kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۵۸۱۲
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۱

 یورش معتادان به قبرستان‌ها در سیرالئون برای بیرون کشیدن استخوان اجساد!


 
 سرویس خارجی-
رئیس‌جمهور سیرالئون پس از رأی دادن در انتخابات سراسری، در یک مرکز رأی‌گیری در شهر فری تاون با خبرنگاران صحبت کرد و به علت شیوع مواد مخدر خطرناکی در کشورش اعلام وضعیت اضطراری کرد، مخدری که چون یکی از مواد تشکیل‌دهنده‌اش استخوان انسان است، باعث هجوم معتادان به قبرستان‌ها شده است.
رئیس‌جمهور سیرالئون، «جولیوس ماآدا بیو»، در پی درخواست‌های دولت برای مقابله با افزایش استفاده از مواد مخدر صنعتیِ ارزان و کشنده‌ای معروف به «کوش» که در این کشور شیوع پیدا کرده است، وضعیت اضطراری ملی در مورد سوء مصرف مواد اعلام کرد. به گفته دولت، ترکیب بسیار اعتیادآور ماری جوانا، تنتانیل و ترامادول از حدود چهار سال پیش زمانی که در سیرالئون ظاهر شد، باعث مرگ و آسیب روانی تعداد زیادی از مصرف‌کنندگان شده است. آمار رسمی در مورد تعداد دقیق کشته‌شدگان وجود ندارد! این نوع مواد مخدر از مخلوطی از چند ماده تشکیل شده است که مهم‌ترین آنها حشیش، پودر استخوان انسان، فنتانیل، ترامادول و فرمالدئید است. سازندگان این دارو استخوان‌های جمجمه را برای افزودن به بقیه مواد انتخاب می‌کنند. گورکنان و کارگران گورستان استخوان‌های جمجمه افراد مرده ناشناس یا کسانی را که هیچ‌کس از ترس فاش شدن جرمشان به زیارت آنها نمی‌آید، تهیه می‌کنند.
بیو روز پنجشنبه در یک سخنرانی آخر شب وضعیت اضطراری ملی را اعلام کرد و از آنچه به گفته وی «عواقب مخرب کوش برای کشور ما و جوانان ما» است ابراز تأسف کرد. او گفت که یک کارگروه ملی در مورد سوء مصرف مواد- شامل تمام بخش‌های جامعه و تحت نظارت یک تیم مشاور رئیس‌جمهور- برای اجرای یک استراتژی پنج مرحله‌ای برای آنچه که او آینده عاری از مواد مخدر نامید، تشکیل خواهد شد.
آن‌طور که رویترز نوشته است، قیمت پایین «کوش» آن را برای جوانان سرخورده و بیکار در سیرالئون، جایی که حدود یک چهارم جمعیت آن در فقر زندگی می‌کنند، بسیار در دسترس کرده است. این ماده مخدر همچنین در کشور همسایه، لیبریا، نیز یافت می‌شود. رئیس تنها بیمارستان روانپزشکی سیرالئون، «عبدالجالو»، از اعلامیه بیو به عنوان گامی حیاتی برای رسیدگی مشکلات ناشی از مصرف مواد مخدر استقبال کرد. جوامع محلی از دولت خواسته‌اند تا با این معضل مقابله کند و به آن‌ها در مقابله با مصرف‌کنندگان مواد مخدر کمک کند.
گفته می‌شود که یکی از مواد تشکیل دهنده این ماده مخدر استخوان انسان است. العربیه نوشته است، یک نوع مواد مخدر جدید که در ترکیب آن از پودر استخوان مرده استفاده می‌شود به دلیل سهولت در دسترسی، قیمت پایین و همچنین گسترش سریع آن در بین جوانان، نگرانی شدیدی در برخی کشورهای غرب آفریقا ایجاد کرده است. این مواد مخدر که به نظر می‌رسد خطرناک‌تر از انواع دیگر مخدرها باشد، در کشورهای سیرالئون، گینه، ساحل عاج، بورکینافاسو و نیجر به صورت گسترده‌ای منتشر شده است. همچنین به گزارش شفقنا، تصاویری از هجوم معتادان به قبرستان‌ها برای کندن قبور و پیدا کردن استخوان مردگان در این کشور فقیر آفریقایی منتشر شده که به همین خاطر پلیس تدابیر امنیتی شدیدی را در گورستان‌ها دنبال کرده است.
در سیرالئون، گزارش‌ها حاکی از آن است که این نوع مواد مخدر منجر به مرگ حدود ده نفر در هر هفته شده و هزاران نفر بر اثر اثرات ویرانگر آن در شرایط وخیم از دست دادن هوشیاری تا جدایی کامل از واقعیت در بیمارستان بستری هستند. همچنین اکثر کسانی که از این مخدر به صورت افراطی مصرف می‌کنند، در سنین بین 18 و 25 سال هستند. نام این مواد مخدر در بین کشورها متفاوت است، اما اغلب به آن «کوش» یا «زامبی» می‌گویند. باندهای محلی در کشورهای غرب آفریقا گاهی مواد خطرناک به ترکیب آن هر از چند گاهی برای افزایش اعتیاد جوانان، کاهش هزینه و جایگزینی با مواد ارزان‌تر می‌افزایند.
گفتنی است، جمهوری سیرالئون کشوری در غرب آفریقا است که پایتخت و بزرگ‌ترین شهر آن فری‌تاون است. جمعیت این کشور حدود 8 و نیم میلیون نفر است و بین ۶۰ تا ۷۰ درصد از جمعیت آن مسلمان و ۲۰ تا ۳۰ درصد مسیحی هستند. امروزه با وجود غنای منابع طبیعی، ۷۰ درصد از مردم سیرالئون زیر خط فقر، زندگی می‌کنند. سیرالئون در سال ۱۹۶۱ از زیر نفوذ انگلیسی‌ها خارج شد و به استقلال رسید، اما بعد از استقلال نیز این کشور دهه‌های متمادی درگیر جنگ داخلی بود و سرانجام به کمک نیروهای ناتو در سال ۲۰۰۲ این جنگ خاتمه یافت و ده‌ها هزار شورشی مسلح خلع سلاح شدند.