kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۵۹۸۹
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۹

روایت متفاوت سینماگران خارجی از سفر به ایران (اخبار ادبی و هنری)

سینماگران خارجی می‌گویند: رسانه‌ها نشان می‌دهند که در ایران آزادی نیست اما ما آن را متفاوت دیدیم. 
 
 
 
چهار سینماگر و هنرمند خارجی، پس از حضور در ایران در گفت‌وگو با ایرنا نظرشان را درباره کشورمان بیان کردند. «کریستینا سوتیریو» بازیگر یونانی که چندین کار در یونان انجام داده و در مکزیک و ایران نیز کار کرده‌ است در پاسخ این سؤال که اگر کارگردان بودید و می‌خواستید موضوعی را برای ساخت فیلمی درباره ایران انتخاب کنید، چه موضوعی را انتخاب می‌کردید؟ می‌گوید: «شاید در مورد زندگی در جنوب ایران؛ به این دلیل که من آنجا بوده‌ام و از نحوه زندگی مردم در آنجا و سنت‌هایی که دارند بسیار خوشم می‌آید. در تلویزیون یا اخبار غربی‌ها چیزهای خوبی در مورد ایران گفته نمی‌شود. آنها بیشتر در مورد مسائل سیاسی صحبت می‌کنند. اگر به این‌جا بیایید، زیبایی‌های بسیاری از این کشور را می‌بینید، مانند مردم، مناظر، سنت‌ها، تمدن و تاریخ. وقتی خانواده‌ام متوجه شدند که قرار است در ایران کار کنم ابتدا کمی نگران بودند زیرا ایران کشوری دور از ما است. وقتی من اول به مکزیک رفتم شوکه شدند؛ اما حضور من در ایران برای آنها راحت‌تر بود. آن نگرانی هم برای تصویری بود که رسانه‌های خارج از ایران در ذهن‌ها ایجاد می‌کنند. من وقتی برگردم به همه می‌گویم که باید از ایران دیدن کنید؛ زیرا ایران کشور بسیار زیبایی است و چیزهای مختلفی برای دیدن از شمال تا جنوب دارد که من واقعا آن را دوست دارم.»
کارولین در این باره که چرا تصور مردمان غربی عمدتا از ایران نادرست است توضیح می‌دهد: «به این دلیل است که همه ما ‌دانیم که رسانه‌ها سیاست‌های مختلفی را دنبال می‌کنند. بنابراین بسته به اینکه اخبار خود را از کجا دریافت می‌کنید، دیدگاه متفاوتی از ایران پیدا می‌کنید. مردم جهان باید به این‌جا بیایند تا خودشان ببینند ایران چیست. زیرا مردم چیزهای مختلفی در مورد ایران می‌شنوند، چیزهایی که همیشه درست نیستند. پس بهتر است خودشان به این‌جا بیایند و ببینند که ایران کشور زیبایی است، مردم شگفت‌انگیز هستند و کشور امنی است.»
«سوفیا دوورتسوایا» هنرمندی اهل روسیه است. این بانوی روس می‌گوید: «تصویری که رسانه‌های گروهی خارج از ایران نشان می‌دهند، عمدتا براساس تبلیغات جهت‌دار کشورهای غربی است، زیرا به نظر من این کشور بسیار مهربانی است و فقط خاطرات خوبی از این مکان خواهم داشت.»
«تاکیس پاراسکووپولوس» بازیگر اهل یونان است که برای اولین‌بار به ایران سفر کرده است، در مورد ایران می‌گوید: «من از لحاظ تاریخی در مورد تمدن ایرانی اطلاعاتی دارم و اکنون در مورد ایران مدرن در حال یادگیری هستم.رسانه‌ها نشان می‌دهند که ایران دموکراتیک نیست و در این کشور آزادی نیست. اما من آن را متفاوت می‌بینم؛ من می‌بینم که زندگی شما مثل ما در اروپا عادی است.»
«کارولین مکونی» تهیه‌کننده تلویزیون از زیمبابوه در این باره که اگر فیلمی بخواهد بسازد چه موضوعی را انتخاب می‌کند؟ می‌گوید: «فکر می‌کنم در مورد مردم صحبت کنم. من همیشه مردم ایران را مردمانی بسیار دوست‌داشتنی می‌دانم. زیرساخت کشور نیز به نوبه خود شگفت‌انگیز است. اما من بیشتر در مورد مردم صحبت می‌کنم و اینکه چقدر مهربان، دوستانه و خوش‌برخورد هستند. من هرگز در این‌جا احساس غریبه بودن نکرده‌ام.»