kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۵۲۴۵
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۲
عضو کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران:

تعیین دستمزد متناسب با معیشت کارگران موجب رونق کسب و کارها می‌شود

 
 
 
عضو کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران گفت: طی سال‌هایی که دستمزدهای مصوب، بخش زیادی از سبد معیشت را پوشش داده، با افزایش سطح رفاه کارگران، 
کسب و کارها نیز رونق گرفت. 
علیرضا میرغفاری در گفت‌و‌گو با ایسنا، درباره نقش کارگران غیرمجاز به ویژه زنان در عدم رعایت حداقل دستمزد از سوی کارفرمایان اظهار داشت: متاسفانه بعضا کارفرما در به کارگیری از نیروی کار زن رعایت دستمزد قانونی را نمی‌کند و به نوعی بهره‌کشی و اجحاف در حق زنان کارگر را شاهد هستیم. این مسئله در مورد نیروهای غیرمجاز هم دیده می‌شود و بخشی از نیروی کار داخلی از طریق اتباع بیگانه تامین می‌شود.
وی ادامه داد: درحال حاضر استفاده از نیروی کار غیرمجاز بدون رعایت هیچ‌گونه استاندارد و قوانین خاص یا بیمه‌پردازی و پرداخت حقوق قانونی صورت می‌گیرد. طبق آماری وزارت کشور، تعداد اتباع بیگانه در کشور پنج میلیون نفر اعلام شده اما آمار غیر رسمی بسیار بیش از این است. اگر این‌ عده در کشور ساماندهی و مشمول حداقل دستمزد یا بیمه‌پردازی شوند می‌تواند در اقتصاد کشور و درآمد تامین اجتماعی اثرگذار باشد. عضو کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران تصریح کرد: در برخی کارگاه‌ها شاهد هستیم که نوعی بهره‌کشی از نیروی کار شکل می‌گیرد و از گروه‌های خاص مثل افراد تحت پوشش بهزیستی یا کمیته امداد استفاده می‌کنند ولی دستمزدهایی در قالب توافقی به آنها داده می‌شود که بسیار اندک است و پاسخگوی معیشت آنها نیست. میرغفاری ادامه داد: وقتی دستمزد پایین است کسانی که آماده ورود به بازار کار هستند برایشان مقرون به صرفه نیست که وارد یک کارگاه یا شغل رسمی‌شوند و اینجاست که کمبود نیروی کار احساس می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: این تجربه را داریم که طی سال‌هایی که دستمزدهای خوبی در شورای عالی کار تصویب شده و بخش زیادی از سبد معیشت را پوشش داده هم رونق در کسب و کارها به وجود آمده و هم سطح رفاه جامعه کارگری افزایش پیدا کرده و موجب افزایش اشتغال و بیمه‌پردازی شده است.