kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۶۰۲۸
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۳

تحرکات گسترده آمریکا علیه چین با مشارکت ژاپن، استرالیا و فیلیپین

 

سرویس خارجی-
بایدن در جریان میزبانی نخستین نشست مشترک با سران مانیل و توکیو در میانه تنش‌ها با پکن متعهد شد که از فیلیپین در مقابل هرگونه حمله در دریای چین جنوبی دفاع کند. او همچنین گفته است، نیروهای ژاپن و آمریکا به همراه استرالیا- با هدف مقابله با چین- در یک ساختار فرماندهی مشترک همکاری خواهند کرد تا بدین ترتیب یک شبکه جدید دفاع موشکی هوائی را توسعه دهند.
تمرکز بر روی چین سیاستِ کلی آمریکا و مطابق با استراتژی امنیت ملی این کشور است و با رفت و آمد و رؤسای جمهور تغییری نمی‌کند؛ چرا که سرعت پیشرفت چین در سال‌های اخیر غرب (با محوریت آمریکا) را شدیداً نگران کرده است، از آن رو که پیشرفت چین را مساوی با افول خود تفسیر می‌کنند. کارشناسان بارها یادآوری کرده‌اند، چین و آمریکا قطعاً در یک رویارویی تندِ «اقتصادی، سیاسی، دیپلماتیک، امنیتی و نظامیِ غیرمستقیم» هستند.
رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه با نخست‌وزیر ژاپن در کاخ سفید دیدار کرد و در اظهاراتی روابط دو کشور را «غیر قابل شکست» خواند. روزنامه گاردین به نقل از «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا نوشت که نیروهای ژاپن و آمریکا به همراه استرالیا در یک ساختار فرماندهی مشترک همکاری خواهند کرد تا بدین ترتیب یک شبکه جدید دفاع موشکی هوائی را توسعه دهند. بایدن طی کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن عنوان کرد: ما در حال افزایش قابلیت همکاری و برنامه‌ریزی ارتش‌هایمان هستیم تا آنها بتوانند به روشی یکپارچه و مؤثر در کنار هم فعالیت کنند. وی افزود: «من همچنین خوشحالم که برای اولین بار اعلام می‌کنم که ژاپن، ایالات متحده و استرالیا یک سیستم شبکه‌ای از ساختار هوایی، موشکی و دفاعی ایجاد خواهند کرد. ما همچنین نسبت به برگزاری رزمایش سه‌جانبه‌ای با ژاپن و بریتانیا مشتاق هستیم.» آن‌طور که ایرنا نوشته، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با فردیناند مارکوس، رئیس‌جمهور فیلیپین و فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن گفت: تعهدات دفاعی آمریکا در قبال ژاپن و فیلیپین کاملا قاطع و راسخ است. به نوشته روزنامه گاردین، این نشست در کاخ سفید پس از تقابل‌های مکرر بین ناوهای چینی و فیلیپینی در آبراه مورد مناقشه دریای چین جنوبی و نگرانی از وقوع یک درگیری گسترده‌تر برگزار شد. تعهد بایدن در پی نشست دو جانبه بین وی و کیشیدا و تقویت ائتلاف بین دو کشور مطرح شده که به نگرانی پکن منجر شده است. بایدن همچنین گفت: هرگونه حمله به ناوها، جنگنده‌ها یا نیروهای مسلح فیلیپین در دریای چین جنوبی باعث اجرای پیمان دفاعی مشترک ما می‌شود.
پکن در واکنش به نشست ۳ جانبه سران کشورهای آمریکا، فیلیپین و ژاپن اعلام کرد که اقدامات این کشور در دریای جنوبی چین قانونی است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، وزارت خارجه چین با صدور بیانیه‌ای به نشست ۳ جانبه سران کشورهای آمریکا، فیلیپین و ژاپن در واشنگتن واکنش نشان داد. وزارت خارجه چین اعلام کرد: پکن پس از برگزاری نشست سران کشورهای آمریکا، فیلیپین و ژاپن، بر قانونی‌بودن اقدامات خود در دریای جنوبی چین تاکید می‌کند. خبر دیگر آن‎‌که وزارت امور خارجه چین روز پنج‌شنبه گفت، تصمیم گرفته است اقدامات تحریمی متقابلی را علیه دو شرکت از آمریکا اعمال کند.
اقدامات ضد کره شمالی
از طرف دیگر خبر می‌رسد که نیروی دریایی کره جنوبی روز جمعه اعلام کرد، به همراه آمریکا و ژاپن یک رزمایش مشترک دریایی را با حضور ناوهواپیمابر آمریکایی به منظور «تضمین آمادگی در مقابل تهدیدهای موشکی و اتمی
کره‌شمالی» انجام داده است. کره شمالی توسعه تسلیحاتی خود را تسریع بخشیده و اخیرا موشکهای فراصوت با سوخت جامد آزمایش کرده و کیم جونگ اون، رهبر این کشور نیز روز چهارشنبه گفت که «اکنون زمان آن رسیده تا بیش از هر زمان دیگری آماده جنگ باشیم.» همچنین رهبر کره شمالی روز پنج‌شنبه گفت تنش‌های ژئوپلیتیکی ناپایداری که کشورش را احاطه کرده بدین معناست که اکنون پیونگ‌یانگ «آماده‌تر از هر زمان دیگری برای جنگ است.»