kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۵۹۹۶
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۱
 کیهان بررسی کرد

مقاومت، اقتصاد و کشاورزی اسرائیل را نابود کرده است

 
 
 
سرویس خارجی-
رسانه‌های عبری در گزارشی اعلام کردند که بخش اقتصاد، کشاورزی و گردشگری مناطق شمالی اراضی اشغالی در نتیجه حملات مکرر حزب‌الله به طور کامل فلج شده است.
در میان تشدید انتقادات مسئولان و شهرک‌نشینان صهیونیست از وضعیت آشفته جبهه شمالی فلسطین اشغالی در سایه عملیات‌های حزب‌الله، رسانه‌های عبری آمار و ارقام جدیدی از خسارت‌های وارد شده به اسرائیلی‌ها در منطقه شمال اراضی اشغالی به ویژه در بخش اقتصادی و کشاورزی منتشر کردند. رسانه‌های صهیونیستی در این زمینه اعلام کردند که شهرک‌های شمالی به ویژه شهرک «شلومی» و «کریات شمونه» در الجلیل مستقیما درگیر خسارت‌های ناشی از حملات حزب‌الله هستند و هزینه محافظت از این دو شهرک در ماه به نیم میلیون شیکل (واحد پول رژیم صهیونیستی) می‌رسد. علاوه‌بر آن تلفات انسانی ناشی از این حملات نیز در حال افزایش است.
روزنامه عبری «یدیعوت آحارانوت» در این راستا به نقل از «شای آهرانوویچ» میر سازمان مالیاتی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که خسارات جنگ به پروژه‌های تجاری و املاک حدود 6 میلیارد دلار ارزیابی می‌شود که احتمال افزایش آن هم بسیار بالاست و حدود 300 میلیون دلار از این خسارت‌ها مربوط به مناطق شمالی است. البته نمی‌توانیم در حال حاضر به طور دقیق این خسارات را ارزیابی کنیم.
این رسانه صهیونیستی در ادامه به ترس و وحشت حاکم بر شهرک‌های صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی اشاره و اعلام کرد به عنوان مثال شهرک «المطله»‌، طی 5 ماه گذشته تبدیل به یک منطقه بسته نظامی شده و 2500 نفری که در آن ساکن بودند همگی آواره شده‌اند و هیچ انسانی در این شهرک نیست. با وجود خسارات زیادی که به این شهرک به ویژه در بخش کشاورزی وارد شده اما هیچ مسئولی از اداره املاک یا بیمه برای بررسی خسارات و دادن غرامت به کشاورزان نیامده است.
از طرف دیگر وبسایت عبری والا هم در گزارشی به وضعیت وخیم شهرک المناره در شمال فلسطین اشغالی اشاره و اعلام کرد که این شهرک تبدیل به نماد حملات حزب‌الله شده و از 155 واحد مسکونی در آن 104 واحد مورد اصابت موشک‌ها قرار گرفته و برخی از این واحدها به طور کامل ویران شده است. این رسانه عبری افزود که ساختمان‌های عمومی و زیرساخت‌ها هم در شهرک المناره آسیب زیادی دیده‌اند و بخش کشاورزی در این‌جا به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است؛ جایی که کارگران نمی‌توانند به باغ‌های خود نزدیک شوند و صاحبان باغ‌ها نه تنها محصولات امسال را برداشت نکرده‌اند بلکه محصولات سال بعد را هم از دست داده‌اند زیرا مراقبت از درختان و آماده‌سازی آنها برای فصل بعدی امکان‌پذیر نیست. یکی از شهرک‌نشینان در شهرک المناره در گفت‌وگو با وبسایت والا اظهار داشت که او به همراه سایر ساکنان این شهرک قصد بازگشت حتی بعد از جنگ را هم ندارند.
در کریات شمونه به عنوان بزرگ‌ترین شهرک صهیونیستی در مرز فلسطین اشغالی با لبنان، جاده‌های منتهی به آن به خوبی نشان می‌دهد که خیابان‌ها به شکل بی‌سابقه‌ای خالی است و کوچه‌های خالی به محل تجمع نظامیان صهیونیست و خودروهایشان تبدیل شده است. این وضعیت منجر به از بین رفتن نشانه‌های زندگی در منطقه‌ای شده که از نظر کشاورزی و صنعت و اقتصاد اهمیت بالایی برای منطقه شمالی داشت. به گزارش تسنیم، تشدید تنش‌ها در مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی، کشاورزان و کارگران اسرائیلی را مجبور به ترک باغ‌ها و زمین‌ها کرده و تخلیه مزارع شمال و جنوب فلسطین اشغالی هم منجر به نابودی محصولات کشاورزی و توقف تولید شده که تهدیدی واقعی برای امنیت غذایی صهیونیست‌هاست.
بر اساس این گزارش، فعالیت‌ مرغداری‌ها و مؤسسات تولید تخم مرغ هم در مناطق شمالی متوقف شده است. علاوه‌بر آن بخش گردشگری که منطقه شمال کاملا وابسته به آن بود به طور کامل از کار افتاده و مکان‌های توریستی در «جبل الشیخ» (کوه حرمون) کاملا خالی است. برآوردها نشان می‌دهد که درآمدهای بخش گردشگری در سال 2024 به میزان 73 درصد کاهش یابد. از طرف دیگر کارشناسان صهیونیست هشدار دادند در صورتی که جنگ ادامه پیدا کند و به سمت گسترش جنگ در جبهه شمال برود، هزینه‌ای که اسرائیل امروز می‌پردازد در مقایسه با هزینه هنگفتی که باید در آینده بپردازد بسیار کم است.
حیرت صهیونیست‌ها از پدافند هوائی حزب‌الله
رسانه‌های عبری زبان به نقل از منابع رژیم صهیونیستی در ارتش این رژیم به ساقط شدن یک پهپاد از نوع هرمس ۹۰۰ توسط نیروهای حزب‌الله لبنان اذعان کردند. این منابع در گفت‌و‌گو با رسانه‌های صهیونیستی اعتراف کردند که رزمندگان لبنانی به تازگی موفق شدند یک پهپاد از نوع «کوخاو» (هرمس ۹۰۰) را ساقط کنند. آن‌ها اضافه کردند که این نخستین باری است که چنین واقعه‌ای رخ می‌دهد و نشان‌دهنده آن است که پهپادهای رژیم صهیونیستی در برابر حمله‌های نیروهای حزب‌الله مصون نیستند. در همین راستا روزنامه صهیونیستی ‌هاآرتص اذعان کرد که حزب‌الله لبنان دارای پدافند هوائی قدرتمندی بوده که به این حزب اجازه می‌دهد پهپادهای صهیونیستی را ساقط کند. این روزنامه تاکید کرد که هرمس ۹۰۰ نخستین پهپادی نبود که به‌دست رزمندگان لبنانی ساقط می‌شود چرا که آنها یک پهپاد دیگر از نوع زیک (هرمس ۴۵۰) را نیز در ماه فوریه گذشته ساقط کردند.
شهادت رزمندگان حزب‌الله
حزب‌الله لبنان روز دوشنبه در بیانیه‌ای تاکید کرد: با سربلندی و سرافرازی اعلام می‌کنیم مجاهد علی احمد حسین «عباس جعفر» متولد ۱۹۸۴ از شهر بیروت به درجه شهادت در راه قدس نائل شد. خبرگزاری رسمی لبنان اعلام کرد که در حمله هوائی رژیم صهیونیستی به خانه‌ای مسکونی در شهرک «السلطانیه» در جنوب این کشور سه نفر شهید و شماری زخمی شدند. برخی منابع هم به نقل از نیروهای دفاع مدنی لبنان از شهادت دو نفر و زخمی شدن یک تن در این حمله خبر دادند.
قدرت نظامی یمن ۳ برابر گذشته
خبر دیگر از مقاومت یمن است. الحوثی گفت که به حول قوه الهی، قدرت و توسعه 3 برابر آن چیزی شده که یمن طی سال‌های گذشته در زمان تجاوزات آمریکا، عربستان سعودی، انگلیس و امارات داشت. «محمد علی الحوثی» عضو ارشد شورای عالی سیاسی یمن بعد از بازدید از یگان پهپادی یمن از توسعه قدرت نظامی این کشور خبر داد. به گزارش فارس، محمد علی الحوثی در این باره گفت: «به لطف خداوند و به گفته برادران مجاهد و دلیر مسئول در بخش پهپادی، پیشرفت‌های جدیدی در نبرد «النصر الموعود و الجهاد المقدس» حاصل شده است.»
هدف قراردادن کشتی‌های با مقصد اسرائیل را ادامه می‌دهیم
مذاکره‌کننده ارشد دولت نجات ملی یمن گفت: مطمئن باشید اگر رژیم صهیونیستی در این جنگ پیروز شود امنیت ملی عربی نیز پس از آن از بین خواهد رفت. ما تا زمانی که جنگ غزه متوقف شود به هدف قرار دادن کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که به سمت این رژیم حرکت می‌کنند ادامه می‌دهیم. 
«محمد عبدالسلام»، سخنگوی انصار‌الله یمن، روز یکشنبه، در پایان دیدارش با وزیر امور خارجه کشورمان در مسقط و در جمع خبرنگاران با اشاره به تشکیل ائتلاف ضدیمنی با همکاری تعدادی از کشورهای غربی به بهانه امنیت دریای سرخ اظهارداشت: «موضع ما درخصوص ملت فلسطین برگرفته از اخلاق و مسائل انسانی است و رهبر ما سیدعبدالملک حوثی و ملت یمن این موضع قاطعانه را در جنگ اتخاذ کرده و به هیچ عنوان از آن عقب‌نشینی نمی‌کنند.»
حمله مقاومت عراق به ۲ پایگاه رژیم صهیونیستی
مقاومت اسلامی عراق در ادامه حمایت و پشتیبانی از مردم غزه و مقابله با اشغالگران، ۲ پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی را هدف حملات پهپادی قرار داد. مقاومت عراق بامداد روز دوشنبه (۲۰ فروردین) با صدور بیانیه‌ای تایید کرد، صبح روز یکشنبه پایگاه «یردن» واقع در غرب جولان اشغالی را با پهپاد هدف قرار داده است. مقاومت عراق در راستای اهداف خود یعنی مقابله با رژیم صهیونیستی، حمایت از مردم غزه و در پاسخ به کشتار رژیم غاصب علیه غیرنظامیان فلسطینی اعم از زنان، کودکان و سالمندان، مواضع رژیم اشغالگر را مورد حمله قرار می‌دهد. مقاومت اسلامی عراق با صدور بیانیه دومی نیز اعلام کرد، صبح روز یکشنبه پایگاه «یوهنتن» رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی را هدف حمله پهپادی قرار داده است.