kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۵۵۴۲
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۰

 گسترش بی‌سابقه اسلام‌ستیزی در آمریکا داد مسلمانان این کشور را درآورد

 

شورای روابط اسلامی-آمریکایی از افزایش شکایات مربوط به تبعیض و نفرت علیه مسلمانان در سراسر آمریکا خبر داد و گفت که این موضوع در سال ۲۰۲۳ به بالاترین میزان خود در ۳۰ سال اخیر رسید. 
علی‌رغم ادعای آزادی بیان و عقیده در آمریکا مسلمانان به روایت مراکز حقوق بشری در این کشور زیر شدیدترین فشارها هم از سوی دولت و هم از سوی گروه‌های دست راستی نژادپرست قرار دارند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که اسلام‌ستیزی طی یک سال اخیر و به خصوص بعد از شروع جنگ غزه در 15 مهر 1402 در آمریکا به شدت تشدید شده است. شورای روابط اسلامی-آمریکایی به عنوان بزرگ‌ترین سازمان آزادی‌های مدنی مسلمانان در ایالات متحده دیروز(سه‌شنبه) با انتشار گزارشی در همین رابطه نوشت، ۸۰۶۱ شکایت درخصوص تبعیض و نفرت علیه مسلمانان دریافت کرده و این حجم از شکایات از رکورد قبلی ۶۷۲۰ مورد در سال ۲۰۲۱ پیشی گرفته است. به گزارش ایسنا در این گزارش آمده است که شورای روابط اسلامی-آمریکایی (CAIR) بیشترین شکایت را در سه ماه پایانی سال دریافت کرد و ۴۴ درصد از آمار کل سال را به خود اختصاص داد. این گزارش چنین افزایش چشمگیری را به پیامدهای جنگ رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین مرتبط می‌داند.
شورای روابط اسلامی-آمریکایی خاطر نشان کرد، در طول سه ماه گذشته در 2024 که بیشترین تعداد شکایات یعنی ۳۵۷۸ مورد را دریافت کرده، عمده موارد مرتبط با تبعیض شغلی بوده و همچنین جنایات و مسائل مربوط به نفرت و تبعیض در حوزه آموزش در اولویت بعدی قرار گرفته است. در قسمتی از این گزارش آمده است: «کارفرمایان، دانشگاه‌ها و مدارس بازیگران اصلی بودند که سخنرانی افرادی را که به دنبال مخالفت با نسل‌کشی اسرائیل در غزه و خواستار توجه به حقوق بشر فلسطینیان به‌ویژه مسلمانان بودند، سرکوب کردند»
گزارش شورای روابط اسلامی-آمریکایی به مدارس گوناگونی اشاره می‌کند که مانع حضور دانش‌آموزان وابسته به فلسطین شدند و همچنین کارفرمایانی هستند که از استخدام افراد حامی فلسطین جلوگیری کرده‌اند. این گزارش به حوادثی که علیه مسلمانان در سراسر ایالات متحده در سال گذشته میلادی رخ داده، اشاره و برخی از آنها را مانند قتل یک کودک ۶ ساله فلسطینی-آمریکایی در ایلینوی برجسته کرد. همچنین حادثه دیگری اتفاق افتاد که براساس آن معلم مدرسه‎ای در ایالت جورجیا آمریکا به دلیل اعتراض یک دانش‌آموز مسلمان به وجود پرچم رژیم صهیونیستی در کلاس درس، او را تهدید به سر بریدن کرد. چندی پیش نیز «شورای روابط آمریکایی-اسلامی» اعلام کرده بود شکایات مربوط به تبعیض و نفرت‌پراکنی علیه مسلمانان و فلسطینیان در ایالات متحده در پس از هفتم اکتبر، حدود ۱۸۰ درصد افزایش یافته است. 
وثیقه 175 میلیون دلاری برای ترامپ
خبر دیگر از آمریکا این که رسانه‌های این کشور گزارش دادند دونالد ترامپ اقدام به ثبت وثیقه ۱۷۵ میلیون دلاری در پرونده قضائی خود به اتهام کلاهبرداری در نیویورک کرده و از توقیف دارایی‌اش توسط مقام‌های ایالتی که امپراتوری تجاری او را با مشکل مواجه می‌کرد، جلوگیری کرده است. به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ، نامزد ریاست جمهوری حزب جمهوریخواه آمریکا قرار است در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر آتی(آبان) با جو بایدن، رئیس‌جمهور دموکرات فعلی کشورش رقابت کند.  روز ۱۶ فوریه(27 بهمن ) گذشته ترامپ در دادگاه نیویورک در ارتباط با اتهام کلاهبرداری از طریق اغراق در اعلام ارزش خالص دارایی‌هایش به میزان میلیاردها دلار با هدف گرفتن وام‌ها و بیمه‌های بهتر محکوم شد. در پی صدور این حکم محکومیت دادگاه برای دونالد ترامپ وثیقه ۴۵۴ میلیون دلاری تعیین کرد، اما بعدا دادگاه استیناف روز ۲۵ مارس(6 فروردین) گذشته مبلغ وثیقه ترامپ را مشروط به این که در عرض ۱۰ روز آن را ارائه کند، تخفیف داد. یک هیئت استیناف متشکل از سه قاضی قرار است یک جلسه دادرسی را برای بررسی فرجام خواهی ترامپ برگزار کنند. به نوشته گاردین، رای اخیر دادگاه استیناف به تخفیف پیدا کردن وثیقه ترامپ مشخص نمی‌کند که رای نهائی دادگاه در رابطه با این پرونده چگونه خواهد بود.
دله دزدی خبرنگاران همراه جو بایدن
خبر دیگر از آمریکا این که به خبرنگاران همراه جو بایدن گفته شده است که از دزدی از هواپیمای ایر فورس وان (هواپیمای رسمی رئیس جمهور آمریکا) دست بردارند. بر اساس این گزارش  بررسی موجودی «ایر فورس وان» پس از بازدید بایدن از سواحل غربی آمریکا در ماه فوریه(اسفند) نشان داد که چندین قلم جنس در بخش مطبوعات آن ناپدید شده‌اند. روبالشی‌های مارک‌دار، لیوان‌ها و بشقاب‌های طلایی از جمله مواردی هستند که گفته می‌شود از این هواپیما برداشته شده‌اند. انجمن خبرنگاران کاخ سفید ضمن هشدار نسبت به اینکه بردن اقلام از هواپیما ممنوع است؛ ماه گذشته، طی ایمیلی به خبرنگاران گفت که چنین رفتاری باید متوقف شود.