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۶۱۸۰
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۷

تلگراف: این‌جا در اسرائیل همه از انتقام ایران می‌ترسند(خبر ویژه)

گمانه‌زنی در رسانه‌های آمریکایی درباره این که «ایران چه نقشه‌ای برای اسرائیل کشیده؟»، اوج گرفته است.

 


برخی شبکه‌های خبری آمریکا به نقل مقامات اطلاعاتی خبر داده‌اند که ایران تجهیزات نظامی خود از جمله یکصد موشک کروز و شمار قابل توجهی پهپاد را برای تدارک حمله احتمالی علیه اسرائیل در داخل کشور جا‌به‌جا کرده است.
به گزارش فرارو، اگرچه اغلب تحلیلگران و رسانه‌های غربی بر قریب‌الوقوع بودن واکنش ایران نسبت به اسرائیل تاکید دارند، اما تاریخ مشخصی برای این حمله معین نشده است. روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» با اشاره به این موضوع نوشت: «انتقام در راه است. چه بسا، فرض بر این است که خیلی زود و در همین چند روز آینده باشد.» 
به اعتقاد اغلب کارشناسان و تحلیلگران ارشد، ایران برای انتقام گرفتن از اسرائیل چندین گزینه دارد. مهم‌ترین گزینه‌ها شامل: استفاده از نیرو‌های نیابتی و به ویژه حمله موشکی و پهپادی از لبنان به عمق خاک اسرائیل، حمله به سفارتخانه‌ها یا مراکز مهم و استراتژیک اسرائیل در نقاط مختلف و حمله مستقیم است. ریچارد کمپ، از افسران بازنشسته ارتش انگلیس و مقیم فلسطین اشغالی، در روزنامه تلگراف نوشت: «اینجا در اسرائیل، جایی که من در حال حاضر اقامت دارم، مردم به‌طور آشکاری نگران هستند، به‌ویژه با توجه به این احتمال که حملات دقیق از لبنان یا ایران می‌تواند تلفات بسیار بیشتری در مقایسه با گذشته وارد کند.»
خبرگزاری بلومبرگ نیز گزارش داد: «آمریکا و متحدانش بر این باورند که جمهوری اسلامی یا گروه‌های نیابتی آن، به زودی حملات موشکی یا پهپادی عمده‌ای را به اهداف نظامی و دولتی اسرائیل انجام خواهند داد. شاید به همین دلیل باشد که برخی از کشور‌ها از جمله فرانسه، لهستان و بریتانیا‌، به شهروندان خود نسبت به سفر به اسرائیل هشدار داده‌اند. 
با وجود این که از همان لحظات نخست حمله اسرائیل به کنسولگری ایران، بسیاری از مقام‌های غربی برای حمله ایران آمادگی داشتند، اما پس از بیانات مقام معظم رهبری در نماز عید سعید فطر درباره این موضوع، رسانه‌های آمریکایی و اروپایی با شدت بیشتری ابراز نگرانی کردند. خبرگزاری رویترز به نقل بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران تیتر زد: «اسرائیل باید برای حمله به سفارت سوریه تنبیه شود». رویترز با پررنگ‌تر کردن همین بخش، بر قریب‌الوقوع بودن انتقام ایران از اسرائیل تاکید کرد.
خبرگزاری فرانسه هم بخش‌هایی از سخنان مقام معظم رهبری را بازتاب داد و نوشت: «رهبر ایران بار دیگر تهدید انتقام علیه اسرائیل را مطرح کرد. وی از اسرائیل به عنوان، رژیم خبیث یاد کرده که باید تنبیه شود و تنبیه خواهد شد.»
روزنامه وال استریت ژورنال و شبکه خبری «سی‌بی‌اس» هم از جمله رسانه‌هایی بودند که از احتمال حمله ایران به اسرائیل خبر داده‌اند.
سی‌بی‌اس در گزارشی نوشته است: «اسرائیل در حال آماده شدن برای بدترین سناریو است. ایران متعهد شده که قتل فرماندهان سپاه توسط اسرائیل در کنسولگری ایران را تلافی کند. دو مقام آمریکایی آگاه به سی‌بی‌اس گفته‌اند، که انتظار می‌رود این حمله ایران با بیش از صد پهپاد و ده‌ها موشکی که مواضع نظامی اسرائیل را هدف بگیرند انجام شود.»
«لارا روزن» خبرنگار نشریه دیپلماتیک هم در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «آمریکا ارزیابی می‌کند که واکنش ایران به حمله اول‌ آوریل اسرائیل که منجر به کشته شدن هفت مقام سپاه پاسداران در تأسیسات دیپلماتیک ایران در دمشق شد، احتمالاً در زمانی از هم‌اکنون تا هفته آینده رخ می‌دهد»
برخی شبکه‌های خبری آمریکا به نقل مقامات اطلاعاتی خبر داده‌اند که ایران تجهیزات نظامی خود از جمله یکصد موشک کروز و شمار قابل توجهی پهپاد را برای تدارک حمله احتمالی علیه اسرائیل جا‌به‌جا کرده است.