kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۵۶۹۹
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۶
معاون آموزش ابتدائی آموزش و پرورش:

مدل شایستگی آزمون استخدامی آموزگاری تضمین‌کننده جذب شایسته‌ترین افراد است

 
 
 
معاون ابتدائی وزارت آموزش و پرورش گفت: ابتنای مدل شایستگی آزمون استخدامی آموزگاری بر هویت و اهداف دوره ابتدائی، تضمین‌کننده جذب شایسته‌ترین افراد به عنوان معلمان دوره ابتدائی است.
به گزارش وزارت آموزش و پرورش، حمید طریفی حسینی در گردهمایی ارزیابان و تسهیلگران آزمون استخدامی آموزگاران مناطق نوزده گانه شهر تهران، از معلم به عنوان مهم‌ترین رکن جریان کیفیت بخشی و کارآمدسازی نظام تعلیم و تربیت و مدارس کشور یاد کرد و افزود: در نظام آموزش ابتدائی که اصل و اساس کار تربیت بر عهده یک معلم پایه است، این امر از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. بنابراین برای انتخاب بهترین و شایسته‌ترین افراد به عنوان معلم دوره ابتدائی باید دقت بیشتری داشته باشیم.
طریفی حسینی برگزاری آزمون‌های استخدامی، تغییر شیوه جذب معلمان و استخدام معلمان جدید را یک فرصت تاریخی بی‌نظیر برای نوسازی و تقویت سرمایه انسانی در نظام آموزش ابتدائی دانست که باید مغتنم شمرده شود.
وی ادامه داد: کار شناسایی، انتخاب و گزینش معلم مبتنی بر مدل شایستگی محور که یک مدل جدید و کارآمد در مدیریت سرمایه انسانی است برای اولین بار در این مقیاس در نظام اداری و استخدامی کشور اتفاق افتاد و وزارت آموزش و پرورش در اجرای این مدل ارزیابی و جذب نیروی انسانی در سال گذشته موفق عمل کرد و این تجربه موفق در اجرای مطلوب‌تر این مدل ارزیابی در آزمون استخدامی کنونی وزارت آموزش و پرورش مورد توجه قرار می‌گیرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش از به‌کارگیری این مدل ارزیابی به عنوان بخشی از فرآیندهای جذب معلمان از طریق کنکور سراسری در دانشگاه فرهنگیان در آینده نیز خبر داد و گفت: در این مدل ارزیابی شایستگی‌های معلمی هر داوطلب توسط چندین ارزیاب حرفه‌ای و از زوایای مختلف و با آزمون‌ها و ابزارهای گوناگون تحت بررسی قرار می‌گیرد و تلاش بر این است که توانمندترین و شایسته‌ترین افراد شناسایی شده و جذب وزارت آموزش و پرورش شوند.
طریفی حسینی افزود: این مدل سه وجهی که مبتنی بر ارزیابی شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای شغل آموزگاری ابتدائی طراحی شده است هم در بخش کتبی آزمون استخدامی و هم در مرحله ارزیابی تکمیلی این آزمون که ۶۰ درصد نمره داوطلب را تشکیل می‌دهد، لحاظ شده و ابزارهای ارزیابی نیز برای سنجش و احراز این شایستگی‌ها طراحی و به‌کار گرفته می‌شوند.
وی اذعان داشت: ارزیابان حرفه‌ای به عنوان افرادی که نقش اصلی ارزیابی را دارند اولین چیزی که باید بدانند این است که با دید حرفه‌ای در کار ارزیابی و قضاوت داوطلبان ورود کرده و دقت لازم، بدون هیچ‌گونه سوگیری و تعصب را برای احراز شایستگی‌های عمومی، شایستگی‌های تخصصی که مبتنی بر دانش موضوعی شغل معلمی و شایستگی‌های حرفه‌ای که در واقع مبتنی بر مهارت‌ها و تجارب فردی و خصلت‌های ذاتی داوطلب نسبت به شغل معلمی است، داشته باشند.
معاون ابتدائی وزارت آموزش و پرورش بر ضرورت تشخیص ویژگی‌ها و روحیات، مهارت‌ها و توانایی‌های فرد داوطلب متناسب با شغل آموزگاری در دوره ابتدائی و انتخاب افرادی برای تحقق بخشیدن به تربیت تمام ساحتی در دوره ابتدائی تأکید کرد و لازمه این امر را توجه ارزیابان به هویت و اهداف دوره ابتدائی و مختصات و ویژگی‌های این دوره تحصیلی که در ابزارها و شاخص‌های ارزیابی مورد نظر نیز به آن‌ها توجه شده است، برشمرد.