kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۵۹۲۵
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۸
به دلیل تلفات سنگین ارتش اوکراین

 زلنسکی خدمت سربازی را برای زنان 18 تا 60 سال اجباری می‌کند!



 
 رسانه‌های اوکراینی اعلام کردند زلنسکی رئیس‌جمهور این کشور تصمیم گرفته است زنان 18 تا 60 ساله را هم به میدان جنگ بفرستد.
جنگ اوکراین وارد سومین سال خود شده است. طی این جنگ ده‌ها هزار اوکراینی کشته‌، صدها هزار تن زخمی و میلیون‌ها تن دیگر نیز آواره شده‌اند. رسانه‌های غربی می‌گویند قبرستان‌های اوکراین دیگر جایی برای دفن اجساد جدید ندارند. بر اساس گزارش‌ها اوکراین  طی تابستان گذشته و به دنبال شکست در ضد حمله تابستانه خود ده‌ها هزار تن دیگر از سربازان خود را از دست داد مسئله‌ای که باعث شد زلنسکی فراخوان تازه‌ای برای جذب نیرو صادر کند. گزارش‌های تازه نشان می‌دهد که زلنسکی تصمیم گرفته است زنان 18 تا 60 ساله را هم به میدان جنگ بفرستد تا آنها را نیز به نیابت از ناتو گوشت دم توپ روسیه کند.
نشریه اوکراینی «استرانایو» در این زمینه گزارش داد که مقامات این کشور قصد دارند نه تنها مردان، بلکه زنان 18 تا 60 ساله را نیز در فهرست الکترونیکی افراد موظف به انجام خدمت سربازی وارد کنند. طبق این اطلاعات، این مسئله از متن قانون امضا شده توسط رئیس‌جمهور ولادیمیر زلنسکی نتیجه‌گیری شده که ماده 13 آن به الزام مقامات برای ثبت الکترونیکی اطلاعات تمامی شهروندان اوکراینی در رده سنی 18 تا 60 ساله اشاره دارد. این نشریه می‌نویسد: «این بدان معناست که نه تنها مردان، بلکه همه زنان در این رده سنی هم در فهرست مشمولان خدمت سربازی اجباری قرار خواهند گرفت». 
به گزارش تسنیم بر اساس این گزارش پیش از این، مشخص شد که دولت اوکراین اصلاحاتی را در قانون کیفری کشور آماده کرده که بر اساس آن امتناع از انجام معاینه پزشکی در اداره ثبت‌نام نظامی معادل فرار از سربازی است. پارلمان اوکراین قرار است این لایحه را طی هفته جاری به همراه قانون اصلی تشدید بسیج و لایحه بسیج محکومان زندانی مورد بررسی قرار دهد.
 این گزارش می‌افزاید در دوم ماه ‌آوریل(14 فروردین) زلنسکی چند قانون جدید مربوط به بسیج را امضا کرد. بدین ترتیب، او وضعیت نیمه آزاد برای خدمت سربازی را لغو کرد و اکنون مردانی که بعد از مجروحیت درمان می‌شوند، باید در عرض 9 ماه مجدداً معاینه پزشکی انجام دهند. همچنین، رئیس‌جمهور اوکراین سن بسیج را از 27 سال به 25 سال کاهش داد و قانونی را برای ایجاد یک پایگاه ثبت‌نام الکترونیکی از افراد مشمول خدمت سربازی امضا کرد که اطلاعات شخصی تمامی شهروندان اوکراینی، از جمله جزئیات مدارک داخلی و گذرنامه‌های خارجی آنها در آنجا ثبت شود. قانون حکومت نظامی در اوکراین از فوریه سال 2022 و بعد از حمله نظامی روسیه به این کشور به اجرا گذاشته شد. در همان زمان، زلنسکی فرمان بسیج عمومی را امضا کرد و تاکنون پارلمان بارها اعتبار آن را تمدید کرده است. خروج اکثر مردان بین 18 تا 60 سال از اوکراین هم طبق این قانون ممنوع است.
سربازان خسته
خبر دیگر این که «ولودیمیر زلنسکی» در مصاحبه با یکی از شبکه‌های تلویزیونی این کشور که بخش‌هایی از آن منتشر شده است، بار دیگر بر نیاز فوری کشورش به کمک‌های غربی تأکید کرد. او در واکنش به طرح «امانوئل ماکرون» برای اعزام نیرو از کشورهای غربی به اوکراین، ضمن حمایت از این طرح، گفت: «نیروهای غربی می‌توانند در مرز اوکراین با بلاروس مستقر شوند تا نظامیان ما که در آن‌جا مستقر هستند بتوانند به مناطق درگیری اعزام شوند». زلنسکی در این‌باره افزود: «اکنون شرایط دشواری برای نیروهای مسلح اوکراین وجود دارد، نیروها خسته هستند و نیاز به مرخصی دارند، اما برای ترخیص آن‌ها نیاز به نیروی جایگزین داریم... من نمی‌توانم به شکل علنی از ارتش‌های جهان بخواهم به اوکراین آمده و بجنگند، این خواسته برابر است با جنجال سازی روسیه و چند دستگی در دنیا، اما از پیشنهاد ماکرون استقبال می‌کنم».
زلنسکی همچنین گفت: «ما مهمات کافی برای ضد حمله علیه روسیه نداریم، ما خمپاره و گلوله به اندازه کافی نداریم، هرچند ابتکاراتی وجود دارد و در این خصوص سلاح‌هایی دریافت کرده‌ایم». وی به ویژه درباره احتمال تمام شدن موشک‌های پدافند هوائی اوکراینی در صورتی که روسیه به حملات با موشک‌های دوربرد ادامه دهد، هشدار داد و گفت: «اگر حملات به همین منوال ماه‌های گذشته که روزانه رخ می‌دهد ادامه یابد، موشک‌های دفاعی ما تمام خواهد شد، شرکای ما این را می‌دانند».
3 هزار پهپاد در راه اوکراین
«اینگریدا سیمونته» نخست‌وزیر لیتوانی هم گفت که کشورش 3 هزار پهپاد برای کیف خریداری خواهد کرد و ۱۶ میلیون دلار نیز به برنامه‌های توانبخشی به سربازان مجروح اوکراینی اختصاص می‌دهد. به گزارش ایرنا، خبرگزاری آناتولی شنبه به نقل از سیمونته نوشت: وزیر دفاع به من اطلاع داد که لیتوانی بزودی حدود3 هزار پهپاد به ارزش ۲ میلیون یورو برای کیف خریداری می‌کند. انتظار می‌رود که این پهپادها تا اواخر سال جاری به میدان جنگ برسند. وی افزود که لیتوانی نقش فعالی در بازسازی اوکراین داشته و حدود ۶ میلیون دلار به آموزش و ۱۳ میلیون دلار دیگر به کمک به کهنه‌سربازان، بازسازی مدارس و کودکستان‌ها و ایجاد پناهگاه اختصاص داده است.
سی‌ان‌ان: اوکراین باید امتیاز ارضی بدهد
خبر دیگر این که شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» به نقل از منابع و متخصصان غربی گزارش داد که اوکراین کمبود سلاح و نیرو دارد و احتمالاً ناچار به اعطای امتیاز ارضی خواهد شد. به گزارش ایسنا، یک کارشناس به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت اوکراین با کمبود نیرو و مهمات مواجه است و چاره‌ای ندارد جز اینکه به ساخت سنگر و حفر تونل پرداخته و سعی کند محل حمله بعدی روسیه را پیش‌بینی کند. 
سی‌ان‌ان به نقل از وزارت دفاع انگلیس هم گزارش داد ماهانه ۳۰ هزار سرباز جدید به ارتش روسیه می‌پیوندند و کارخانه‌های تسلیحاتی این کشور شبانه‌روز کار می‌کنند تا نیازهای این کشور از جمله ‌تانک، پهپاد و بمب را تولید کنند. در این گزارش آمده است: «در مقابل، قدرت اوکراین از نظر نیروی انسانی در وضعیت حادی قرار دارد. سن فراخوان جذب نیرو در اوکراین از ۲۷ به ۲۵ سال رسیده است... الکساندر سیرسکی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین اخیراً اعلام کرد ممکن است هدف اعلام ‌شده برای جذب ۵۰۰ هزار سرباز جدید به میزان چشمگیری کاهش یابد.»