kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۵۸۶۱
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۱
کارشناس مسائل بین‌الملل مطرح کرد

کاهش سود برندهای حامی رژیم صهیونیستی با تحریم مسلمانان



کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: موضوع اصلی تحریم محصولات مرتبط با رژیم صهیونیستی، انجام آنها توسط مردم کشورهای مختلف است. این یعنی تحریم‌ها از سوی حکومت‌ها انجام نشده بلکه مردم تصمیم گرفته‌اند از استفاده آنها امتناع کنند.
«ثمانه اکوان» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو، درخصوص تحریم برند‌های حامی رژیم صهیونیستی توسط مسلمانان، گفت: برند‌های مختلفی پس از اقدامات ضد انسانی رژیم صهیونیستی در غزه، توسط کشور‌های مسلمان تحریم شدند که از برجسته‌ترین آن‌ها می‌توان به «مک دونالد»، «کوکا کولا»، «آدیداس» و «استارباکس» اشاره کرد.
وی افزود: به دلیل تظاهرات‌های اعتراضی که در کشور‌های مسلمان رخ داد، اغلب این عناوین تجاری مجبور به تعطیلی شعب خود شدند و حتی خساراتی به برخی از آن‌ها وارد شد. در ادامه جنبش تحریم میزان فروش این عناوین تجاری نیز کاهش محسوسی در کشور‌های مسلمان داشت.
اکوان ادامه داد: وقتی دولت کشور‌ها به صورت رسمی تحریم این عناوین تجاری را مصوب نمی‌کنند، مردم مجبور هستند خودجوش اقدام به تحریم آن‌ها کنند. 
کارشناس مسائل بین‌الملل، گفت: در خیلی از کشور‌ها تحریم عناوین تجاری حامی رژیم صهیونیستی تاثیرگذار بوده است، البته به این‌گونه نیست که این عناوین تجاری در کشور‌های مسلمان تعطیل شوند، زیرا مالکیت بخشی از این واحد‌ها در اختیار افراد بومی است.
وی تصریح کرد: به این ترتیب شاهد آن بودیم که سود این عناوین تجاری در کشور‌های مسلمان کاهش پیدا کرده و با هدف‌گذاری که پیشتر انجام شده بود متفاوت است.
کارشناس مسائل بین‌الملل، افزود: مک دونالد در روز‌های ابتدائی جنگ وظیفه تامین غذای بخشی از ارتش رژیم صهیونیستی را داشت؛ استارباکس هم به همین نحو فعالیت‌هایی انجام داده بود. حتی کمپین‌‎هایی در استارباکس به راه انداخته بودند که بخشی از حقوق خود را به رژیم صهیونیستی بدهند.
اکوان گفت: در کشور‌های اسلامی مخصوصا عربستان و امارات جنبش‌هایی در راستای حمایت از فلسطین توسط استارباکس راه افتاد تا حدودی از فشار افکار عمومی کاسته شود. در هر صورت این عناوین تجاری در اختیار صهیونیست‌ها هستند و بخشی از سود آن‌ها در همه دنیا، صرف بودجه رژیم صهیونیستی می‌شود.