kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۶۱۳۴
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۰

پیش‌بینی جان مرشایمر، نظریه‌پرداز شهیر آمریکایی از نتیجه جنگ غزه

 

به اعتقاد نظریه‌پرداز مطرح جهان «بدون تردید تل‌آویو در غزه پیروز نشده است و حماس برنده جنگ خواهد بود.»
«جان مرشایمر»، دانشمند علوم سیاسی و بنیانگذار نظریه «رئالیسم تهاجمی» است. 
این استاد آمریکایی به تازگی طی گفت‌و‌گویی، بر ناتوانی رژیم اشغالگر اسرائیل در نابودی حماس و پیروزی در جنگ غزه تأکید کرده است. 
او که پیش از این گفته بود، رسانه‌های وابسته آمریکایی مانع از موضع‌گیری‌های او راجع به جنگ اوکراین می‌شوند، از این فرصت استفاده کرده و می‌گوید: «تردیدی نیست که اسرائیل حماس را شکست نداده است؛ بر اساس محاسبات اسرائیل، حماس در ابتدا [ی جنگ] 40 هزار نیرو داشته که شاید بیشتر هم باشد. برخی اسرائیلی‌ها ارقام بیشتری را ذکر می‌کنند. 
فرض کنیم همان عدد 40 هزار درست باشد. اسرائیلی‌ها ادعا می‌کنند که 12 هزار نفر از نیروهای حماس را کشته‌اند، من تردید دارم که رقم واقعی آن قدر بالا باشد اما فرض می‌کنم که درست باشد... با کشته شدن 12 هزار از 40 هزار نفر، همچنان تعداد بسیار زیادی رزمنده حماس زنده باقی مانده‌اند و هنوز تونل‌های زیادی وجود دارند.»
آن طور که خبرگزاری فارس نوشته، این نظریه پرداز مطرح آمریکایی در ادامه می‌گوید: «نکته بسیار مهم آن است که اسرائیلی‌ها تقریبا تمام نیروهای خود را از غزه خارج کرده‌اند و تنها یک گردان در این منطقه باقی مانده است. 
بنابراین چگونه ممکن است که اسرائیل حماس را شکست داده باشد. پاسخ این است که آنها حماس را شکسته نداده‌اند... در واقع حماس برنده این جنگ خواهد بود... این حماس است که جشن خواهد گرفت و خواهد گفت ما باقی ماندیم بنابراین پیروز شدیم.»