کتابهای درسی پایه اول دبستان در سال ۱۴۰۳ جدید خواهد بود
وزیر آموزش و پرورش با اعلام این خبر که ۷۲ هزار معلم در سال ۱۴۰۳ استخدام میشوند، گفت: مهر ۱۴۰۳ در پایه اول دبستان کتابهای درسی جدید خواهیم داشت.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی وزارت آموزش و پرورش، رضامراد صحرایی درباره تأمین امنیت امتحانات نهائی اظهارداشت: کیفیت آموزش از دغدغههای جدی این وزارتخانه است و مصوبه کاهش ضریب کنکور در پذیرش دانشجویان در دو مجلس مصوب و به دو دولت ابلاغ شد اما به دلایلی توان اجرا نداشتند، سال ۱۴۰۲ این موضوع را اجرا کردیم و در کنار تمام فشارهای روانی بر داوطلبان و تلاش مافیای کنکور برای لغو مصوبه، آن را اجرا کردیم و به معلم، کتاب و مدرسه مرجعیت دادیم.
موضوع «کیفیت آموزش»
روی میز رئیسجمهور قرار دارد
صحرایی افزود: موضوع «کیفیت آموزش» روی میز رئیسجمهور قرار دارد؛ با اجرای مصوبه کنکوری، ۱۱ استان که سهم آنها از صندلیهای برتر دانشگاهها بین ۵۰ تا ۱۵۰ درصد بیشتر از نسبت داوطلبانشان بود، منطقی شد و سهم استانهای محروم افزایش یافت به عنوان مثال استان سیستان و بلوچستان که ۰.۱۶ درصد از یک (شاخص عدالت آموزشی) کسب میکرد در سال ۱۴۰۲، ۰.۴۸ درصد سهم کسب کرد.
لو رفتن سؤالات امتحانات نهائی شایعه است
وی با اشاره به اینکه مصوبه کنکوری به دنبال کیفیت آموزش و اجرای برنامه درسی ملی است، ادامه داد: حتی یک مورد از شایعات لو رفتن سؤالات امتحانات نهائی صحت نداشت و اگر سؤالی لو برود ابتدا خودمان به خانوادهها خواهیم گفت، در سال ۱۴۰۳ امنیت امتحانات نهائی بیشتر از سال گذشته تأمین خواهد شد.
رشد ۲۵ درصدی پذیرش دانشجو
در دانشگاه فرهنگیان
وزیر آموزش و پرورش درباره برگزاری کنکور تربیت معلم برای نخستین بار در سال ۱۴۰۳ گفت: سال ۱۴۰۱ مصوبه کیفیت بخشی به دانشگاه فرهنگیان ابلاغ شد. باید توجه داشته باشیم که عالم با معلم بسیار متفاوت است و فرد باید ذات معلمی را داشته باشد، کنکور اختصاصی تربیت معلم به دنبال کشف معلم است.
صحرایی افزود: در برنامه هفتم توسعه مصوب شد ظرفیت دانشگاه فرهنگیان سالانه ۲۵ درصد افزایش یابد همچنین «مدرک دوگانه» را با همراهی سایر دانشگاهها اجرا کردیم، در این طرح افراد به مدت دو سال دروس علمی را در سایر دانشگاهها و به مدت دو سال، دروس حرفه معلمی را در دانشگاه فرهنگیان طی خواهند کرد.
وی با اشاره به اینکه هماکنون بیش از دانشگاه فرهنگیان از طریق آزمون استخدامی معلم جذب میکنیم، گفت: سال ۱۴۰۲ تاریخیترین سال استخدام معلم بود، ریشه کمبود معلم مربوط به ۱۰ سال گذشته است و این سونامی مهر ۱۴۰۲گریبانگیر ما شد چون معلمانی هم که بهخاطر رتبهبندی بازنشستگی خود را به تأخیر انداخته بودند، مهر ۱۴۰۲ با بهرهمندی از رتبهبندی، بازنشسته شدند.
72هزار معلم استخدام میشوند
وزیر آموزش و پرورش گفت: سال ۱۴۰۲، ۵۰هزار معلم از طریق آزمون استخدامی و ۲۵ هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان استخدام شدند و سال ۱۴۰۳، ۷۲ هزار معلم استخدام خواهیم کرد و ۲۰ هزار فارغالتحصیل دانشگاه فرهنگیان و رجائی نیز به مدارس وارد میشوند.
اثر محسوس تغییر کتابهای درسی
در سال ۱۴۰۴ مشاهده خواهد شد
صحرایی درباره تغییر کتابهای درسی عنوان کرد: تحول باید در برنامه درسی اتفاق بیفتد که یک شاخه آن کتاب درسی است. شایستگیهای پایه که دانشآموزان باید به آن برسند، استخراج شده و مقدمه تغییر کتابهای درسی است. بر این اساس در سال ۱۴۰۳ کتابهای درسی پایه اول دبستان جدید خواهد بود همچنین اثر محسوس تغییر کتابهای درسی در سال ۱۴۰۴ مشاهده خواهد شد.وی درباره توجه به مدارس دولتی گفت: کیفیت مدارس دولتی همیشه از مدارس غیردولتی پایینتر نیست در بسیاری از مدارس دولتی کادر مدرسه متعهدانه خدمت میکنند و با وجود تنگناها قلههای تربیتی فراوانی در این مدارس قابل مشاهده است.وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه معلمان جدیدالاستخدام به مدارس دولتی میروند، افزود: در قالب بخشنامهای اعلام کردیم، معلمان با سابقه نیمی از ساعت موظف را در مدارس دولتی تدریس کنند.
تنوع مدارس باید کاهش یابد
صحرایی با اشاره به اینکه خرداد امسال برای نخستین بار دانشآموزان معلمان را ارزیابی میکنند، اظهارداشت: رئیسجمهور برای هر دستگاهی اولویت ابلاغ کرده حیرت آور است که اولویت ابلاغی به بنده ارتقای کیفیت آموزش و مدارس دولتی است، برای این موضوع لایحه حمایت از مدارس دولتی تدوین میشود.
وی ادامه داد: ۱۸هزار و500 مدرسه غیردولتی و ۱۰۶ هزار مدرسه دولتی داریم، در تعدادی از مدارس خاص غیردولتی کیفیت آموزش بالا است. اما در برخی مدارس دولتی مانند هیئت امنایی، سمپاد، شاهد و نمونه دولتی کیفیت خوبی وجود دارد البته باید تنوع مدارس کاهش یابد و دو نوع مدرسه دولتی و غیردولتی داشته باشیم.
همراهی سه نهاد برای بازگرداندن دانشآموزان بازمانده از تحصیل
وزیر آموزش و پرورش درباره دانشآموزان بازمانده از تحصیل گفت: ۹۱۱ هزار دانشآموز بازمانده از تحصیل در قالب طرح شهید محمودوند شناسایی شدند که دلایل اصلی بازماندن از مدرسه مسائل فرهنگی، اقتصادی و معیشتی است.صحرایی ادامه داد: تقویت مدارس روستا مرکزی، عشایری و شبانهروزی در دستور کار است و بنیاد مستضعفان به ما برای ساخت مدارس شبانهروزی در مناطق روستایی کمک میکند؛ تا به امروز توانستیم ۱۳۰ هزار دانشآموز بازمانده از تحصیل را به مدارس برگردانیم.وی یادآور شد: پروژه ملی انسداد مبادی بیسوادی و بازگرداندن دانشآموزان بازمانده از تحصیل به مدارس با ریاست معاون اول رئیسجمهور در حال پیگیری است و بنیاد مستضعفان، ستاد اجرائی امام و قرارگاه جهادی امام حسن مجتبی(ع) برای بازگشت به تحصیل دانشآموزان همراهی میکنند.